• پنجشنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402121006604
  • خبرنگار : 50625

انتخابات در آئینه فرهنگ و هنر /۸

مدیر انجمن سینمای جوانان استان اصفهان: مهاجرت نخبگان سینمایی مهم‌ترین معضل سینمای اصفهان است

مدیر انجمن سینمای جوانان استان اصفهان: مهاجرت نخبگان سینمایی مهم‌ترین معضل سینمای اصفهان است

ایسنا/اصفهان مدیر انجمن سینمای جوانان استان اصفهان، مهاجرت نخبگان سینمایی را مهم‌ترین معضل سینمای اصفهان دانست و با بیان اینکه از طرف مدیران ارشد فرهنگیِ استان حمایتی برای تولید فیلم دیده نشده و ترجیح آن‌ها بر عدم‌حمایت است، گفت: وضع قوانین خوب است اما اجرای قوانین، مهم‌تر از وضع قوانین است.

سید محمد طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا و با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین چالش سینمای اصفهان، مهاجرت بی‌رویه تعداد زیادی از نخبگان سینما در همه حوزه‌های مشاغل سینمایی و به دلیل عدم‌حمایت در حوزه تولید است، گفت: هر سینماگری پس از حرفه‌ای شدن، به تهران یا خارج از کشور مهاجرت کرده و کسی هم تلاشی برای رفع این چالش نمی‌کند، که البته من بارها با اعضای شورای شهر و شهردار اصفهان در خصوص رفع این چالش‌ها صحبت کرده و پیشنهادهایی نیز ارائه داده‌ام.

او با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان، خاطرنشان کرد: من با مسئولان برگزاری این جشنواره نیز صحبت کرده‌ام که اگر قصد برگزاری چنین جشنواره‌ای را در اصفهان دارید، می‌توان حداقل اصفهان را به مهد تولید فیلم کودک و نوجوان تبدیل کرد، به دلیل اینکه تولید فیلم کودک و نوجوان دارای چند مزیت ازجمله کم‌هزینه بودن است. ضمن اینکه مخاطبان کودک و نوجوان به دنبال سوپراستار نبوده و بیشتر در جستجوی فانتزی‌های تخیلی خود هستند؛ همچنین تهیه‌کننده‌ها نیز به دنبال کار کردن با بازیگران مطرح و هزینه‌های گزاف نیستند و به‌این‌ترتیب با هزینه‌های پایین می‌توان بازدهی بالا داشت.

مدیر انجمن سینمای جوانان استان اصفهان افزود: در اصفهان به‌خصوص در حوزه رئال انیمیشن، استعدادهای خوبی داریم که اکثراً مهاجر هستند. من شخصاً بزرگ‌ترین مانع برای مهاجرت سینماگران اصفهان و ماندن آن‌ها در این شهر و فیلم‌سازی بودم؛ اما اتفاق خاصی نخواهد افتاد و استعداد سینماگران اصفهانی در شهر خودشان از بین رفته و دیده نشده و چاره‌ای نیز جز سکونت آن‌ها حداقل در پایتخت وجود ندارد. فکر می‌کنم در یکی دو سال اخیر، حدود ۲۰۰ نفر از بهترین نخبگان سینما که من با آن‌ها در ارتباط بودم، مهاجرت کردند.

او در خصوص نقش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در رفع این چالش‌ها، اظهار کرد: قطعاً مجلس در رفع این چالش‌ها تاثیر بسزایی داشته و می‌تواند به سینما کمک‌ کند. من با نمایندگان کمیسیون فرهنگی در این دوره صحبت کرده و پیشنهادهایی نیز ارائه شد که یکی از اعضای کمیسیون نیز تعدادی از آن‌ها را در برنامه هفتم توسعه دنبال و مصوب کرد که از سال آینده اجرا و با اجرای آن، تحولی در صنعت سینما ایجاد خواهد شد.

او با اشاره به اینکه عزمی در متولیان فرهنگ و هنر اصفهان برای استفاده از همان قوانین موجود هم دیده نمی‌شود، ادامه داد: در حال حاضر یکسری معافیت‌های مالیاتی برای صنایع بزرگ اصفهان در تولید فیلم وجود داشته که به‌عنوان مالیاتِ آن‌ها محاسبه می‌شود، ولی تقریباً هیچ عزمی در متولیان فرهنگی دیده نمی‌شود که حداقل یک‌بار از آن صنایع بزرگ به‌جای پرداخت مالیات برای انجام کار فرهنگی دعوت شود و این مطالبه اصلی ما است. وضع قوانین خوب است اما اجرای قوانین، مهم‌تر از وضع قوانین است.

طباطبایی اضافه کرد: من نسبت به آینده صنعت سینما در اصفهان امید چندانی ندارم؛ به دلیل اینکه سال‌ها برای احیای این صنعت جنگیدم اما دریغ از یک پاسخ مثبت! این مسئله دردناکی است. درصورتی‌که هنوز ظرفیت آن و امکان تبدیل اصفهان به قدس سینمای ایران وجود دارد اما هیچ‌گونه عزمی در مدیران ارشد فرهنگی استان برای حمایت از تولید فیلم دیده نمی‌شود. به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید فیلم، به‌صرفه نبودن آن و عدم وجود چرخه اقتصادی، ترجیح مسئولین بر عدم‌حمایت است. همه می‌دانند که تأثیر یک فیلم بر روی آدم‌ها، خیلی بیشتر از هنرهای دیگر بوده و سینما علاوه بر اینکه یک صنعت است، تجمیع هنرهای هفت‌گانه نیز هست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha