• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403022316345
  • خبرنگار : 50622

البرز ۱.۵ میلیارد مترمکعب کسری آبخوان دارد

البرز ۱.۵ میلیارد مترمکعب کسری آبخوان دارد

ایسنا/البرز مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: بیش ۴۸ درصد مصارف منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی، از منابع آبی چاه‌های غیرمجاز است.

داوود نجفیان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: به جز باغات سرحد آباد و کلاک و پایین دست سد که از منابع آب سد کرج بر خوردار می‌شوند، عمده مصارف کشاورزی و باغات از منابع آب زیر زمینی است. حدودا دو سال است که به خاطر محدودیت‌های ناشی از خشکسالی و کاهش سطح بارش‌ها حجم آب منابع آب سطحی کم شده و از طرف دیگر نیاز مصرفی به لحاظ افزایش درجه حرارت و جمعیت زیادتر شده است.

وی افزود: از ۱۳ هکتار باغات پایین دست رودخانه کرج حدود سه هکتار متعلق به استان البرز و عمده آن حدود ۱۱ هکتار در محدوده استان تهران قرار دارد. متاسفانه بر تمام این باغات که چه در محدود شهری قرار داشته و یا متعلق به استان تهران بوده، محدودیت‌های شدیدی اعمال شده تا بتوانیم منابع آبی شرب دو استان را تامین کنیم.

نجفیان در ادامه گفت: غیر از این، عمده مصارف کشاورزی در استان، در باغات و زراعت از آب‌های زمینی تامین می‌شود که بخش قابل توجه آن از منابع آبی چاه‌های غیر مجاز است. لذا نیاز است در راستای کاهش بارگذاری‌هایی که در طول سال‌های گذشته در آبخوان اتفاق افتاده و جبران کسری آن، از افت بیش از حد منابع آب زیرزمینی جلوگیری کنیم.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز افزود: همچنین بارگذاری‌هایی که قبلاً صورت گرفته و از طریق چاه غیرمجاز برای مصارف کشاورزی و غیرکشاورزی استفاده شده باید برداشته شود. بنابراین و بر اساس برشی که هر ساله از طریق وزارت نیرو داده می‌شود، پیگیر این موضوع بوده و این کار در شرکت آب منطقه ای در حال انجام است. به طوری که در سال گذشته حدود ۱۱۰۰ حلقه چاه در استان مسدود شد و امسال اهدافی بیشتر از آنچه که در سال گذشته بود را دنبال می‌کنیم.

نجفیان در ادامه اظهار کرد: با انسداد چاه‌های غیر مجازی که در سال‌های گذشته حفاری شده‌اند، بتوانیم در وهله اول افت سطح آبی زیرزمینی را متوقف کرده و در مرحله بعدی کسری یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعبی که در آبخوان استان در طول چند سال گذشته به خاطر بارگذاری بیش‌از حد ایجاد شده است را کنترل کرده و بتوانیم این کسری و بدهی را دوباره به این منابع برگردانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha