• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402061208193
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۲ شهریور؛ توصیه به بازگشت تا قبل از اربعین/پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی

اخبار سیاسی ۱۲ شهریور؛ توصیه به بازگشت تا قبل از اربعین/پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی

«اربعین ۱۴۰۲»،‌ «پرونده ترور سردار سلیمانی» و «واردات خودرو» از موضوعات مهم خبری دوازدهم شهریور ۱۴۰۲، حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا،‌ همزمان با اربعین حسینی برخی از هئیت‌های دانشجویی، روز چهارشنبه (پانزدهم شهریور ۱۴۰۲) با حضور در حسینیه امام خمینی در محضر رهبر انقلاب به عزاداری خواهند پرداخت.

این مراسم، دومین عزاداری حضوری هیئت‌های دانشجویی در محضر رهبر انقلاب بعد از شیوع بیماری کروناست.

همچنین با توجه به ایام اربعین و عزیمت زائران به عراق، غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران درباره روند تسهیل حمل و نقل زائران اربعین حسینی گفت: پیش بینی های لازم برای بازگشت زائران اربعین حسینی از خاک عراق صورت گرفته است و تا بازگشت آخرین زائر از خاک کشور عراق مسئولان پای کار ایستاده اند و سازمان راهداری و سازمان هواپیمایی کشور تا بازگشت آخرین زائر خدمات ارائه خواهند کرد.

از طرف دیگر هم ستاد مرکزی اربعین حسینی با انتشار اطلاعیه شماره ۲۲ از زائران و شرکت کنندگان در راهپیمایی اربعین خواست تا قبل از روز اربعین (۱۶ شهریور) به کشور بازگردند و مدت ماندگاری و زمان حضور در عتبات عالیات و خصوصا شهر کربلا را کاهش دهند.

****

درباره آخرین ‌وضعیت پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی،‌ معاون حقوقی رئیس‌جمهور توضیحاتی ارائه کرد و گفت: آماده اقامه دعوی برای پرونده ترور شهید سلیمانی هستیم. در شهریور ۱۴۰۲ و طی روزهای پیش‌رو اخطار لازم به آمریکا داده می‌شود.

محمد دهقان افزود: بعد از ارائه زمان شش‌ماهه برای داوری، طبق مقررات دیوان بین‌المللی دادگستری باید آنها را دعوت به داوری کنیم. اگر آن‌ها داوری را قبول نکردند در بهار ۱۴۰۳ ایران دعوی خود در پرونده ترور شهید سلیمانی را در سازمان بین‌المللی دادگستری ثبت می‌کند. روند دعوی حقوقی شروع شده و دعوت به مذاکره است که حدود دو ماه زمان نیاز دارد.

****

در ارتباط با ساز و کار پیش بینی شده در قانون برای واردات خودرو به ازای دریافت گواهی اسقاط، یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بر اساس آمار گواهی اسقاط برای واردات خودرو به اندازه کافی در سامانه وجود دارد تا افراد برای واردات پول را پرداخت و گواهی دریافت کنند.

جلال رشیدی کوچی با تاکید بر اینکه اجازه نخواهیم داد افراد سودجو در واردات خودرو خلل ایجاد کنند، افزود: اکنون مشخصات یک‌سری خودرو در سامانه اسقاط از قبل وجود دارد و افراد پول را واریز می کنند که فکر کنم حداکثر ۳۰ میلیون تومان باشد و یک گواهی اسقاط دریافت می کنند، بدین ترتیب در واردات خودرو نیز خللی ایجاد نخواهد شد.

همچنین درباره وضعیت خودرهای فرسوده در سطح کشور، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه بر اساس لایحه برنامه هفتم باید سالانه ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود، گفت: ۴۵ درصد از ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است.

 سمیه رفیعی با اشاره به حمایت فراکسیون محیط زیست مجلس از ورود خودروهای برقی و هیبریدی بیان کرد: امیدواریم با تدابیر دولت و ایجاد تسهیلات اولویت واردات به این خودروها اختصاص یابد. در عین حال خودروسازان داخلی به خصوص خودروسازان تجاری کشور نیز باید به سمت تولید این دسته از خودروها بروند. اکنون ۴۵ درصد ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است. باید در کلانشهرها خودروهای عمومی و موتورسیکلت‌های خدمات‌رسان هرچه سریعتر برقی شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل را به رئیس جمهور ابلاغ کرد.

لازم به ذکر است که طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل از سال ۹۸ در مجلس دهم ابلاغ شده بود، اما اولین بار سال ۱۴۰۱ به تصویب نمایندگان رسید. با تشکیل سازمان پدافند غیرعامل قرار است از آمادگی دستگاه‌های اجرایی کشور در برابر «تهدیدهای جدید» اطمینان حاصل شود.

همچنین در راستای تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر تسریع در تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و گمرکات، رئیس کل دادگستری استان تهران  از صدور بیش از دو هزار فقره قبض از ابتدای سال تاکنون به منظور تعیین تکلیف کالاهای سریع‌الفساد خبر داد و گفت: بیش از ۸۸۰ تن کالای سریع‌الفساد و تاریخ گذشته متروکه موجود در گمرکات تهران با ورود دستگاه قضا امحا شد.

****

محمدجواد لاریجانی در گفت‌وگویی با ایسنا به تحلیل و بررسی مسیر طی شده چهار دهه گذشته و جایگاه امروز کشور در نسبت با قله‌های پیش‌روی حرکت ملت ایران پرداخت.

مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در بخشی از این گفت وگو بصیرت مورد اشاره رهبر انقلاب را پادزهر فتنه‌ها تعریف کرد و افزود: بصیرت یک نکته‌ خیلی با اهمیتی است و البته ارکان خیلی مهمی هم دارد. در واقع پادزهر خیلی از امور و دسیسه‌ها و فتنه‌ها همین بصیرت است در اصل.

همزمان با چهل و دومین سالروز رای اعتماد اولین دوره مجلس شواری اسلامی به دومین کابینه آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی، ایسنا در گزارشی تاریخی با عنوان «مصائب دومین دولت موقت ایران» به مرور این موضوع پرداخته که در بخشی از آن یادآوری شده است که نظام جدید سیاسی ایران دو رئیس دولت موقت داشت. مهندس مهدی بازرگان و آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی. مهندس بازرگان به انتخاب شورای انقلاب و برای فراهم کردن بسترهای دوران گذر از رژیم پهلوی به جمهوری اسلامی و مهدوی‌کنی برای عبور از شرایط نابسامان سیاسی ناشی از برکناری بنی‌صدر و ترور شهیدان رجایی و باهنر و به انتخاب شورای موقت ریاست جمهوری.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha