• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402081612173
  • خبرنگار : 71533

تک‌روی به وقت یک‌صدایی

تک‌روی به وقت یک‌صدایی

سران کشورهای اسلامی در تدارک برگزاری نشستی فوق‌العاده‌اند تا شاید با تکرار تجربه بی‌مانند یک‌صدایی ملت‌ها در محکومیت نسل‌کشی ساکنان غزه، به احقاق حق آنان کمک کنند، اما امام جماعت اهل سنت مسجد مکی نظر دیگری دارد.

به گزارش ایسنا، بیش از یک‌ماه از انجام عملیات مشترک حماس و گروه‌های مسلح فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد، در این مدت صهیونیست‌ها بر هر یک کیلومتر مربع غزه میانگین ۷۰ تُن مواد منفجره ریخته‌اند و تقریباً در هر کشوری تجمع اعتراضی شکل گرفته، تقاضای آتش‌بس از سوی چندین دولت بارها تکرار شده و اکنون نوبت به سران کشورهای اسلامی رسیده تا برگزاری نشستی فوق‌العاده‌، گامی برای تعیین سرنوشت منازعه‌ای ۷۵ ساله بردارند. در زاهدان اما امام جماعت اهل سنت مسجد مکی نظر دیگری دارد.

یک هفته از آغاز عملیات «طوفان الأقصی» که با نتایجی در سرزمین‌های اشغالی و تبعاتی در نوار غزه همراه شده نگذشته بود که مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه ۲۱ مهرماه مسجد مکی زاهدان روی اصلی سخنانش را از مسائل داخلی به سوی مسئله فلسطین چرخاند با اظهار تأسف از حل‌نشدن اختلافات ۷۵ ساله در این سرزمین، علت اصلی آن را «تلاش‌های دوطرف برای نابودی یکدیگر» دانست. به گفته او این تلاش‌ها با «منفعت‌طلبی» بیشتر کسانی که به حمایت از صهیونیست‌ها یا فلسطینی‌ها برخاسته‌اند به نتیجه نرسیده است. جمله شرطی متعاقب این سخنان روشن می‌کند از دید گوینده این حمایت‌ها و تلاش‌ها چون «برای خدا»، در راستای «اقدامات بشردوستانه» و «حل‌وفصل» موضوع نبوده، وضعیت به نقطه کنونی کشیده شده است.

جمع‌بندی این بخش از سخنان مولوی عبدالحمید، مخاطب را ابتدا متوجه وادی نیت‌خوانی و اثرات بی‌توجهی به رضایت الهی در حل‌وفصل مناقشاتی در سطح بین‌المللی می‌کند که با مرور شتاب‌زده ۷۵ سال منازعه به تشخیص انحراف از «بشردوستی» در نه‌تنها اقدامات انجام‌شده از سوی دولت‌های حامی صهیونیسم بلکه دولت‌های حامی فلسطین در این مدت می‌رسد و نتیجه می‌گیرد همین، علت «حل‌وفصل‌» نشدن موضوع تاکنون است.

این سخنان البته مشخص نمی‌کند لااقل کدام اقدامات دولت‌های حامی فلسطین با بشردوستی در تعارض است؟ چرا در راستای حل‌وفصل موضوع نبوده و چطور می‌توان میزان خلوص در نیات را اندازه گرفت؟ حتی با فرض تأیید دیدگاه مولوی عبدالحمید، بازهم پای پرسش‌های دیگری پیش‌ کشیده می‌شود که مخاطب را به طرح شک‌ و تردیدهای تازه‌ای وادار می‌کند؛ حل‌وفصل مسئله‌ای که دهه هشتم عمرش را پشت سرمی‌گذارد و در این مدت با نقض یکسویه هر تعهدی از سوی تل‌آویو همراه شده، جنگ‌طلبی، افزایش دامنه تصرف سرزمینی، کشتار بی‌وقفه و اخراج فلسطینیان از خانه‌هایشان را به دنبال داشته که همگی نشان از بی‌توجهی دولت صهیونیستی و حامیانش به‌عنوان یک طرف این منازعه با هر تعریفی از «بشردوستی» و هر اقدامی در این راستاست چطور امکان‌پذیر است؟ آیا حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی حق پاسخ‌دادن به کشتار کودکان و زنان، نقض تعهدات و سلب امنیت در نوار غزه در تمامی این سال‌ها را ندارند؟

مولوی عبدالحمید در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ بر حق دفاع فلسطینی‌ها تاکید کرده و گفته بود: «چرا از مظلوم دفاع نمی‌شود؟ چرا حمایت بیجا از اسرائیل می‌کنند؟ فلسطینی‌ها را از خانه‌هایشان خارج کرده‌اند، شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین فلسطین ساخته‌اند، اسرائیل دولت اشغالگر است و قرآن اجازه داده که مظلوم از حق خود دفاع کند. مظلومی که سرزمینش اشغال‌شده، مورد ظلم قرار گرفته، به او تجاوز شده، قرآن گفته از خودت دفاع کن.» او پیشتر هم در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان تنها راه آزادی فلسطین را «جهاد مقدس» خوانده بود.

ادامه خطبه‌های امام جمعه اهل سنت مسجد جامع مکی به تاکید بر ضرورت رعایت قوانین بین‌المللی جنگ از سوی هر دو طرف گذشت و به بیان این جملات رسید: «شاید خیلی از مسلمانان هم از این سخنان راضی نباشند، ولی بنده می‌خواهم سخنی را که حق و منصفانه می‌دانم بزنم» ؛ مقدمه‌ای برای آماده‌سازی ذهن مخاطب جهت شنیدن اظهاراتی که به تشکیل دو دولت در سرزمین‌های اشغالی تاکید دارد و «حق و منصفانه» ارزیابی کردنش حتی از دید گوینده هم آنقدر دور از دسترس است که معترف می‌شود در بسیاری از مسلمانان نارضایتی ایجاد می‌کند. راهکاری که سال‌ها از حمایت آمریکا، برخی سیاستمداران اسبق صهیونیست و متحدان آنان برخوردار بود و چند سالی است حتی از سوی چهره‌هایی همچون دبیرکل سازمان ملل نیز برای حل مسئله دور از دسترس ارزیابی می‌شود. کارشناسانی هم به نظرسنجی‌هایی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد حدود ۴۷ درصد فلسطینی‌ها، طرح دودولتی را به عنوان راهکاری بالقوه به رسمیت می‌شناسند، در عین‌حال درصد توجه آنان به ایده مقاومت و مخالفت با سازش افزایش بیشتری نسبت به گذشته داشته است.

یک هفته دیگر زمان لازم بود تا مولوی بار دیگر پشت تریبون نماز جمعه قرار گیرد و در ۲۸ مهرماه با ابراز نگرانی از وضعیت جنگ غزه، این سخنان را بر زبان بیاورد: «درست است که ابتدا جریانی کم‌سابقه پیش آمد که یهودیان و مردم اسرائیل تلفات دادند؛ کسی این جریان را نادیده نمی‌گیرد و همۀ مردم را رنج داد اما این حادثه دارد به جاهای خطرناک می‌رسد.» آن جریان کم‌سابقه در کلام امام جماعت مسجد مکی همان عملیات «طوفان الأقصی» است و آن «مردمی» که تلفات داده‌اند همان شهرک‌نشینان اطراف نوار غزه‌اند که سرزمین‌های فلسطینی را به زور تصاحب کرده‌اند، همان کسانی که مولوی زمانی با استناد به قرآن درباره آنان گفته بود: «شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین فلسطین ساخته‌اند و اشغالگرند و قرآن اجازه داده مظلوم از خود دفاع کند.» حالا صاحب همین سخنان از تلاش مظلوم برای دفاع از سرزمینش، «رنج» دیده است.

ادامه خطبه‌های نماز آن هفته بر تأکید به برقراری آتش‌بس و محکومیت‌ بمباران بیمارستان المعمدانی می‌گذرد که در دومی دیدگاه گوینده بر وجود شک و تردیدهایی در مسبب اصلی این حادثه متمرکز است و از مجامع جهانی می‌خواهد موضوع را بی‌طرفانه و بادقت بررسی کنند، هرچند به نظرش نمی‌رسد حمله به بیمارستان کار فلسطینی‌ها باشد!

این سخنان با جمله‌ای درباره لزوم آزادی گروگان‌ها و اسیران همراه می‌شود که خطاب به حماس است و یادآور مواضع بنیامین نتانیاهو که توقف بمباران و آتش‌بس را به آزادی همه اسرا و گروگان‌ها موکول کرده بود. سخنانی که مشابه آن را در کلام کمتر چهره‌ یا شخصیت شناخته‌شده‌ای در جهان اسلام می‌توان سراغ گرفت.

ظهر ۵ آبان خطبه‌های نماز جمعه مسجد مکی زاهدان با محکوم‌کردن حملات هوایی و بی‌سابقه ارتش صهیونیستی به نوار غزه آغاز می‌شود و با بیان این جملات ادامه می‌یابد: «جهانیان هیچ توجیهی برای بمباران و حملۀ وحشیانه بر مردم غزه قبول نمی‌کنند. ارتش اسرائیل و سیاسیون نمی‌توانند هیچ توجیهی برای این حملات بیاورند. این حملات یک قتل‌عام و نسل‌‎کشی و به ضرر خودِ اسرائیل است» مولوی البته اصرار دارد به‌گونه‌ای موضع‌گیری کند مبادا از کلامش حمایتی از عملیات طوفان الأقصی برداشت شود و از این روست که بلافاصله خطاب به صهیونیست‌ها تاکید می‌کند: «اگر کسی تلفاتی دیده و یا ضایعاتی متحمل شده نباید به‌گونه‌ای عمل کند که هیچ ترحمی بر بی‌گناهان و اطفال و اموال نشود؛ هیچ‌کس در دنیا چنین حقی ندارد.»

امام‌ جمعه زاهدان مجدداً «پیشنهاد» به جنبش حماس را البته با یک «اصلاحیه» تکرار می‌کند و این‌بار مراقب است عوض  اشاره به آزادی کلی اسرا بر آزادی بی‌قیدوشرط اسیران زن، کودک و سالخورده اسرائیلی تاکید کند. بی‌توجه یا اشاره‌ای به اقدام حماس برای آزادی دو اسیر زن در ۲۹ مهرماه و امتناع صهیونیست‌ها از تحویل آنان.

او ۱۲ آبان هم در خطبه‌های نمازجمعه به موضوع جنگ غزه بازمی‌گردد اما قرار نیست اشاره‌ای به آزادی چهار اسیر آمریکایی و صهیونیست از سوی حماس داشته باشد، در عوض سخنان مسئولان و سران ارتش اسرائیل را یادآور می‌شود که گفته‌اند «بر ما ظلم شده است» و ادامه می‌دهد: «آن اتفاقی (عملیات طوفان الأقصی) که رخ داد مورد تأیید نیست، اما خودِ شما الان دارید مرتکب چه کارهایی می‌شوید! آیا قوانین بین‌المللی و عقل و منطق این اجازه را به شما می‌دهد که انسان‌ها را اینگونه قتل‌عام کنید؟» این سخنان با تکرار راهکار دو دولتی همراه می‌شود تا نشان دهد هرچه در غزه بگذرد، ارتش صهیونیستی هر اقدام تازه‌ای برای بمباران مناطق مسکونی، اطراف بیمارستان‌ها، خطوط انتقال مجروحان، قطع دسترسی به منابع حیاتی زندگی انجام دهد، باب کلام مولوی عبدالحمید بر همان پاشنه پیشین می‌چرخد: از یک طرف نباید عملیات طوفان الأقصی انجام می‌شد، نباید اقدامی برای بازپس‌گیری زمین‌های اطراف نوار غزه صورت می‌گرفت، نباید اسیر گرفته می‌شد و - در تازه‌ترین مورد - نباید به سخنان دبیرکل حزب‌الله امیدی بست، در عوض باید منتظر اقدام آمریکا و اروپا برای بستن دست ارتش صهیونیستی بود، باید اسرا را بدون قیدوشرط آزاد کرد، باید برای رفع تردیدها حمله به بیمارستان المعمدانی را بررسی کرد، باید به دنبال تشکیل دو دولت بود و از همه مهمتر و با منطق گوینده این سخنان این اقدامات را باید «برای رضای خدا» انجام داد!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۶ ۲۳:۱۲

سلام خیلی حرف ها خیلی ها زدن بعدش نظرشان عوض شد ی حرف دیگ زدن مولوی حرفهاش نقد هست و خواستار توجه ب کم بودها و برخوردهای که حتی خود رهبر معظم انقلاب هم قبول ندارن شده کمی سعه صدر داشته باشیم نقد همدیگر روبهتر بپذیریم درمورد قضیه فلسطین القدس لنا حتی رهبر هم بگه ما خودمون ب عقل خودمون رجوع کنیم فلسطین مال همه مسلمانان هست آنچنان که یهودیان ت این مدت دیدیم که چقد از مسلمانان متنفرن صهیونیست های حیوان صفت خون آشام فقط با تفنگ میشه دهنشون بست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۶ ۲۳:۱۹

دشمن اصلی اسلام و ایران من آمریکا و توله اش رژیم جعلی و اشغالگر هستند، و به امید روزی که رژیم اشغالگر نابود و قدس شریف به دست مسلمین آزاد و دولت واحد فلسطین قدرتمند شود درود بر امام خامنه ای حفظه الله رهبر جهان اسلام و مسلمین

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۶ ۲۳:۲۸

خواهشمناست ازتفرقه انداختن بپرهیزید

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۶ ۲۳:۳۸

چقدر بد است اینگونه منافق بمیرد چون عبدالحمید و همگی ما به به قبر می‌رویم و در آنجا رفیق اعمالمان می‌شویم یعنی به تاریخ میپیوندیم یعنی پرونده ی ما با اختیاراتمان ابدی از کره زمین جمع وتمام می‌شود یعنی مال خداییم وباید به سوی خودش برویم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۶ ۲۳:۴۳

ولش کنید این شخص را اینقدر تابلو نکنید ارزشی نداره

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۶ ۲۳:۴۴

وقتی کسی بر اعتقاد دیدگاه واحد حتی با خودش ندارد و از یک فلسفه فکری دینی پیروی نمی‌کند، می‌شود مولوی عبدالحمید،،، اینو در تمامی آثار مکتوب و منقول و سخنرانی‌هایش واضح و مشخص است،،، خداوند به راه راست هدایتش کند، که بیش ازین موجب گمراهی جمع بزرگی از مریدان شهرستانی در منطقه خودش نشود، چون درست یا غلط، متاسفانه پیروانی دارد که اورا قدیسه می‌دانند،،

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۶ ۲۳:۵۷

بروبابا پی کارت

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۰۰:۰۵

امروز بر همگان بخصوص اهل سنت بابصیرت و فهیم ثابت شده جناب مولوی عبدالحمید نه سواد و علم درست و حسابی دارد نه از بصیرت و تدبر بهره ای جسته و شده بلندگوی دشمنان اسلام ، آدمی دمدمی مزاج که فهم درستی از مسائل ندارد و خدای را شکر که کم کم اهل سنت هم از او دور شده و از وی منزجر و متنفر میگردند

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۰۰:۲۲

جناب مولوی حقیقت قتل عام کودکان و زنان مسلمان بی دفاع فلسطینی را با غرایض و انگیزه های شخصی خود تطبیق میدهد و مثلاً از تریبون نماز جمعه مسلمانان خطبه ایراد می کند و حاضر نیست منیت جاهلانه خود را زیر پا بگذارد و صدای مزینان و کودکان و ملت مظلوم فلسطین شود

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۰۵:۴۳

عبدالحمید که پرچمدار اهل تسنن بود چی شد فلسطین که اهل تسنن هستن چرا ترسیده چه رهبری که ترسو است رهبر ترسو پیروانشو خواهد فروخت مثل یاسر عرفات بازم دم شیعه ها گرم از برادرای اهل تسنن فلسطین دفاع می کنند زنده باد خامنه ای

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۰۸:۱۵

من بانظرایشان موافقم.بفرض که ایشان پنج سال قبل حرفی زدوحالاحرف قبلی راتصحیح می کند.شایدبه اشتباه خودش پی برده باشد.ایشان که پیامبرنیست.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۰۸:۱۵

بهترین زمان برای تسویه حساب با این منافق فرا رسیده ، رحم بهش نکنین ، حتما خدا پشتیبان حق است ،

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۰۹:۱۲

فکر نمی‌کنم جوبایدن و نتانیاهو ومزدورانشون به اندازه ی مولوی عبدالحمید وطرفداراش کثیف باشن ،این بی شرف دست آمریکا و اسرائیل و مزدوراشو از پشت بسته

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۱۱:۲۷

اگر کسی مهمان خانه ای شود بعد از مدتی میتواند ادعای مالکیت ملک و خانه نماید و صاحب خانه را بیرون کند کدام قانون.این را قبول میکند اگر کسی بیاید بگوید چون مهمان. قدرت داشته حق با اوست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۱۵:۴۵

خدا عاقبت همه مارا ختم بخیر کند!!

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۱۶:۰۷

میدانید علت این همه تناقض در کلام این سالهای ایشان با سخنان سالیان دورتر مشاهده میشود چون برای بنده سطح سواد این فرد معلوم است متوجه شده ام که سالهای دورتر سخنانش متعلق به خودش بوده ولی این سالها یک شیطنت عجیبی در کلامش دیده میشود که نشانگر این است که افراد دیگری برای خطبه ها به ایشان خط میدهند و .....

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۲۲:۰۶

مولوی بی سواد اصلا این مردم زاهدان به خدا قبول ندارن صداش باید خش گیری بشه کلی مولوی بابصیرت هسته این چرا گذاشتن مولوی

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۰:۳۳

بسم الله موشک بالستیک دست شماست بزنید اسرایل نابود کنید مولوی موشک ندارد اون گوی اون میدان

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۱:۴۸

متاسفم برای ایشان بعد از عمری زهد در آخر عمر به چنین سمتی کشیده شده ورضای خدا را به رضای خلق و به بهای اندک میفروشند ، امید اینکه ایشان اندکی در خلوت و به دور از لجبازی تدبر کنند و در مسیر وحدت‌ امت اسلامی قدم بردارند از خداوند مهربان برای خودم وایشان هدایت را طلب می‌نمایم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۱۷:۴۱

خب مولوی عبدالحمید میگه این همه جنگ شد جز بد بختی برای مردم غزه نداشت الان صلح کنید تا موقعی که توان پس گرفتن داشته باشین و مگه پیامبر خدا هم با مشرکان مکه صلح نکرد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۲۰:۲۲

این دلش برای هیچکسی نسوخته ونمیسوزد فقط میخواهد ثابت کند که میتواند جلوی نظام بایستد چون باجمهوری اسلامی لج کرده. کاری هم به حق وباطل ندارد فقط منفعت. زرشک، چاییدی

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۰۶:۵۱

نظر این کثیف برای هیچکس مهم نیست .فقط بر خجالت بکشه که جونای چه سنی و چه شیعه رو در یک جمعه به کشتن داد و خون همه اونا به گردن این سگ وهابی هستش

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۰۸:۵۸

آقا چرا نسل این خائن را نمی کنید؟تمام اتفاقات بد و هزینه‌های سنگین بر کشور توسط اینجو افراد بوجود میاد.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۰:۱۱

عبدالحمید فقط مثل طوطی سخنان راتکرار می کند وگول خورده وباید اصلاح شودودارددرباتلاق فرومی رود چون سوادچندانی نداردبفهمد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۰:۱۶

خدا لعنت کنه حامیان صهیونیست وامریکا انشالله نابودمیشن

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۲:۰۶

اقای مولوی درک سیاسیش پائینه وبیشترهم همسو باعربستان رفتارمی کند اهل تسنن بلوچستان ببشتر بایست این موضوع رادرک کنند

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۲:۳۹

دگرد یسی فکری اقای عبدالحمید از ستل ۱۴۰۰ تاکنون علتش چیست آنهم با تضاد فکری کامل ، بهرحال اقتصاد وامکانات بعضی از کشورهامی تواند در تفکر افراد تأثیر زیادی بگذارد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۳:۳۵

این مردک درکی از این ندارد که چرا کشوری آنهم بنام اسرائیل در خاورمیانه درست شده چون سوادی ندارد حرفهای هم که میزند عده ای بی سواد تر از خود او به حرفهای او گوش میکنند ودرکی از سیاست ندارند ااو را هم کسانی که با اسلام دشمنی دارند راه بری میکنند حتا حرفهای اورا مینویسند تا او حرفهای آنانرا تکرار کند

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۹:۳۰

خداوند متعال همه را عاقبت به خیر کند در آخر زمان نگهداری دین سخت هست واگر رو به دشمنان اسلام و ایران کردیم برگشت سخت می‌شود ووقتی دین رفت خیانت به کشور واسلام راحت می‌شود خداوند خودش در این زمان پراز فتنه‌ حفظ بفرماید ورهبری عزیز و گرامی ما را حفظ بفرماید

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۲۰:۳۴

اتفاقا ما اهل سنت واقف هستیم عبدالحمید سواد ندارد و نه علم درست حسابی هر کلمه ای از یک نقطه جهان برمیداره و توی .....خودشه