• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403022215381
  • خبرنگار : 50123

ثبت ۱۳۰۹ مورد چندقلوزایی در چهارمحال و بختیاری

ثبت ۱۳۰۹ مورد چندقلوزایی در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری گفت: از زمان تصویب طرح جوانی جمعیت یعنی ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه امسال ۳۴ هزار و ۹۸۵ مورد ولادت در استان به ثبت رسیده که از این تعداد ۳۳ هزار و ۶۷۶ مورد تک‌زایی و ۱۳۰۹ مورد چندقلوزایی بوده است.

سید مهدی موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ثبت وقایع چهارگانه از وظایف ذاتی ثبت احوال است، اظهار کرد: حتماً ولادت‌ها در بازه زمانی ۱۵ روزه و وفات در بازه زمانی ۱۰ روزه باید به ثبت برسد.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری افزود: خوشبختانه از آبان‌ماه سال گذشته در مقایسه با آمار مدت مشابه سال ۱۴۰۱ موالید در استان از رشد نسبتاً محسوسی برخوردار بوده است، به طوری‌که هشت ماهه سال گذشته افزایش ۱۵۰ موردی، ۹ ماهه افزایش ۱۷۶ موردی و ۱۱ ماهه ۲۰۱ موردی و پایان سال افزایش ۱۳۸ موردی را شاهد بودیم، در حقیقت می‌توان گفت سیاست‌های جمعیتی بحث قانون جوانی جمعیت بی‌تاثیر در افزایش موارد موالید نبوده است.

وی با اشاره به ثبت ۱۳ هزار و ۷۵۵ مورد ولادت در سال گذشته، تصریح کرد: از این تعداد ۷ هزار و ۶۷۵ ولادت در مناطق شهری و ۶ هزار و ۸۰ ولادت مربوط به مناطق روستایی بوده است و تعداد ولادت‌ها در مقایسه با سال ماقبل آن ۱۳۸ مورد افزوده شده و نرخ ولادت در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱۳.۴۱ بوده است.
موسوی بیان کرد: بیشترین ولادت‌های ثبت شده در شهرستان لردگان ۳۳۶۴ مورد بوده که نسبت به سال ماقبل آن ۲۹۸ نفر اضافه شده است، از طرفی نرخ سال گذشته این شهرستان ۲۳.۵۸ بوده است.

وی ادامه داد: پس از شهرستان لردگان، افزایش نرخ مثبت ولادت‌های ثبت شده در شهرستان‌های کیار، اردل و فارسان به ترتیب ۰.۸۶، ۰.۷۷، و ۰.۱۶ در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت بوده و سایر شهرستان‌ها نرخ منفی را تجربه کردند.

موسوی افزود: چهارمحال و بختیاری بعد از گلستان بالاترین درصد ثبت وقایع ولادت و فوت در مهلت قانونی را به خود اختصاص داده است، به طوری که ۹۹.۸ درصد از موالید و فوت در مهلت قانونی به ثبت رسیده است.

پرطرفدارترین اسامی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری یادآور شد: بیشترین نام‌های انتخابی در پسران آیهام، آراد، شاهان، آریا، امیرعلی و کیان، حسین، آرسام، علی، ماهان و مهرداد، سامیار و نام‌های انتخابی در دختران دلوین، رستا، آوا، آوینا، نورا، فاطمه، آیلین، آیسان، زهرا و نیکا و آوین است.

موسوی در ادامه با بیان اینکه ۴۶۰۸ مورد فوت در سال گذشته به ثبت رسیده است، تصریح کرد: از مجموع فوت‌شدگان ۲۸۹۲ مورد در مناطق شهری و ۱۷۱۶ مورد در مناطق روستایی به ثبت رسیده که درصد تغییر نرخ در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در سال گذشته ۰.۰۶ بوده است، همچنین بیشترین تعداد موارد فوتی با تفاوت نرخ ۰.۸۷ مربوط به شهرستان اردل بوده است.

وی اظهار کرد: از لحاظ تفکیک جنسیتی در موضوع ولادت، به ازای هر ۱۰۰ ولادت دختر، ۱۰۸.۱ ولادت پسر و در بحث وفات، به ازای هر۱۰۰ مورد فوت خانم‌ها  ۱۲۸.۲ وفات آقایان به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: از زمان تصویب طرح جوانی جمعیت یعنی ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه امسال ۳۴ هزار و ۹۸۵ مورد ولادت در استان به ثبت رسیده که از این تعداد ۳۳ هزار و ۶۷۶ مورد تک‌زایی و ۱۳۰۹ مورد چندقلوزایی که از این تعداد ۶۲۳ مورد دو قلوزایی و ۲۱ مورد سه قلوزایی بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha