• پنجشنبه / ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402121712227
  • خبرنگار : 50528

یک استاد دانشگاه مطرح کرد،

خلأ رویداد بین‌المللی در موسیقی ایران/ به گردشگری موسیقی نیاز داریم

خلأ رویداد بین‌المللی در موسیقی ایران/ به گردشگری موسیقی نیاز داریم

ایسنا/اصفهان عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به اینکه خانه نایب اسدالله می‌تواند یک مرکز گردشگری باشد، گفت: ما رویداد بین‌المللی خاصی در حوزه موسیقی نداریم و این خلأ بزرگی است. برای ایجاد گردشگری موسیقی، نیاز داریم تا رویدادها، مراکز، افراد و اشخاص مربوط به موسیقی شناخته شوند.

مهدی ترمه‌باف، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان در گردهمایی اهالی موسیقی که چهارشنبه (۱۶ اسفندماه) و با موضوع معرفی مشاغل در حوزه موسیقی، در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه موسیقی یک فن است و تحصیلات در آن ملاک نیست، اظهار کرد: ما موزیسین‌های فوق‌العاده‌ای داشته‌ایم که سواد خواندن و نوشتن داشته‌اند. برای انتخاب موسیقی به عنوان یک شغل حتی به رشته‌ مرتبط هم نیاز نیست و اتفاقاً این افراد می‌توانند در موسیقی بسیار مفید و موثر باشند.

او ادامه داد: پیگیری حوزه مورد علاقه در کنار زمینه اصلی کاری باعث می‌شود افراد از خود راضی شوند و این آرامش، راندمان کاری آنها را هم افزایش خواهد داد. با این وجود بهتر است برای ورود به موسیقی، برنامه و حرفه‌ای در نظر گرفت تا یادگیری هدفمند و پیشرفت بیشتر حاصل شود.

به گزارش ایسنا، ترمه‌باف با اشاره به مشاغل اصلی موسیقی گفت: موسیقی با یادگیری یک ساز آغاز می‌شود و بر همین اساس یکی از پایه‌ای ترین مشاغل، نوازندگی‌، تک نوازی و نوازندگی ارکستر است. یکی دیگر از مشاغل مهم این حوزه آهنگ‌سازی است که به چند نوع تقسیم‌ می‌شود: آهنگسازی تبلیغات، آهنگسازی هنری، آهنگسازی انیمیشن و بازی‌های کامپیوتری، آهنگسازی صحنه و نمایش و آهنگسازی فیلم‌ و سریال. علاوه بر مهارت‌های پایه هر یک از این مشاغل آموزش‌های خاص خود را نیاز دارد برای مثال در آهنگسازی فیلم‌ و سریال نیاز به یادگیری نرم‌افزارهای موسیقی است در حالی که آهنگسازی صحنه چنین نیازی ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از موارد بسیار زیاد فعالیت همه افراد، در زمینه آموزش موسیقی است، گفت:  این اشتباه است‌، زیرا معلمی موسیقی مهارت مضاعفی نیاز دارد و مهم است که پیش‌نیازهای آموزش را بدانیم و آنها را در ارتباط با هنرجوی موسیقی کاملآ به کار ببندیم‌.

این آهنگساز ادامه داد: در  حوزه موسیقی، مشاغلی وجود دارد که نیازمند تسلط کامل به موسیقی نیست؛ مشاغلی  از جمله مدیریت آموزش موسیقی، مدیریت توسعه بازار موسیقی، مدیریت آموزشگاه، ساخت یا واردات ساز، تهیه‌کنندگی موسیقی و ... مشاغلی هستند که برای چرخه صنعت موسیقی بسیار لازم و واجب هستند اما نیازی به تسلط کامل بر موسیقی هم ندارند.

ترمه‌باف گفت: در حال حاضر ما دانش برنامه‌های تبلیغاتی در حوزه موسیقی را نداریم و این باعث شده شناختی از جامعه مخاطب نداشته باشیم. در حال حاضر اغلب کارها با خلاقیت خود اجرا کنندگان انجام می‌شود که این‌ البته درست نیست و ریسک بالایی دارد.

به گزارش ایسنا،‌ او اضافه کرد: یکی از مراکز دیگر فعال در حوزه موسیقی استودیوهای صوتی هستند  که برای آنها هم به اپراتور آشنا به نرم افزارها و الکترونیک موسیقی، اپراتور میکس و مسترینگ، نوازنده تخصصی استادیو و ناظر ضبط، ناظر پخش، مشاور و کارشناس حقوقی و  صدابردار نیاز است؛ همه این کارها تخصصی است و به دانش، آموزش و امکانات خاصی نیاز  دارد و انجام همه این‌ها توسط یک نفر، کیفیت کار را افت خواهد داد.

این آهنگساز افزود: در کارگاه‌های ساز هم  به تیم مدیریت فروش، مدیریت ساخت و فروشنده نیاز داریم که  البته اکثر کارگاه‌های ساز، فاقد این تقسیم کار هستند و عموماً شخص سازنده، همه این فعالیت‌ها را انجام می‌دهد؛ به همین دلیل محصول نهایی فاقد  کیفیت لازم است و در کل سازهای ساخته شده در کشور ما استانداردهای لازم را ندارند.

او ادامه داد: در حال حاضر در چرخه موسیقی ما کارگردان تلویزیونی موسیقی اصلاً وجود ندارد، هم چنین کارشناس بازاریابی محصولات صوتی نداریم.در حالی که نیاز است این مشاغل تخصصی در استادیوها ایجاد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان به مفهوم گردشگری موسیقی اشاره کرد و گفت: این  مفهوم به تازگی در صنعت موسیقی ایجاد شده و به خوبی جاباز کرده و توانسته به گردشگری کشورها رونق دهد. ما برای ایجاد گردشگری موسیقی، نیاز داریم تا رویدادها، مراکز، افراد و اشخاص مربوط به موسیقی شناخته شوند، ما رویداد بین‌المللی خاصی در حوزه موسیقی نداریم و این خلأ بزرگی است.

ترمه باف گفت: کارگاه‌های تولید ساز ما اصولاً در بیغوله‌ها ایجاد می‌شوند، در حالی که همین‌ها می‌توانند به ایجاد جذابیت در حوزه گردشگری کمک کنند. افراد شاخص شهرها در زمینه موسیقی ما ناشناخته هستند؛ مثل نایب اسدالله خان در اصفهان که منزل او در حال ویرانی است، حال آن که می‌تواند به یک موزه و پاتوق نی نوازی تبدیل شود و جذب گردشگر زیادی  داشته باشد. بنابراین موسیقی فقط ساز زدن نیست و ما امروز نیاز داریم که علاقه‌مندان به این حوزه به‌صورت تخصصی بر یک موضوع کار کرده و مسلط شوند تا چرخه این صنعت پررونق‌تر و پویاتر حرکت کند.

گفتنی است، در این برنامه هم‌چنین گروه‌های موسیقی کانون نیواک دانشگاه اصفهان نیز به اجرا پرداختند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha