• شنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402061811036
  • خبرنگار : 50534

کشت خربزه در استان زنجان مطابق ابلاغیه الگوی کشت است

کشت خربزه در استان زنجان مطابق ابلاغیه الگوی کشت است

ایسنا/زنجان صیفی‌جات یا تابستانی‌ها محصولات کشاورزی هستند که در فصل تابستان و اوایل بهار آماده کشت شده و محصول آن‌ در تابستان یا اوایل پاییز آماده برداشت می‌شود.

از انواع صیفی‌جات می‌توان بادمجان، بامیه، فلفل، کلم، خیار، نخودفرنگی، هندوانه، طالبی، گوجه‌فرنگی را نام برد. محصولات صیفی از پرمصرف ترین محصولات کشور ما هستند. وسعت کشور ایران باعث شده تا در هر بخش از آن، محصول صیفی متنوعی کاشته شود. بادمجان، بامیه، خربزه، خیار و طالبی و ... از جمله محصولات صیفی ایران برشمرده می‌شوند. 

هندوانه که از صیفی‌جات بومی آفریقا است، حساسیت بالایی به سرما دارد و برای رشد و نمو نیاز به فصل طولانی و گرم دارد. مصرف یبش انیتروژن و آب زیاد می‌تواند باعث پوک شدن مغز هندوانه بشود. خاک خنثی و یا کمی قلیایی برای رشد و نمو هنودانه مناسب است. این نکته را در نظر بگیرید که هندوانه را نباید در سال های متوالی کشت کرد.

درگذشته هندوانه‌ و خربزه به روش سنتی و صرف ۲۵۶ لیتر آب کشت می‌شد، اما در حال حاضر به ازای حدود ۱۵۰ لیتر آب یک کیلو خربزه ‌و هندوانه تولید می‌شود. 

همچنین انواع صیفی‌جات و محصولات جالیزی از جمله پیاز، گوجه فرنگی، هندوانه، خربزه، دانه‌های روغنی مانند گلرنگ، حبوبات و علوفه و گیاهان صنعتی چغندرقند، کنجد از جمله محصولاتی هستند که کشت آن‌ها در اراضی زراعی استان زنجان در فصل بهار صورت می‌گیرد.

کشت بهاره حدود ۲۰ درصد از سطح زیرکشت کل استان را شامل می‌شود که با تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول مختلف نقش مهمی در تامین نیازهای غذایی استان، امنیت و سلامت غذایی ایفا می‌کند.

گفتنی است کشت بهاره حدود ۲۰ درصد از سطح زیرکشت کل استان زنجان را شامل می‌شود که با تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول، نقش مهمی در تامین نیازهای غذایی استان، امنیت و سلامت غذایی ایفا می‌کند. 

در استان زنجان نیز در شهرستان ماه‌نشان محصول خربزه و هندوانه کشت می‌شود ولی برخی شهروندان از کشت این محصول ابرار نگرانی می‌کنند که در این رابطه مسئولان مربوطه سازمان جهادکشاورزی می‌گویند: طبق الگوی کشت تبینی توسط وزرات جهادکشاورزی کشت این محصولات ممنوع نیست و هر ساله برش معینی در این خصوص به شهرستان جهت کشت ابلاغ می‌شود.

اما اکثر کشت‌های صیفی‌جات در سطح شهرستان با استفاده از برداشت آب غیرمجاز انجام‌ می‌پذیرد که از نظر صلاحیت قانونی جهادکشاورزی متولی برخورد قانونی با برداشت‌کنندگان غیرمجاز و حفاظت از منابع آب نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha