• شنبه / ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۱:۲۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402111410672
  • خبرنگار : 50616

موسیقی ایرانی همانند نقش یک فرش، بیانگر اصالت گذشته ماست

موسیقی ایرانی همانند نقش یک فرش، بیانگر اصالت گذشته ماست

ایسنا/مازندران یک کارشناس موسیقی گفت: موسیقی هر کشوری برخاسته از فرهنگ، تمدن و تاریخ آن کشور است  و موسیقی ایرانی همانند نقش یک فرش، بیانگر اصالت گذشته ماست.

 ارسلان آرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا  اظهار کرد: موسیقی به روش‌های گوناگون می‌تواند بر مغز اثر بگذارد و موسیقی غمگین نیز با توجه به تحقیقاتی که در دانشگاه‌ها انجام شده است چند حس را در مخاطب خود به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: مردم بر اساس حس و حال خود که موسیقی مورد نظرشان را که زبان حالشان باشد گوش می‌کنند.

این مدرس آواز ادامه داد: صد البته مردم بر اساس حس و حال خود که موسیقی مورد نظرشان را که زبان حالشان باشد گوش می‌کنند و چنانچه بر خلاف ذائقه آن لحظه و ساعت نیز موسیقی‌هایی گوش کنند که بتواند آن‌ها را از غم و اندوه برهاند و موجبات آرامششان را فراهم آورد بسیار مفید است.

وی اضافه کرد: از طرفی متاسفانه شاهد آن هستیم که عمدتا حال و هوا و مفاهیم شعر با ملودی و آهنگ‌های ساخته شده همخوانی ندارند که این امر در موسیقی پاپ به وفور و در موسیقی سنتی هم دیده می‌شود و صرف دارا بودن ریتم‌های شش‌ و هشت و یا سریع نمی‌تواند بیان کننده آن حس شادی باشد و خاصیت غم‌زدایی داشته باشد. حتی لحن و جنس صدا و غیره نیز بسیار در القای حس شادی نقش ایفا می‌کند.

آرمان اضافه کرد: احساس غم و اندوه از دست دادن را عمیق می‌کند که این تجربیات اغلب لذت بخش نیست اما می‌تواند به نوعی انعکاس دهنده درمان باشد.

این کارشناس موسیقی خاطرنشان کرد: مهم آن است که موسیقی در هر سطحی و در هر گونه‌ای اعم از سنتی، پاپ، کلاسیک و غیره دارای پیام مثبت باشد و برای این کار زحمت کشیده شده باشد چه موسیقی جدی و چه غیر از آن و اساسا تمام هنرها از این امر مستثنی نیستند.

آرمان، با تاکید بر اینکه هنرمند و خالق آثار هنری در همین فرهنگ تاریخی زیسته است افزود: موسیقی و به کل هنر در مواقع بحرانی همواره تسکین آلام و دردها بوده و هرچه مخاطب با موسیقی جدی‌تر و عمیق‌تر ارتباط برقرار کرده باشد کارایی موثرتری خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha