• دوشنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403012714529
  • خبرنگار : 71299

یک مدرس حقوق بین‌الملل:

واکنش ایران به رژیم صهیونیستی تحلیلگران بین‌المللی را متحیر کرد

واکنش ایران به رژیم صهیونیستی تحلیلگران بین‌المللی را متحیر کرد

ایسنا/ایلام یک مدرس حقوق بین‌الملل دانشگاه گفت: حمله جمهوری اسلامی ایران به رژیم جعلی اسرائیل حساب شده، هوشمندانه و مقتدرانه بود و تحلیلگران بین‌المللی را متحیر کرد.

دکتر «سعید درویشی» با حضور در ایسنا اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم و کشتار بیش از ۷۰ میلیون نفر، یک اجماع جهانی شکل می‌گیرد در قالب ایجاد سازمان ملل متحد برای مقابله با اقتدارگرایی و ایجاد یک نظام جهانی مبتنی بر قوانین بین‌المللی با ضمانت اجرای مناسب بین کشورهای عضو که در قالب معاهدات و کنوانسیون‌ها در طول سال‌های بعد از شکل‌گیری متبلور می‌شود. 

وی افزود: ایران جزء اولین کشورهایی بود که عضو این سازمان شده و در کنوانسیون‌ها و معاهدات  بین‌المللی همیشه نقش فعالی داشته است.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در این میان و با وجود این تلاش بین المللی،  رژیم صهیونیستی جزء اولین دولت‌هایی بود که بر خلاف این کنوانسیون‌ها و توافقات و به نوعی قوانین بین‌المللی حرکت کرد. این رژیم از همان ابتدا با اشغال سرزمین های دیرینه ملت فلسطین و بعدها با ایجاد شهرک‌های یهودی نشین و ایجاد دیوار حائل و استقرار یک ‌نظام آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی به نوعی تیشه بر ریشه این نظم ایجادی بین المللی زد و تمام بافته‌های کشورها در ایجاد و استقرار قوانین بین المللی رو به چالش کشید.

این مدرس دانشگاه گفت: رژیم اسرائیل در همان ابتدا با کمک کشورهایی که سازمان ملل و قوانین بین‌المللی را ایجاد کرده بودند و با حمایت همان‌ کشورها، موجودیت پیدا کرد و بعد از اشغال سرزمین فلسطین، به طور مداوم قوانین بین‌المللی را آشکارا نقض کرد.

درویشی ادامه داد: قطعنامه‌های مختلفی داریم که نقض حقوق بین‌الملل توسط رژیم صهیونیستی را تایید می‌کنند، جالب اینجاست همان کشورهایی که قوانین و ضوابط را در سازمان‌های بین‌المللی برای مقابله با بی‌نظمی وضع کردند، جزو اولین کشورهایی بودند که حامی این رژیم شدند و با استفاده از حق وتو بارها با نظم جهانی مقابله کردند و این موضوع تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: بعد از حمله ۷ اکتبر(طوفان الاقصی) رژیم صهیونیستی به طور بی‌پروا و آشکار عملاً تمام قوانین را زیر پا گذاشت و قائل به هیچ اصول بین‌المللی نبود. کشتار کودکان و زنان، حمله به مراکز غیرنظامی، کوچ اجباری، بمباران غیر نظامیان و... از جمله اقدامات این رژیم است که با توجیه دفاع مشروع در مقابل جریان مقاومت صورت گرفته است و مصداق بارز نقض اصول بین‌المللی است.

درویشی ادامه داد: از طرفی این رژیم با حمله به کنسولگری ایران در دمشق  نقض قوانین بین‌المللی را رقم ‌می‌زند و ما در اینجا شاهد یک پارادوکس آشکار از سوی کشورهای حامی این رژیم هستیم.

این مدرس حقوق بین‌الملل دانشگاه عنوان کرد: در حمله‌ای که رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران داشت بعضی از کشورهایی که خود را داعیه‌دار نظم جهانی می‌دانند، این حمله را محکوم نکردند و این امر مقدمه‌ای شد برای اعمال واکنش از سوی جمهوری اسلامی که بر اساس دکترین دفاع مشروع که ‌در ماده ۵۱ منشور، تمامی کشورهای عضو آن ‌را پذیرفته‌اند. 

دکتر درویشی بیان کرد: ایران نیز بر اساس همین اصل، از خود دفاع می‌کند و جالب اینجاست که همان کشورهایی که چشم بر نقض قوانین مکرر این رژیم بسته‌اند این حرکت قانونی کشورمان را محکوم کرده و مثل گذشته، بی قید و شرط از این رژیم حمایت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حمله ایران در مقابل رژیم صهیونیستی بسیار حساب شده، مقتدرانه و با شجاعت تمام بود، تصریح کرد: این‌حمله، یک حمله حساب شده بود چون در آن بر خلاف حملات رژیم صهیونیستی هیچ غیرنظامی‌ای کشته نشده‌ و تنها مواضع نظامی مورد هدف قرار گرفتند و ابهت‌ پوشالی رژیم صهیونیستی که تا دندان مسلح از سلاح‌های کشورهای غربی است پس از این حمله نابود شده و وجهه اسرائیل در نظام سیاسی دیگر قابل برگشت نیست. لازم است که ما این مطلب را مدنظر داشته باشیم که وقتی در مورد رژیم صهیونیستی صحبت می‌کنیم با رژیمی در تقابل هستیم که همه حمایت‌های بی‌چون و چرای آمریکا و متحدانش را با خود دارد و مجهز به تجهیزات نظامی بسیار پیشرفته‌ای است. حمله به چنین رژیمی با این پیشینه حقیقتاً کار ساده‌ای نیست. شاید اگر کشور دیگری جای ایران بود به این سادگی این حمله را انجام نمی‌داد.

درویشی اضافه کرد: اما این تنها قدرت شهادت‌طلبی و شهامت است که ایران می‌تواند به عنوان رهبر جریان مقاومت بی‌هیچ ترس و واهمه‌ای در مقابل جریان غرب و این رژیم جعلی، چنین عرض اندام کرده و تمام تحلیلگران جهان را متحیر نماید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha