• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۴۱
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403022216037
  • خبرنگار : 71963

توسط سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی؛

کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» رونمایی شد

کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» رونمایی شد

نشست رونمایی از کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نشست رونمایی از کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت در  نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حضور هژیر فتحی (از نویسندگان کتاب) و امیدعلی مسعودی (رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره) برگزار شد.

کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» توسط هژیر فتحی و فائزه تقی پور نوشته شده است.

 امیدعلی مسعودی، رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره در این مراسم با اشاره به مطرح شدن رادیو و تبلیغات پس از جنگ جهانی دوم اظهار کرد: پس از جنگ جهانی دوم و انجام مطالعات متعدد در موسسات مختلف آمریکا قدرت رسانه در سطح جهانی تایید شد و امروزه نیز شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک قدرت حذف‌ناشدنی شناخته شده که در حال حکمرانی به ویژه در زمینه اطلاع‌رسانی هستند.

وی افزود: در راستای پیشگیری از آسیب‌های متعدد در زمینه‌های مختلف باید در ابتدا به شناختی از قدرت رسید و در این زمینه باید تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی در کشور توسط مدیران جدی گرفته شود.

رپیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره ضمن اشاره به نقل قولی از محقق آمریکایی فعال در زمینه رسانه ادامه داد: بسیاری از فعالان و اساتید حوزه رسانه اذعان دارند که «رسانه نه خوب است و نه بد، و نه حتی خنثی» بنابراین سخن در مورد رسانه و نقد آثار در این حوزه کاری بسیار سخت است، اما به صورت کلی شفاف کردن تعریف رسانه‌های جریان اصلی و چگونگی بیان روایت و شناخت جنس مخاطبان می‌تواند در راستای آینده‌نگری فعالیت حوزه رسانه در ایران موثر واقع شود.

در بخش دیگر اما فتحی درباره اهمیت رویکرد آینده پژوهی گفت: مسئله مهمی که در آینده پژوهی شبکه اجتماعی وجود دارد، این است که از جایی به بعد تولیدات رسانه‌های رسمی ما با نیازها و خواسته مردم فاصله گرفت. یعنی در جایی تولیدات رسانه‌ای جریان اصلی و نیازهای مردم مسیر جدایی را طی کردند، تا جایی که مردم معتقد بودند رسانه‌های سنتی خواسته‌های مردم را نمایندگی نمی‌کنند. در نتیجه مردم باید از طریق شبکه‌های اجتماعی نیاز خود را برطرف می‌کردند. این استفاده از فضای اجتماعی که بی‌زمان و بی‌مکان بود و خود مردم تولید کننده محتوای آن بودند، خوشنودی از مصرف آن را به مردم می‌بخشید.

وی ادامه داد: این خشنودی باعث شد که فاصله بین مردم و رسانه‌های سنتی باز بیشتر شود؛ در نتیجه به این سمت رفتم که اگر این مسیر ادامه پیدا کند، شبکه‌های اجتماعی رسانه مردم می‌شوند.

فتحی درباره روش نگارش کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» گفت: در بین تمام روش‌های آینده پژوهی، سناریو نویسی را دنبال کردم که به سناریوهای مختلفی برای آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی در ۱۰ سال آینده رسیدم. در همین راستا یکی از مواردی که بررسی کردم؛ سلیقه مصرف رسانه‌ای کاربرها، نیاز آنها و خوراک ارائه شونده از سمت پلتفرم‌ها به آنها که موجب خوشنودیشان می‌شود، بود.

وی که در کتاب خود به آینده رباتیک رسانه پرداخته است، درباره این امر گفت: در کتاب چهار سناریو محتمل پیش بینی کردیم که ممکن است به وقوع بپیوندند. در این سناریوها مشخص شد شبکه‌های اجتماعی مسیر خود را با قدرت بیشتری ادامه می‌دهند و روزنامه‌ها هم اگر به لحاظ محتوایی همین روند را داشته باشند، فعالیت خود را ادامه خواهند داد. روزنامه‌نگاری رباتیک فعلا امکان فعالیت ۱۰۰ درصدی را ندارد ولی می‌تواند یک دستیار هوشمند خیلی خوب برای روزنامه نگاران باشد و به این صورت روزنامه نگاران می‌توانند دسترسی بهتر و دقیق‌تری به منابع داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی، کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» به قلم «هژیر فتحی» و همکاری «فائزه تقی‌پور» به همت سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی در سال جاری منتشر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha