• سه‌شنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی

چرمی که صنعت مد را دگرگون خواهد کرد

ایسنا/خراسان رضوی چرم گیاهی سازگار با محیط زیست می‌تواند صنعت مد را متحول کند.

این ماده ابتکاری، کاملاً عاری از محصولات حیوانی و پلاستیک، نتیجه تکنیک‌های مهندسی ژنتیک پیشرفته تولید می‌شود و قابل توجه است که قابلیت منحصر به فردی برای رنگ‌کردن خود دارد. این پیشرفت، نشان‌دهنده جهش بزرگ به سمت شیوه‌های مد پایدارتر است، همچنین افق‌های روش‌های تولید آگاهانه با محیط‌زیست را گسترش می‌دهد و استاندارد جدیدی را برای صنعت ایجاد می‌کند.

راه‌حل سازگار با محیط زیست برای آلودگی رنگ

صنعت مد که از لحاظ تاریخی به دلیل ردپای سنگین محیطی، به ویژه در فرآیندهای رنگرزی پارچه، بدنام است، در اوج انقلابی قرار دارد. رنگ‌های مصنوعی، به ویژه سیاه که در تولید چرم استفاده می‌شود، یکی از آلاینده‌ترین جنبه‌های تولید مد هستند.

گروه تحقیقاتی از امپریال کالج لندن مأموریتی را برای مقابله با این موضوع آغاز کرد و از قدرت زیست‌شناسی برای ایجاد  جایگزین مناسب و سازگار با محیط زیست استفاده کرد.

نتایج تحقیقات محققان که در مجله معتبر Nature Biotechnology منتشر شده است، روشی را به نمایش می‌گذارد که می‌تواند صنعت نساجی را متحول کند.

محققان با مهندسی کردن باکتری‌ها برای تولید همزمان ماده‌ای بادوام و رنگدانه آن، پتانسیل پارچه‌ها را در بخش رنگرزی مشخص کرده‌اند. این مواد نه تنها از نظر رنگ و طرح متنوع هستند بلکه به‌طور قابل توجهی برای محیط زیست مضر هستند.

پروفسور تام الیس، سرپرست گروه مهندسی زیستی کالج امپریال، این پیشرفت را به‌عنوان گام بزرگ برای زیست‌شناسی مصنوعی و مد پایدار می‌بیند. او بر تفاوت‌های محیطی فاحش بین تولید چرم سنتی و جایگزین مبتنی بر سلولز باکتریایی آنها تاکید می‌کند. برخلاف نمونه‌های معمولی و مبتنی بر پلاستیک، این ماده جدید به منابع بسیار کمتری مانند انتشار کربن، آب و استفاده از زمین نیاز دارد. نکته مهم این است که به پتروشیمی‌ها وابسته نیست و تجزیه زیستی ایمن و غیر سمی را تضمین می‌کند.

استفاده از چرم گیاهی توسط طراحان

توسعه این چرم گیاهی به آزمایش‌های آزمایشگاهی محدود نمی‌شد و از طریق همکاری منحصر به فرد با طراحان، زنده شد.

محققان گونه باکتری را برای تولید سلولز میکروبی مهندسی کردند، ماده‌ای که به دلیل استحکام، انعطاف‌پذیری و چکش‌خواری آن ارزشمند است. علاوه بر این، آنها توانایی تولید مستقیم رنگدانه یوملانین را در مواد ادغام کردند.

این رویکرد نوآورانه نه تنها قسمت بالایی کفش بلکه کیف پول براق و مشکی را نیز به ارمغان آورد که کاربرد عملی و تطبیق‌پذیری مواد را نشان می‌دهد.

چرمی که صنعت مد را دگرگون خواهد کرد

با گسترش این نمونه‌های اولیه، گروه تحقیقاتی پتانسیل رنگ‌آمیزی پویا را بررسی کردند. آنها باکتری‌ها را تغییر دادند تا به نور آبی واکنش نشان دهند و به مواد اجازه دادند تا رنگ‌ها یا الگوهایی را در مناطق مورد نظر ایجاد کنند. این روش می‌تواند فرآیندهای طراحی را با ادغام الگوها و آرم‌های پیچیده مستقیماً در پارچه هنگام رشد تغییر دهد.

علاوه بر این، تلاش‌های این گروه فراتر از ایجاد مواد چرمی گیاهی پایدار است. هدف آنها مقابله با مسائل زیست‌محیطی رایج در تولید مد است و شامل رسیدگی به استفاده خطرناک کروم در فرآوری چرم است.

همانطور که آنها به نوآوری ادامه می‌دهند، محققان مشتاق هستند تا با صنعت مد درگیر شوند و آرزو دارند مواد خود را در تولید مد اصلی ادغام کنند.

نوآوری و پایداری

پروژه چرم وگان که توسط گروه امپریال کالج لندن انجام شده است، تلاقی نوآوری و پایداری را به تصویر می‌کشد. با ترکیب قابلیت‌های زیست‌شناسی مصنوعی با دیدگاه خلاقانه طراحی مد، آنها مسیری را به سمت آینده ترسیم کرده‌اند که در آن مد نه تنها با نظارت محیط‌زیست همسو می‌شود، بلکه فعالانه آن را ترویج می‌کند.

فراتر از چرم وگان، اکنون محققان قصد دارند نوآوری‌های خود را فراتر از رنگ سیاه گسترش دهد. آنها در حال بررسی طیفی از رنگدانه‌هایی هستند که میکروب‌های در حال رشد مواد می‌توانند تولید کنند. این کاوش می‌تواند پالت مد پایدار را متحول کند.

از آنجایی که صنعت مد به تأثیرات زیست محیطی خود می‌پردازد، این تحقیق امیدوار کننده است و راه‌حلی ارائه می‌دهد که زیبایی‌شناسی را با مسئولیت زیست محیطی ترکیب می‌کند. همکاری بین دانشمندان و طراحان در این پروژه نشان می‌دهد که چگونه مد پایدار نه تنها ضروری است، بلکه قابل دستیابی است.

تلاش گروه با صنعت مد گسترده‌تر بسیار مهم است و به بازنگری در مواد و فرآیندهای پشت انتخاب‌های مد نیاز دارد.

نتایج این تحقیق در مجله Nature Biotechnology منتشر شده است.

منابع