• پنجشنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403012312032
  • خبرنگار : 50081

یک کارشناس مذهبی:

عید فطر جشن معنویت و بندگی است

عید فطر جشن معنویت و بندگی است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: یکی از پیام‌های مهمی که عید فطر برای مسلمانان به همراه دارد این است که عید و شادی را برای آن‌ها معنا می‌کند و می‌گوید که شادی وجود ندارد مگر اینکه انسان کارهای درست انجام دهد و به همین دلیل عید فطر جشن معنویت و بندگی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عید فطر از دیدگاه اسلام، اظهار کرد: عید فطر از جمله اعیادی است که معانی زیادی در آن نهفته و شاید بزرگ‌ترین عید مسلمانان به شمار آید. همچنین دیگر کشورهای اسلامی روزهای زیادی را برای این عید جشن می‌گیرند و شاید بزرگ‌ترین جشن آن‌ها نیز محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه عید فطر به معنای بازگشت به فطرت خویش است، افزود: در احادیث آمده است که «هر انسانی با فطرت الهی و توحیدی به دنیا می‌آید و اگر در طول عمر خود از این فطرت منحرف شود عید فطر؛ عیدی است که افراد می‌توانند به فطرت خود بازگردند». امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند «این روز شبیه‌ترین روز به قیامت است».

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه عید فطر روز پاداش است، بیان کرد: در احادیث آمده است که «فرد روزه‌دار در انتهای روز یک شادی در دل دارد و شادی آن به این دلیل است که توانسته بندگی خدا را به جای آورد».

وی اضافه کرد: در مقابل افرادی که دستور خداوند را فراموش کردند و امیال نفسانی خود را مقدم دانسته‌اند و نتوانستند به نفس خود «نه» بگویند و در جمع روزه‌داران باشند، عید فطر برای آن‌ها روز شادی نیست. درنتیجه، پاداش روز عید فطر شامل حال مومنان، مسلمانان و بندگان واقعی خدا می‌شود. 

ابراهیمی با سخنی از خطبه امیرمؤمنان علی(ع) در روز عید فطر، تصریح کرد: «ای مردم، امروز شما، روزی است که در آن به نیکوکاران پاداش داده می‌شود و بدکاران در آن زیان می‌کنند. امروز، شبیه‌ترین روزها به قیامت شماست. با بیرون آمدن از خانه‌هایتان به مصلی، از بیرون آمدن از گورها و رفتن به پیشگاه خداوند یاد کنید و از توقف و ایستادن در محل نماز وقوف خود در برابر خدا را به یاد آورید و از بازگشت به خانه‌های‌تان بازگشت خود را به جهنم و بهشت یاد آورید».

برای فهمیدن معنای عید فطر باید ابتدا به دنبال معنای روزه‌داری بود

وی با بیان اینکه برای فهمیدن معنای عید فطر باید ابتدا به دنبال معنای روزه‌داری بود، خاطرنشان کرد: روزه‌داری برای تربیت و اینکه انسان در این مسابقه خود را به خداوند نشان دهد. فردی که بتواند در این امتحان و مسابقه الهی موفق شود در واقع آن روز عید برای افراد معنا پیدا می‌کند و بهترین‌ها را از خداوند می‌خواهد. «اللهم ادخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد همه خیرها و خوبی‌هایی که به محمد و آل محمد عطا کردی به ما هم بده و همه بدی‌هایی که از بهترین‌های خودت دور کردی از ما هم دور کن».

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه عید فطر جشن معنویت و بندگی است، عنوان کرد: افرادی که توانستند در مسابقه و امتحان الهی پیروز شوند و خود را نشان دهند؛ در واقع آن روز جوایز خود را دریافت می‌کنند. یکی از پیام‌های مهمی که عید فطر برای مسلمانان به همراه دارد این است که عید و شادی را برای آن‌ها معنا می‌کند و می‌گوید که شادی وجود ندارد مگر اینکه انسان کارهای درست انجام دهد.

وی با بیان اینکه شادی به این معناست که انسان در مسیر موفقیت که بندگی خداست بتواند قدم بردارد، اظهار کرد: پس از یک ماه روزه‌داری، اکنون روزی است که می‌توانیم شادی کنیم و به دلیل موفقیتی که به دست آوردیم، عید داشته باشیم. امیرالمومنین علی(ع) فرمودند «هر روزی که انسان بتواند در آن روز کارهای بزرگی انجام دهد و از بدی‌ها دور باشد، آن روز برای مسلمانان عید است».

ابراهیمی تصریح کرد: افراد در این یک ماه روزه‌داری باید اندوخته‌های ذخیره خود را حفظ کنند و تمرینی که در این یک ماه داشته و توانسته به مواردی که از طرف خداوند نهی شده «نه» بگوید را ادامه دهد. بنابراین این تقوا را در طول سال داشته باشد و بتواند نماز و سحرخیزی را برای خود حفظ و در طول سال از این ذخیره الهی استفاده کند. همچنین آن دعا و عهد و پیمانی که در شب قدر با خداوند بسته را فراموش نکند و آماده یک سال تلاش و کار برای موفقیت در زندگی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha