• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403022316236
  • خبرنگار : 50490

چرا فضای مجازی موجب افت تحصیل دانش‌آموزان می‌شود؟

چرا فضای مجازی موجب افت تحصیل دانش‌آموزان می‌شود؟

ایسنا/مازندران یک مدرس آموزش خانواده در بستر فضای مجازی با اشاره به چالش‌های این حوزه برای دانش آموزان گفت: مدیریت نشدن فضای مجازی بستری را برای افت تحصیلی دانش‌آموزان فراهم کرده است.

اسید محسن طاهری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فضای مجازی بستری بسیار مناسب برای تبادل اطلاعات و سرعت بالای اطلاعات مورد نیاز جامعه کنونی است.

وی افزود: تنوع دامنه اطلاعات براساس سلایق و نیازمندی های حوزه‌های مختلف با تنوع رنگ‌ها و جذابیت‌های فراوان از دیگر مزایای این تکنولوژی پیشرفته است.

طاهری دستیابی و بهره‌مندی از اطلاعات این بستر بدون داشتن مهارت خاص و حتی سواد خواندن و نوشتن را از دیگر خصوصیات جذاب آن برشمرد و یادآور شد: استفاده از بستر فضای مجازی بخصوص در بخش موبایل و تبلت حتی برای کودکان یک ساله که خواندن و نوشتن نمی‌دانند و به زبان خاصی نیز مسلط نیستند؛ فراهم است.

این مدرس آموزش خانواده با اشاره به اینکه استفاده از اطلاعات درسی و سوالات مورد نیاز مقاطع مختلف از دیگر جذابیت‌هایی است که فضای مجازی برای دانش آموزان در هر زمان و مکان فراهم کرده است، تصریح کرد: دامنه وسیع ارتباطی و تبادل اطلاعات برای دانش آموزان جذابیت خاصی ایجاد کرده است.

وی افزود: از طرفی بستری آزاد بدون قید و شرط و امکان ارتباط با اقشار و فرقه‌های مختلف کنجکاوی نسل جوان را بیش از پیش به خود جلب کرده است.

وی با اشاره به اینکه گرچه ابزارهای فضای مجازی دستیابی به تکنولوژی پیشرفته‌ای است که ممکن است متناسب با نیاز بشر به دستاوردهای پیشرفته‌تری دست یابد اما بدون مدیریت چالش بزرگی محسوب می‌شود، ادامه داد: فضای مجازی چاقوی دوسری است که معایب و مزایای آن بستگی به استفاده و عدم استفاده درست از این بستر دارد.

طاهری به چالش اتلاف وقت و پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان با فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: مشکلات اجتماعی، اعتقادی، اخلاقی، جسمی چون کمردرد و گردن درد، مشکلات بینایی، سردرد، کم تحرکی و بی تحرکی و مشکلات روحی چون افسردگی، بیخوابی، پرخاشگری، ناامیدی و خودکم بینی در دانش آموزان در استفاده نامناسب از فضای مجازی به سبب عدم مدیریت از سوی والدین است.

وی افزود: وقتی فضای مجازی زمان مناسب را از دانش آموز بگیرد فرد از درس فاصله گرفته و تمایلی به جایگزینی درس با این همه جاذبه‌های موجود در فضای مجازی ندارد و انگیزه تحصیل را از دست می‌دهد.

این مدرس آموزش خانواده با اشاره به اینکه کودکان برای دور زدن والدین خود درحالی از فضای مجازی استفاده می‌کنند که کتاب درسی جلوی آن‌ها بازبوده و والدین تصور می‌کنند که فرزند آن ها در حال مطالعه است، گفت: والدین باید اطلاعات و دانش کافی از فضای مجازی داشته و  اعمال مدیریت کنند.

طاهری بیان کرد: ارتباط دوطرفه بین والد و کودک سبب کنترل غیر محسوس در کودک می‌شود والدین همانگونه که قادر نیستند همواره در کنار فرزند خود در اجتماع بوده و مرتب او را کنترل کنند در فضای مجازی نیز چنین امکانی فراهم نیست که گوشی کودک را چک کرده و به او امر و نهی کنند.

وی با اشاره به اینکه نباید تا سن ۱۶ سالگی موبایل و تبلت در اختیار دانش آموزان قرار داده شود، افزود: تا سن ۱۶ سالگی والدین نباید اقدام به خرید ابزار مجازی برای کودک کنند و در صورت نیاز باید از فضای مجازی والدین برای رفع نیاز ضروری بهره ببرند.

وی ادامه داد: والدین با چنین مدیریت درست کودک خود را از آسیب‌ها و چالش‌های فضای مجازی بیمه کرده ضمن اینکه نوعی اعتماد سازی بین والدین و کودک شکل می‌گیرد.

این مدرس آموزش خانواده با اشاره به اینکه والدین با پذیرش خواسته‌های غیرمعقول فرزندان آن‌ها را تصاحب‌گر بار آورده و به او می‌آموزند که برای باج خواهی دست به تهدید بزنند، گفت: اگر کودگی با تهدید درس نخواندن از والدین خود موبایل درخواست کند و خانواده بپذیرد در واقع به او آموزش زیاده خواهی نامعقول داده و در آینده نزدیک چیزهای دیگری را با تهدید طلب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خانواده مقتدر، سهل‌گیر، مستبد و معتدل داریم که همگی نیاز به آموزش در برخورد با فرزندان خود دارند، تصریح کرد: در بین همه این خانواده‌ها فرزندانی موفق هستند که دارای والدین مقتدر باشند در اینصورت احترام متقابل رعایت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha