• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403022316396
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس اداره منابع طبیعی آران و بیدگل:

رفتار انسان بر اساس درک‌ نیاز به زمین طرح‌ریزی شود

رفتار انسان بر اساس درک‌ نیاز به زمین طرح‌ریزی شود

ایسنا/اصفهان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل گفت: رفتار انسان با زمین و منابع طبیعی باید بر اساس درک‌ نیاز به زمین و منابع آن طرح‌ریزی شود و هرگونه بهره‌برداری نادرست از زمین می‌تواند تهدیدی برای زندگی‌ بشریت باشد.

حمید گل‌آرایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بهره‌برداری‌های بی‌رویه از جنگل‌ها و جنگل‌تراشی، بهره‌برداری بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی که منجر به شوری آب و در نهایت شوری خاک و فرونشست زمین می‌شود، از دیگر رفتارهای انسان است که پدیده بیابان‌زایی را شدت بخشیده است.

وی تصریح کرد: منابع طبیعی، در پایداری آب و هوا و تنظیم جریان‌های آبی نقش اساسی ایفا می‌کنند و هرچه منابع طبیعی مانند جنگل‌ها، مرتع‌ها و تالاب‌ها بیشتر آسیب ببینند میزان بیشتری از گرد و غبار و یا سیلاب، شهرها را فراگرفته و زندگی انسان را تهدید می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل، تأکید کرد: بهره‌برداری نادرست از زمین‌های کشاورزی، شخم زمین در جهت شیب، استفاده افراطی از کود و سم‌های شیمیایی همراه با چرای بیش از ظرفیت مراتع با از بین بردن پوشش گیاهی منجر به پدیده بیابان‌زایی شده است.

گل‌آرایی افزود: طرح جذب «همیاران طبیعت» در راستای اشاعه فرهنگ حفظ منابع طبیعی اجرا می‌شود که از همه شهروندان دعوت می‌کنیم با عضویت در این طرح ملی، در سایت http://hamyartabiat.frw.ir  برای حفظ زمین پاک به عنوان ثروت خدادادی مشارکت کنند تا نسل‌های آینده نیز از این برکت الهی بهره‌مند شوند.

وی گفت: آموزش کودکان و نوجوانان، برای نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست و پیشگیری از تخریب منابع طبیعی یک راهکار کارآمد است که برای حفظ منابع طبیعی و زمین پاک در قالب برنامه‌های آموزشی پیگیری می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل تصریح کرد: استفاده از ظرفیت همیاران طبیعت برای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی، یک تلاش سازمان یافته و داوطلبانه است که با نظارت دولت در جهت منافع مردم، فرهنگ‌سازی و افزایش منابع طبیعی تجدید شونده در بین مردم تلاش می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha