• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1403022215855
  • خبرنگار : 50567

سال گذشته قشم بیشترین امتیاز گردشگری را کسب کرد

سال گذشته قشم بیشترین امتیاز گردشگری را کسب کرد

ایسنا/هرمزگان معاون گردشگری دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از بازدید ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی در سال ۱۴۰۲ از مناطق آزاد کشور خبر داد.

محمد فرزاد میرزائی، معاونت گردشگری دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز شنبه (۲۲اردیبهشت ماه)؛ در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری برنامه دو روزه حوزه گردشگری در منطقه آزاد اروند گفت: هدف از برگزاری این برنامه دو روزه در حوزه گردشگری در این منطقه دستیابی به شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم بود که با حضور مدیران گردشگری مناطق آزاد مختلف این دوره برگزار شد.

۳۰۰ بسته حوزه گردشگری در مناطق آزاد ارائه شد

او ادامه داد: با برگزاری این دوره‌های گردشگری شاهد یک هم افزائی سازمانی بین مدیران گردشگری خواهیم بود و در کنار آن سعی شد یک الگوی گردشگری مناسب در جذب گردشگران خارجی به خصوص گردشگران حوزه سلامت در بستر مناطق آزاد ارائه شود.

میرزائی خاطر نشان کرد: هر چند مناطق آزاد ایران در تصمیم گیری ها مستقل عمل می کنند اما نیاز دارند تا هر چند وقت یکبار با برگزاری دورهمی ها و دوره های مختلف یک پروژه مشترک در سطح ملی را نیز پیگیری کنند.

معاون گردشگری دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه افزود: تا فروردین ماه ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۲۰۰ بسته سرمایه گذاری در مناطق آزاد تعریف شده است که ۳۰۰ بسته آن مستقیما در حوزه گردشگری تعریف شده بود که از این میزان۱۵ درصد به فروش رسیده است.

بازوی مقتدر مناطق آزاد حوزه گردشگری است

او در ادامه تصریح کرد: حوزه گردشگری به عنوان بازوی مقتدر مناطق آزاد در حوزه اقتصادی تعریف شده است که با تنوع فرهنگی و رویکرد هویت محوری تولید ثروت می کند که هم برای سرمایه گذار و هم برای جامعه محلی مفید است که در این میان ما در تلاشیم تا گردشگری مناطق آزاد را به عنوان یک اداره کل مستقل در نظر بگیریم.

 میرزائی در پاسخ به این پرسش که آیا بسته های گردشگری که ارائه شدند متقاضی خارجی هم داشتند ادامه داد:

در سال گذشته ۶ میلیون نفر گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که تقریبا حدود ۵۰ درصد از این گردشگران یعنی۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها به مناطق آزاد آمدند به این معنی که زنجیره گردشگری و ظرفیت اقامتی در این مناطق فراهم بوده است.

برگزاری تورهای ترکیبی بین مناطق آزاد در دستور کار است

او با بیان اینکه در حال بررسی برای برگزاری توری ترکیبی بین مناطق آزاد هستیم گفت: جلساتی در این خصوص برگزار شد تا تقسیم کارها در این زمینه انجام شود.

میرزائی در مورد ارزیابی و رتبه بندی مناطق آزاد در حوزه گردشگری گفت: گزارش های ماهیانه، فصلی و سالیانه از مناطق دریافت می شود که بنابر ۵ مقوله، ۲۴ شاخص  و ۱۲۰ امتیاز رتبه بندی ها مورد بررسی قرار می گیرند.

او در مورد گسترش نظارت ها در مناظق آزاد ادامه داد: این نقش نظارتی به نفع جامعه میزبان و محلی و به نفع سرمایه گذاران افزایش یافته است، همچنین سال گذشته هم موافقت اصولی بسته های سرمایه گذاری بی نام تعریف شد و آماده حضور سرمایه گذار است تا کمتر از یک هفته سرمایه گذاران تعیین تکلیف شوند و اگر بیش از یک هفته زمان برد در کمیته سرمایه گذاری و کمیته ایده ها کارها را پیش ببریم.

 سال گذشته قشم بیشترین امتیاز گردشگری را کسب کرد

میرزائی در پاسخ به این پرسش که کدام یک از مناطق آزاد در بخش گردشگری عملکرد بهتری داشتند افزود: گردشگری در مناطق آزاد شبیه سرزمین اصلی نیست، آن هم به دلیل پیوست فرهنگی با بیرون مرزها و حضور اقلیت های فرهنگی در این مناطق است، ضمن آنکه در برخی از مناطق آزاد هیچ مشکل اجتماعی وجود ندارد و جذب گردشگر در آن ها آسانتر است و یا یک منطقه آزاد دیگر برای برگزاری یک جشنواره با واکنش های جامعه محلی روبرو می شود پس مقایسه این مناطق از این منظر چندان صحیح نیست.

او تصریح کرد: اما با توجه به شاخص هایی که در سال ۱۴۰۲ مد نظر قرار گرفت منطقه آزاد قشم بیشترین امتیاز را در میان مناطق آزاد کسب کرده است و تلاش داریم برای سال ۱۴۰۳ کدهای ارزش اخلاق گردشگری در مناطق آزاد مختلف را افزایش دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha