• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۹
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1402061208297
  • خبرنگار : 50286

سهم جازموریان از طرح کاشت یک میلیارد نهال چقدر است؟

سهم جازموریان از طرح کاشت یک میلیارد نهال چقدر است؟

ایسنا/کرمان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با اشاره به احداث بادشکن در اطراف مرتع جازموزیان سهم این اکوسیستم را در طرح کشت یک میلیارد درخت قابل توجه اعلام کرد که از طرفی برای جلوگیری از بحران‌های احتمالی راه‌ اندازی کارگروه ملی ضرورت دارد.

قاسم رحیمی نیا، ۱۲ شهریور ماه در نشستی خبری با اشاره با اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از هر گونه تعرض به منابع ملی اظهار کرد: طرح کاداستر در  ۹۹ درصد اراضی ملی جنوب کرمان انجام شده و با استقرار پایگاه‌های اطفا در منطقه ساردوئیه و قلعه گنج از تعرض بیشتر نسبت به منابع ملی جلوگیری می‌شود.

وی اجرای طرح کشت یک میلیارد نهال را از دیگر اقدامات لازم جهت مقابله با بیابان‌زدایی عنوان کرد و افزود: یکی از طرح‌هایی که در سطح ملی مطرح است، کاشت یک میلیارد نهال و سهم  جنوب کرمان پنج میلیون نهال است و ۱۰ نهالستان در منطقه داریم که تاکنون سه میلیون و ۸۰۷ هزار اصله نهال تولید شده است.

رحیمی نیا طرح زراعت چوب را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: در اراضی ملی آب وجود ندارد و زراعت چوب را انجام نمی‌دهیم و  از آب‌های نامتعارف استفاده می‌کنیم و احداث بادشکن‌های بیولوژیک نیز در دستور کار قرار دارند که نهال به صورت رایگان در اختیار صاحبان اراضی قرار می‌گیرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از احداث دو کیلومتر بادشکن خبر داد که عملیات قرق نیز در مرتع بزرگ جازموریان انجام شده و گفت: ۳۶۰۰ هکتار حوضه‌ آبخیز داریم که طی تفاهم‌نامه‌ای با  قرارگاه امام حسن (علیه السلام) ۶۰۰ هزار  هکتار  عملیات آبخیزداری انجام می‌شود.

رحیمی‌نیا راه‌اندازی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تازه تاسیس جازموریان را یک ضرورت دانست که تجهیز شده و آماده خدمات رسانی است و افزود: در بحث‌های حفاظتی دو پایگاه اطفاء حریق در جنوب راه‌اندازی خواهد شد و وظیفه اصلی ما حفاظت است و از طرفی شورای حقوقی فعال است و مانور حفاظتی را نیز به صورت تخصصی اجرا کردیم و ۱۵۰۴ آماده دریافت گزارشات مردمی است و اجازه دست درازی به منابع طبیعی را به احدی نخواهیم داد.

وی حفظ تالاب جازموریان را در حوزه محیط زیست دانست و گفت: ما نسبت به مرتع جازموریان حساس هستیم و ممیزی را انجام دادیم و سهم‌ جازموریان از کشت یک میلیارد درخت قابل توجه خواهد بود که دید ما این است که جازموریان با احداث بیشتر بادشکن ها در اطراف روستاهای همجوار کمتر آسیب می‌بیند و این مهم همچنان در دست اجراست.

رحیمی‌نیا از پنج مرتع درجه سه و چهار خبر داد که متاسفانه با رهاسازی دام‌ها مورد تعرض قرار گرفته‌اند و افزود: طی ماه‌های اخیر  ۱۰۰ هکتار احاله مدیریت به اهالی محلی انجام شده و سه طرح مطالعه مناطق بیابانی داریم که در اطراف جازموریان باید ۸۰۰۰ هکتار  بادشکن احداث کنیم و برنامه‌های احیایی داریم که ۳۹۰ هزار هکتار در دستور کار است لذا هم افزایی اداره کل عشایری، محیط زیست و وزارت نیرو ضرورت دارد.

وی تنظیم برگ تشخیص را در شناسایی اراضی ملی مورد تاکید قرار داد که در جلوگیری از تضییع حقوق مردم موثر است و گفت: در مرحله‌ اول باید برگ تشخیص را که شامل استعلامات است، تنظیم شود و بررسی‌های لازم صورت بگیرد و  اگر آثار تصرف و کشت وجود داشته باشد جزء مستثنیات است و بعد از این نیز  شش ماه به مالک مورد نظر  فرصت داده می‌شود و اگر آثار کشت داشته باشد قابل پیگیری خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان مالچ پاشی را که آغشته به مواد نفتی هستند، منسوخ شده و غیر قابل استفاده عنوان کرد و گفت: مالچ پاشی با مجوز محیط زیست و در جاهایی انجام‌ می‌شود که  هیچ‌گونه راهکاری جوابگو نباشد و از آنجایی که جنوب کرمان ظرفیت کشت نهال را متناسب با شرایط موجود دارد، استفاده از این روش رد شده است.

به گزارش ایسنا، بعد از نشست خبری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان خبرنگاران از نهالستان شهید سلیمانی بازدید کردند و به سئوالات مطرح شده نسبت به نحوه کشت گونه‌های متناسب با اقلیم منطقه پاسخ داده شد.

سهم جازموریان از طرح کاشت یک میلیارد نهال چقدر است؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha