• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403022215362
  • خبرنگار : 50597

معاون استاندار مرکزی: تئاتر خیابانی می‌تواند تحول‌ساز باشد

معاون استاندار مرکزی: تئاتر خیابانی می‌تواند تحول‌ساز باشد

ایسنا/مرکزی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: پرداختن به موضوعات بدیع، اجتماعی، سیاسی و روز جامعه که مردم با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کنند، باعث شده تئاتر خیابانی ارتباط خوبی با مردم پیدا کند.

بهنام نظری، شامگاه جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در مراسم اختتامیه دومین جشنواره تئاتر منطقه‌ای شهرستان محلات که در فرهنگسرای اندیشه این شهر برگزار شد، اظهار کرد: تئاتر خیابانی قدمتی به درازای تاریخ ایران دارد اما آنچه که از تئاتر خیابانی در باور ما وجود دارد، به تعزیه‌ها و نقالی‌ها برمی‌گردد که از گذشته وجود داشته و تا به امروز به عنوان یک عنصر حرکتی در کنار هنر تئاتر قرار گرفته و توانسته خود را به این جایگاه برساند.

وی ادامه داد: در کنار تمام اشتراکات تئاتر صحنه‌ای با تئاتر خیابانی برخی ملاحظات باعث شده تئاتر خیابانی در بین مردم جریان داشته باشد. پرداختن به موضوعات بدیع، اجتماعی، سیاسی و روز جامعه که مردم با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کنند، باعث شده تئاتر خیابانی ارتباط خوبی با مردم پیدا کرده و اگر این ارتباط به صورت مستمر ادامه پیدا کند، قله‌های افتخار به بهترین شکل طی خواهد شد.

وی افزود: تئاتر خیابانی در انحصار نورپردازی، صحنه و دکورهای پیچیده و دست و پاگیر نیست و خود را در دل مردم جای داده و ارتباط تنگاتنگی با مردم گرفته است.

نظری تصریح کرد: تئاتر خیابانی چون با فکر و ذهن و فهم مردم به شکل مستقیم ارتباط برقرار کرده، توانسته این مسیر را به بهترین شکل طی کند. وقتی به عنوان یک هنرمند دغدغه‌مند در مورد مشکلات با مردم کوچه و بازار صحبت می‌کنیم، خود را در معرض دید مردم قرار داده‌ایم تا بتوانیم تحول ایجاد کنیم.  

وی با اشاره به نقش هنر در معرفی زوایای مختلف زندگی بزرگان و اندیشمندان گفت: از ابتدای خلقت، جدال بین سیاه‌اندیشان و سفیداندیشان وجود داشته و سیاه‌اندیشان امیرکبیر را بواسطه تفکراتش به شهادت رساندند. هنر توانسته این نقش و اندیشه را به درستی به تصویر بکشد. لحظه لحظه اجراهای هنرمندان اگر بر پایه‌های دینی و اعتقادی این نظام و کشور استوار باشد، می‌تواند ماندگار باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی با اشاره به نیاز جامعه به هنر تئاتر، ادامه داد: هنرمندان عرصه تئاتر حائز مشخصات هنرمند کامل هستند. ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد که می‌تواند در قالب تئاتر خیابانی به صحنه بیاید. آنچه که در یک تئاتر روی صحنه می‌آید، بعضا فراتر از چند هزار صفحه کتاب است.

هنر از ابزارهای تکامل روح بشر است

حسین محمودی‌فر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: هنر نقش بسیار مهم و انکارناپذیری در روند تکامل اجتماعی داشته تا بتوانند بر اثر تعامل اندیشه، روند تکامل جامعه بشری را تسریع کنند. هنر یکی از وسایل پیشرفت جامعه بشری بوده و خواهد بود.

وی گفت: تئاتر خیابانی حضور خاص و جریان‌سازی در بین مردم داشته و منتظر حضور مردم در صحنه نمی‌ماند بلکه خود به میان مردم جامعه رفته و می‌تواند در ارتقای هنر نمایش و تغییر دیدگاه مردم به این هنر نقش داشته باشد.

وی ماندگاری هنر، ایجاد آگاهی و بصیرت در جامعه را مهم‌ترین اثر هنر دانست و افزود: اگر هنر نتواند بصیرت و آگاهی در جامعه ایجاد کند، نمی‌تواند ماندگار شود. این جشنواره توانست در ایجاد انگیزه و فرهنگ‌سازی برای رفع مشکلات به اهداف خود دست پیدا کند.

در پایان این جشنواره، دو نمایش «دوژم» و «امروز درختی خواهم شد» به سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند در لاهیجان و نمایش «پیوند کوالانسی» به جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان راه پیدا کردند.

در بخش طرح و ایده، نمایش‌های «پیوند کوالانسی»، «ماریتا»، «به خاطر چند قطره آب» و «امروز درختی خواهم شد» (به صورت مشترک) حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند و نمایش «لابستر» مورد تقدیر قرار گرفت. در بخش کارگردانی «نمایش‌های پیوند کوالانسی»، «ماریتا» و «امروز درختی خواهم شد» (به صورت مشترک) و «دوژم» رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش بازیگران مرد، گروه بازیگران «پیوند کوالانسی»، بهنام کاوه برای نمایش «مارینا» و فریدون رجبی برای نمایش «لابستر» (به صورت مسترک) و میثم سرآبادانی برای نمایش «چند قطره آب» عناوین اول تا سوم را کسب کردند و هومن حسینی برای نمایش «ساعت دودی» مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش بازیگران زن، نجمه مهرابی برای نمایش «استامینوفن با طعم کدئین»، ساغر تیزرو برای نمایش «امروز درختی خواهم شد» و عسل میرزایی برای نمایش «دوژم» (به صورت مشترک)، نگار مددی برای نمایش «لابستر» و فروزان حسینی برای نمایش «ساعت دودی» (به صورت مشترک) به عنوان نفرات برگزیده اعلام شدند و حسن قبادی برای نمایش «آقای خاص» مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش حرکت، بازیگران نمایش‌های «دوژم» و «غولک‌های نازنین» مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش کودک و نوجوان جایزه ویژه به محمدصدرا شهبازیان به خاطر شرکت در نمایش «غولک‌های نازنین» تعلق گرفت و مهرسانا زارع به خاطر حضور در نمایش‌ امروز «امروز درختی خواهم شد» و نازگل روزبهانی به خاطر شرکت در نمایش «ساعت دودی» مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش طراحی فضا، نمایش‌های «پیوند کوالانسی»، «امروز درختی خواهم شد» و «ماریتا و لابستر» (به صورت مشترک) رتبه‌های برتر را به خود اختصاص دادند.

در بخش موسیقی، نمایش‌های «پیوند کوالانسی»، «استامینوفن با طعم کدئین» و «ساعت دودی» (به صورت مشترک) و «امروز درختی خواهم ساخت» و «دوژم» (به صورت مشترک) رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

در بخش جایزه مردمی، نمایش‌های «به خاطر چند قطره آب» و «باشد وقتی دیگر»، در بخش طراحی لباس، نمایش‌های «غولک‌های نازنین» و «پیوند کوالانسی»، در بخش طراحی پوستر، آثار «امروز درختی خواهم شد» و «پیوند کوالانسی» به عنوان برگزیده انتخاب شده و در بخش پژوهش، هیچ اثری حائز شرایط برتر نشد.

در بخش جانبی عکاسی، فاطمه نامغ، عباس خوش‌چشم و سارا دریابیگیان رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

به گزارش ایسنا، دومین جشنواره منطقه‌ای تئاتر خیابانی شهرستان محلات از ۱۹ الی ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری با حضور گروه‌های هنری از ۸ استان مرکزی، تهران، لرستان، همدان، کرمانشاه، کردستان، اصفهان و قم با شعار «محلات، مهد لطافت و رنگ» برگزار شد. اجراهای عمومی جشنواره در روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت در بوستان‌های سرچشمه و سلامت محلات و پارک ساحلی و پارک دانش نیم‌ور برگزار شد.

از مجموع ۸۶ اثر دریافت شده توسط دبیرخانه جشنواره، ۱۰ اثر برای بخش مسابقه، دو اثر برای بخش ویژه ایثار و یک اثر در بخش جنبی پذیرفته شدند. در طول برگزاری جشنواره، بیش از ۴۰ اجرا انجام و پنج کارگاه با موضوعات مختلف برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha