• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402090100444
  • خبرنگار : 50081

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد:

در حوزه هویت ملی، ایرانی و اسلامی محصولات کمی در اختیار داریم  

در حوزه هویت ملی، ایرانی و اسلامی محصولات کمی در اختیار داریم  
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد گفت: ما در حوزه هویت ملی، ایرانی و اسلامی محصولات بازی و سرگرمی کمی در اختیار داریم که از جنس کودکان و نوجوانان باشد.  

جلیل بامشکی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص هدف برگزاری جشنواره عروسکی سیمرغ، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی ما توجه به منطقه فرهنگی تاریخی توس، معرفی شاهنامه، داستان‌ها و رویکردهای حماسی که در شاهنامه مورد توجه کودکان و نوجوان قرار دارد، است بر آن شدیم برای سال جاری چند اولویت را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: ترویج این موضوع میان کودکان و نوجوانان در حوزه آموزش یکی از اقدامات ما مبتنی بر محصول بود که چه محصولی منجربه ارتباط کودکان و نوجوانان با آن می‌شود تا از طریق آن محصول بتوانیم آموزش، آشناسازی و حساس‌سازی را داشته باشیم.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد تصریح کرد: حوزه عروسک بازار گسترده‌ای دارد و طی بررسی‌هایی که در حوزه اسباب‌بازی کشور صورت گرفت، بیشتر محصولات عروسکی ما وارداتی است که بیشتر از چین و سایر کشورها وارد می‌شود. ما در حوزه هویت ملی، ایرانی و اسلامی کمتر محصولاتی داریم که قابل عرضه و جای خود را در بازار پیدا کرده باشد.

وی اضافه کرد: اگر به مقصدهای گردشگری مانند منطقه توس برویم محصولاتی را ارائه می‌کنند که مرتبط با آن فضا و محیط نیست و کمتر محصولاتی را پیدا می‌کنیم که مرتبط و از جنس کودکان و نوجوانان است و اگر محصولاتی هم باشد بیشتر رزینی و در قالب تندیس و دیگر مواردی است که بیشتر مورد استفاده بزرگسالان قرار می‌گیرد تا کودکان و نوجوانان.

بامشکی خاطرنشان کرد: به همین منظور برای اینکه بتوانیم فضایی را در این زمینه ایجاد کنیم و هنرمندان را در این عرصه شریک کنیم؛ جشنواره عروسکی سیمرغ را برگزار کردیم تا به طراحی و ساخت عروسک‌های شاهنامه بپردازند. بنابراین این موضوع را در کمیته زیارت و گردشگری شهرداری مشهد با نهادهای متولی و اساتید فعال این حوزه مطرح کردیم.

وی عنوان کرد: این موضوع از سوی اساتید مورد استقبال قرار گرفت و مطرح کردند که ایده بسیار خوبی است و تاکنون به آن نپرداختیم و این امر باعث شد تا به سراغ برگزاری چنین جشنواره‌ای برویم که مبتنی بر داستان‌های شاهنامه است و حتی گام را فراتر برداشتیم و مطرح کردیم که تنها طراحی و ساخت نباشد و اگر فردی بتواند شناسنامه‌ای را هم برای عروسک داشته باشد تا سناریوسازی هم کند می‌توانند و این اقدام برای آن‌ها فراهم است تا اگر خواستیم تئاتری اجرا و نمایش عروسکی کوچکی را تولید کنیم داستان آن شخصیت عروسکی را هم داشته باشیم.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد بیان کرد: هدف ما این بود که این موضوع را در میان جامعه هنرمندان که به این مباحث علاقه دارند ترویج دهیم و چند نشست تخصصی را برنامه‌ریزی کردیم که با حضور هنرمندان، هنرجوبان و مدیران فرهنگی شهر برگزار شد و این موضوع را طرح مسئله کردیم. همچنین پیشنهاد شد که این جشنواره دائمی باشد و آن را به صورت دو سالانه برگزار کنیم.  

بامشکی اظهار کرد: بیش از ۶۵ طرح از سوی هنرمندان ارسال شد که در مسیر داوری قرار گرفته‌اند و پس از آن برای ساخت و حتی تجاری‌سازی عروسک‌ها اقدامات لازم صورت می‌گیرد. همچنین در این زمینه مستندی تولید شده که به صورت دوربین مخفی است و در بازار به دنبال عروسک‌های مرتبط با شاهنامه مانند رستم، سهراب و ... بودیم که بسیار جالب بود و احتمالا بخش‌هایی از آن در صداوسیما پخش می‌شود و قرار است سلسه مستندهایی برای این موضوع نیز تهیه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha