• یکشنبه / ۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402110805350
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز گزارش کمیسیون تلفیق برنامه در خصوص ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه را بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی امروز-یکشنبه-هشتم بهمن ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف تشکیل شد و بررسی گزارش کمیسیون تلفیق برنامه به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

لازم به ذکر است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوم مهر تا یکم آذر ۱۴۰۲ در ۳۱ روز کاری و با برگزاری ۵۷ جلسه علنی، ۱۱۸ ماده و ۲۵ ماده الحاقی لایحه برنامه هفتم توسعه را بررسی کردند که گزارش کامل آن را می توانید در این لینک مرور کنید.

 در ابتدای جلسه امروز سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه روند رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه را در این کمیسیون تشریح کرد.

محسن زنگنه به اشاره به اینکه ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه بسیار زیاد بود و هم از جهت شکلی و هم از لحاظ نگارشی موارد متعددی بود، افزود: از سوی دیگر برای اولین‌بار هیات عالی نظارت علاوه بر ایرادات در خصوص مغایرت‌ها در بحث عدم انطباق نیز مواردی را مطرح کردند مباحث خیلی طولانی بود. به همین دلیل به جهت زمان‌بر بودن رسیدگی به این ایرادات اعضای کمیسیون تلفیق با بیش از ۹۱ درصد رای موافقت کردند تا هیات رئیسه کمیسیون به همراه کمیته‌های تخصصی کمیسیون به موارد ارجاعی از شورای نگهبان رسیدگی کنند و لذا براساس رای اعضای کمیسیون گزارش اکنون هیچ مشکلی از نظر آیین‌نامه‌ای ندارد و قابل رسیدگی در صحن مجلس شورای اسلامی است.

در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

 مصوبات

* در اصلاحیه مواد ۱ الی ۵ لایحه برنامه هفتم توسعه،‌ نمایندگان بر مصوبه خود درباره ساز و کار تسویه بدهی‌های دولت به صندوق توسعه ملی اصرار کردند.

* در اصلاحیه مواد ۶ تا ۱۰ لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان مقرر کردند که در قراردادهای بانکی، سود مرکب (ربح مرکب)، سود از سود، جریمه تأخیر نسبت به وجه التزام (علاوه بر وجه التزام قانونی) و خسارت بر خسارت قانونی ممنوع است.

* در اصلاحیه مواد ۲۱ تا ۲۵ لایحه برنامه هفتم توسعه، دولت مکلف به بازنگری در ترکیب اعضای نمایندگی سهام خود در مجامع عمومی ‌شرکتهای دولتی شد.

*‌ در اصلاحیه مواد ۱۱ تا ۱۵ لایحه برنامه هفتم توسعه، صرافی ها و صادرکنندگان حقیقی و حقوقی مکلف شدند تا اطلاعات مربوط به دارایی های ارزی و جریان درآمد ارزی تحت مالکیت خود را تحت ضوابط و مطابق با شیوه ای که بانک مرکزی مشخص می کند در اختیار این بانک قرار دهند.

* در اصلاحیه جزء (۲) بند (ذ) ماده (۴۸) لایحه برنامه هفتم توسعه، واردات ماشین‌آلات با فناوری روز دنیا جهت جایگزینی با ماشین‌آلات فرسوده مشروط به عدم ساخت داخل یا کمبود ظرفیت‌های تولید داخل مجاز است.

همچنین مواد ۴۱ تا ۵۰ این لایحه اصلاح و تصویب شد که بخشی از ایرادات ویرایشی بوده است.

* در اصلاحیه مواد ۲۶ تا ۳۰ لایحه برنامه هفتم توسعه، سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری مکلف شد تا نسبت به واگذاری مدیریت آن دسته از بنگاه های تابع و وابسته که فاقد متقاضی جهت واگذاری مالکیت هستند از طریق انعقاد قرارداد پیمان مدیریت اقدام کند و دولت نیز باید برنامه زمان بندی واگذاری ها را تهیه کند.

* در اصلاحیه مواد ۵۱ تا ۶۰ لایحه برنامه هفتم توسعه، وزارت راه و شهرسازی موطف شد تا پایان سال دوم برنامه، اقدام قانونی لازم جهت اصلاح قانون پیش فروش ساختمان را انجام دهد.

* در اصلاحیه مواد ۱۶ و ۱۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان املاک وقفی در اختیار دولت را از حکم مصوب در برنامه هفتم مبنی بر صدور اسناد مالکیت دولتی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان مالک مستثنی کردند.

*‌ در اصلاحیه مواد ۳۳، ۳۴، ۳۸، ۳۹ و بندهایی از ماده ۴۰ لایحه برنامه هفتم توسعه، دولت را موظف کردند تا نسبت به افزایش بهره‌وری آب کشاورزی از روش‌هایی، غیر نظارت بر حسن اجرای شرکت‌های کشت و صنعت و اشخاص حقیقی و حقوقی دارای اراضی آبی ۱۰ هکتار و بیش‌تر، در خصوص افزایش بهره‌وری آب کشاورزی، شبکه‌های آبیاری نوین (سطحی و یا زیرسطحی) اراضی کشاورزی، اقدام قانونی به عمل آورد.

* در اصلاحیه مواد ۶۵، ۶۶، ۶۹ و ۷۰ لایحه برنامه هفتم توسعه، با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعدیل تعرفه خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات بر عهده کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار گرفت.

* در اصلاحیه مواد ۸۰  تا ۸۵ لایحه برنامه هفتم توسعه، وزارت کشور را مکلف کردند تا نسبت به ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد و نیز نهادهای پیشرفت و توسعه محلی مردمی به منظور توانمندسازی محلات و رفع فقر و محرومیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدام کند.

* در اصلاحیه مواد ۸۶  تا ۹۰ لایحه برنامه هفتم توسعه، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند تا حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون برنامه، نسبت تصویب اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان با هدف تعیین وضعیت حقوقی و در راستای تقویت بنیه مالی فرهنگیان اقدام قانونی لازم را به عمل آورد.

* در اصلاحیه مواد ۹۱ الی ۹۳ و همچنین مواد ۹۶، ۹۹ و ۱۰۰ لایحه برنامه هفتم توسعه، کلیه دستگاه‌ها را به استثنای نیروهای مسلح، ملزم کردند تا در تمامی اقدامات خود در زمینه روابط خارجی حسب مورد، در چارچوب قوانین و مقررات هماهنگی و همکاری لازم با وزارت امور خارجه را داشته باشند.

* در اصلاحیه مواد ۷۱ تا ۸۰ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف شدند در راستای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه اقدامات قانونی لازم را برای پوشش بیمه تأمین اجتماعی اعم از خدمات درمانی و بازنشستگی انجام دهند.

* در اصلاحیه مواد ۱۱۱  تا ماده الحاقی ۳ لایحه برنامه هفتم توسعه، با رای نمایندگان مقرر شد که چک های کاغذی صادره بانکی قبل و بعد از لازم الاجرا شدن قانون برنامه تا مصرف و هزینه کامل آن ها در سنوات بعد نیز معتبر باشد.

* در اصلاحیه ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم توسعه، مشمولان غایب و غیرغایب بالای ۳۰ سال و دارای دو فرزند یا بیشتر از دوره ضرورت خدمت وظیفه عمومی معاف می شوند.

در ادامه بررسی های مربوط به این ماده نمایندگان مجلس در راستای رفع ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه، مصوبه قبلی خود درباره معافیت سربازی متاهلین را اصلاح کرد که مقرر شد مشمولان بالای ۳۵ سال سن و دارای ۲ فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معاف شوند؛ پیش از این در جلسه صبح تصویب شده بود که این معافیت برای متاهلین بالای ۳۰ سال و دارای دو فرزند یا بیشتر باشد.

* در اصلاحیه مواد الحاقی ۴ تا ماده الحاقی ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف به تهیه برنامه جامع زیارت مشتمل بر تسهیل امر زیارت، امور فرهنگی و اجتماعی زائر و بهبود و ارتقای زیرساخت های لازم،  در قالب شورای عالی زیارت بدون هیچ گونه توسعه تشکیلاتی و بدون ایجاد ساختار موازی شد.

* در اصلاحیه مواد ۱۰۱ لایحه برنامه هفتم توسعه، انتقال و مأموریت کارکنان بین دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و غیر آن از جمله شرکت‌های دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی با رعایت قوانین بلامانع است.

* در اصلاحیه ماده ۴۱ لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان بند مربوط به تکلیف دستگاه ها برای پایش آلودگی سطحی، زیر زمینی، خاک و دریاها و تالاب ها را از لایحه برنامه هفتم توسعه حذف کردند.

همچنین مواد ۵۷، ۵۹، ۹۷ و ۱۰۲ لایحه اصلاح و تصویب شد.

* در اصلاحیه ماده ۱۱۲ تا ماده الحاقی ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه، برقراری مستمری بازنشستگان برای کلیه بیمه شدگان صندوق های بازنشستگی بر مبنای میانگین دو سال آخر خدمت منتهی به بازنشستگی دریافتی که دارای کسور بازنشستگی با اعمال ضریب حقوق سال بازنشستگی است، محاسبه می شود.

همچنین با رای نمایندگان مجلس، جدول شماره (۲۳) ذیل ماده (۱۱۲) اصلاح شد.

* در اصلاحیه جداول شماره ۹ و ۱۰ ماده ۴۲ لایحه برنامه هفتم توسعه، اهداف کمی سنجه‌های عملکردی انرژی( نفت و گاز) و برق لایحه برنامه هفتم پیشرفت کشور اصلاح شد.

* در اصلاحیه مواد ۴۳ تا ۴۵ لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان حکم مربوط به صدور گواهی سوخت صرفه جویی شده در لایحه برنامه هفتم توسعه کشور را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

* در اصلاحیه ماده الحاقی ۳۵ لایحه برنامه هفتم توسعه، مقرر شد که سازمان برنامه و بودجه نسبت به پرداخت بدهی‌های حسابرسی شده قانونی دولت به شهرداری‌ها، تأمین اجتماعی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تا پایان برنامه اقدام قانونی به‌عمل آورد.

* در اصلاحیه مواد ۱ الی ۱۵ لایحه برنامه هفتم توسعه، موادی مربوط به طرح تأمین مالی زیرساخت ها جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شد.

ارجاعیات

درادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان بند الف ماده ۴۳ ، جزء ۲ بند الف  ماده ۴۶ و بند ت ماده ۵۰ برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

 همچنین بند (الف) ماده (۵۱) به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که در آن آمده است: «به منظور تمرکز امور روستاها و عشایر، افزایش جمعیت روستاها و توزیع متناسب جمعیت بین آن‌ها، مهاجرت معکوس، رونق تولید، تنوع‌بخشی تولید با ایجاد زنجیره تأمین و ارزش و ایجاد زیرساخت تولید و تأمین معیشت و درآمد پایدار روستائیان و عشایر و ارتقای نقش آنان در اقتصاد ملی، پشرفت و عمران و رفع فقر و محرومیت از روستاها و جامعه عشایری و بهبود کیفیت زندگی آنان و تحقق عدالت و احیای فرهنگ جهادی با مدیریتی توانمند و مسئول و پاسخگو، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است تا پایان سال دوم برنامه نسبت به موارد زیر اقدام قانونی به عمل آورد:

 موضوعات خارج از برنامه

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، محمد باقرقالیباف در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درباره بررسی لایحه عفاف و حجاب، گفت: ما در مجلس شورای اسلامی به طور قطع همه نمایندگان اصرار داریم تا در اسرع وقت طرح عفاف و حجاب نهایی شود در برخی جاها بحث طولانی می‌شود اما ما در مجلس شورای اسلامی چه در کمیسیون قضایی و چه در هیات رئیسه پیگیر این موضوع هستیم تا در اسرع وقت انجام شود.

نمایندگان همچنین  در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح ساماندهی کارکنان دولت را اصلاح و تصویب کردند.

در جریان بررسی این طرح محسن زنگنه نایب رییس مجلس تاکید کرد که دیگر قرارداد سه ماهه و قراردادهای سفید امضا نداریم ‌شرکت‌های واسطه‌ای حذف شوند؛ دستگاه های اجرایی به صورت مستقیم با این افراد برای یک سال خدمت قرارداد می بندند.

 در ادامه،‌ گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها را بررسی کردند و به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات اعمال شده در این طرح موافقت کردند.

در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی در خصوص طرح شفافیت قوای سه‌گانه غلامرضا نوری قزلجه تاکید کرد: اصلاحات صورت گرفته در طرح شفافیت قوای سه‌گانه سبب شده تا این طرح از هدف اصلی طراحان فاصله بگیرد و به نوعی شفافیت کمرنگ شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha