• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403022215749
  • خبرنگار : 71299

/گزارش/

کاشت گیاهان دارویی در ایلام نیازمند حمایت

کاشت گیاهان دارویی در ایلام نیازمند حمایت

ایسنا/ایلام گیاهان دارویی در بسیاری از کشورها اقتصاد موفقی دارد و درآمدهای سرشاری را نصیب کشاورزان و بهره‌برداران می‌کند. در برخی استان‌های کشور نیز درآمد و اشتغال کشت گیاهان دارویی بالاست.

در استان ایلام اما با وجود ظرفیت‌های مناسب از قبیل غنای استان از نظر وجود گونه‌های بومی گیاهان دارویی، وجود اقلیم مناسب، منابع مستعد آب و خاک، نیروی انسانی تحصیل‌کرده، ارزش بالای گیاهان دارویی در زمینه اشتغالزایی و تولید اقتصادی، وجود پیشینه  فرهنگی غنی در  استفاده از گیاهان دارویی، وجود بازار مستعد کشور عراق در مجاورت استان مرز بین‌المللی مهران و مرز «چیلات» دهلران، هنوز کشت گیاهان دارویی رونق نگرفته و از نظر رتبه و سطح زیر کاشت جز استان‌های پایین جدول است.

خبرنگار ایسنا در خصوص چرایی و علت این وضعیت به سراغ کشاورزان، کارشناسان و مسئولان استان رفته و به بررسی این موضوع پرداخته است.

در صورت حمایت سطح زیرکشت گیاهان دارویی در ایلام افزایش می یابد

یک کارآفرین و بهره‌بردار حوزه گیاهان دارویی در استان ایلام در این خصوص به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: درآمد یک نوع گیاه دارویی به‌طور متوسط در هر هکتار از  ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در یک سال متغیر است و بسته به شرایط زمین، کیفیت محصول تولیدی، منطقه کاشت و نحوه مراقبت و نگه‌داری از محصول تفاوت دارد.

«احمد حیدری» بیان کرد: در حالی که درآمد یک هکتار گندم در هر هکتار ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است ولی چون همه مراحل کاشت و برداشت آن مکانیزه است و خرید تضمینی وجود دارد کشاورزان استان بیشتر سراغ این نوع کشت می‌روند.

حیدری گفت: این محصولات در استان ایلام به فروش نمی‌رسد و باید خارج از استان به فروش برسد و واریز پول هم با تأخیر ایجاد می‌شود به کشت این گیاهان رغبت پیدا نمی‌کنند مگر شرکتی باشد که جهاد کشاورزی یا سایر نهادها آن رامعرفی کنند و اطمینانی بابت وایز وجه در قبال فروش محصول وجود داشته باشد.

این کشاورز افزود: بنده هرساله بخشی از زمین را به کشت این گیاهان زعفران اختصاص می‌دهم نیاز به مراقبت در مرحله داشت و برداشت دارد و پس از آن نحوه خشک کردن تأثیر زیادی در قیمت نهایی محصول دارد که همه این مراحل هزینه‌بردار و وقت‌گیر است.

وی اضافه کرد: من در زمینه فروش محصول هم اطلاعاتی دارم، در صورتی که سطح بیشتری از زمین‌های کشاورزی در اختیار داشته باشم قطعا سراغ کشت گیاهان دارویی اولویت‌دار می‌روم.

تأمین منابع مالی چه بصورت بلاعوض و چه در قالب تسهیلات باعث می‌شود سطح بیشتری از این گیاهان زیر کشت برود و از طرفی اگر دستگاه‌های متولی مانند جهاد دانشگاهی و جهاد کشاورزی، استانداری حمایت کنند، سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان افزایش خواهد یافت.

کشت گیاهان دارویی استان مکانیزه نیست

رئیس مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام در این خصوص به دلایل عدم رغبت به کشت گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و گفت: مکانیزه نبودن کشت گیاهان دارویی در استان دلیل مهمی است چون اغلب گونه‌های دارویی سازگار در استان از مرحله کاشت تا برداشت به‌صورت سنتی کار می‌شود، به همین دلیل بهره‌برداران تمایل زیادی به کشت این گیاهان ندارند و از طرفی جدید بودن گیاهان دارویی در زراعت این گیاهان باعث شده هر کسی به این حوزه ورود نکند.

«علی فرضی‌نژاد» عدم خرید تضمینی محصولات تولیدی و ریسک بالای این محصولات بدلیل عدم ثبات قیمت را دلیل مهم دیگر دانست و خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی بر خلاف سایر محصولات نظیر گندم، کلزا و ذرت خرید تضمینی ندارد باعث گرایش کشاورزان به دیگر محصولات شده است.

وی عملکرد ضعیف برخی از تجار ایرانی را هم مزید بر علت خواند و بیان کرد: سودجویی‌های شخصی، تقلب، بدقولی، عدم آشنایی تجار و صادرکنندگان با نحوه جمع‌آوری، نگهداری، بسته‌بندی، حمل و نقل و فروش گیاهان دارویی و مشکلاتی را در این خصوص به وجود آورده است.

فرضی نژاد عنوان کرد: ضعف در عمل‌آوری محصولات به‌دلیل عدم آشنایی با فرایندهای کاشت، ضعف در خشک کردن مناسب محصول و نبود انبارداری مناسب باعث می‌شود محصول با کیفیت مناسب در استان تولید نشود و این عامل باعث پایین آمدن نرخ محصول و در نهایت دلسردی برای ادامه فعالیت شود.

وی ضعف در مشاوره و آموزش صحیح و آشنا نبودن کشاورزان با نوع گیاهان دارویی سازگار، عدم حمایت دستگاهای استان از کشت این گیاهان در جهت تأمین منابع مالی، هزینه‌های بالای تأمین نهاده های اولیه نظیر بذر،نشاء و قلمه برای کاشت، جدید بودن کاشت گیاهان دارویی در استان و عدم روحیه ریسک پذیری در بین کشاورزان، نبود تسهیلات مناسب برای کاشت از دیگر دلایل رونق نگرفتن کشت گیاهان دارویی در استان دانست و گفت: هزینه اولیه برای کاشت یک نوع گیاه دارویی چند ساله برابر است با حدود ۲۵ میلیون تومان و هزینه‌های دیگر شامل کاشت، وجین و برداشت، خشک کردن و انبارداری که بیش از ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان هزینه دارند.

رئیس مرکز خدمات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان ایلام افزود: امید داریم با تشکیل دبیرخانه زنجیره ارزش گیاهان دارویی، این موضوع را در استان جا بیفتد و از طرف دیگر حمایت‌های لازم از این طریق انجام شود.

مشوقی مالی برای کشت گیاهان دارویی در استان وجود ندارد

معاون باغبانی سازمان و مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: بالا بودن سطح پیشنهادی توسعه برای یک سال زراعی، عدم تخصیص به‌موقع اعتبارات و تسهیلات مورد نیاز جهت کاشت، عدم وجود یارانه گیاهان دارویی از ابتدای سال زراعی  تاکنون از دلایل کم توجهی کشاورزان به کشت گیاهان دارویی در استان است.

«فاطمه جهان‌پور» راهکارهای پیشنهادی خود را برای توسعه این گیاهان را شامل کاشت مزارع الگویی گیاهان دارویی به‌صورت سالانه و در سطح محدود برای ترغیب کشاورزان استان، آموزش کارشناسان و کشاورزان برای آشنایی با تکنیک‌های کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم، معرفی شرکت‌های معتبر برای تأمین نهاده‌های اولیه از قبیل بذر، نشا  معرفی شرکت‌هایی از طرف دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی برای بستن قرارداد با کشاورزان و خرید تضمینی محصولات تولیدی و همچنین تخصیص اعتبار برای برگزاری کارگاه‌ها و بازدیدهای آموزشی فرآوری گیاهان دارویی برای کارشناسان و کشاورزان بیان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha