• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403022316444
  • خبرنگار : 71567

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور خبر داد

نحوه اداره سازمان سنجش سابق از امروز تغییر کرد/ اعلام وظایف جدید این سازمان

نحوه اداره سازمان سنجش سابق از امروز تغییر کرد/ اعلام وظایف جدید این سازمان

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با بیان اینکه ظرف ۶ ماه آینده این سازمان به‌طور کامل مستقر می‌شود، گفت: این سازمان از امروز هیات امنایی اداره می شود.

به گزارش ایسنا، عبدالرسول پورعباس در نخستین نشست خبری خود در سمت سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور که امروز در ساختمان مرکزی این سازمان در حال برگزاری است، به تشریح جزئیات تشکیل این سازمان پرداخت و گفت:  از حدود یک سال پیش موضوع تشکیل این سازمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و در خرداد گذشته وارد مرحله تصویب شد و در نهایت اساسنامه آن در دوره سه ماهه تقدیم ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. در واقع بعد از طی این مرحله اساسنامه به شورای معین در شورا ارجاع و پس از آن در صحن آن به تصویب رسید.

وی در ادامه تصریح کرد: در گام دوم انقلاب قرار است تغییرات و اتفاقات گسترده ای بیفتد، البته در ۴۰ سال اول تحولات خوبی در آموزش عالی از جهت کمی داشتیم؛ اما باید علاوه بر تضمین کمی، اعتبارسنجی کیفیت هم داشته باشیم تا دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تعاملات ملی و بین المللی قابل رقابت با مراکز آموزش عالی دنیا باشند.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور خاطرنشان کرد: در سازمان سنجش آموزش کشور تعامل با سه وزارتخانه وجود داشت؛ اما توسعه مهارت و حرفه و صلاحیت های حرفه ای هر روز پررنگ‌تر شده است و باید فراسازمانی عمل می شد و از این رو در سازمان ملی سنجش و ارزشیبابی نظام آموزش کشور خدماتی فراتر از وزارت علوم ارائه می شود.

پورعباس افزود: بنابراین سازمان سنجش از وزارت علوم جدا شد تا تعامل های وسیع تری با سه وزارتخانه‌ها از جمله وزارت علوم داشته باشد و در عین حال با وزارت کار هم در حوزه مهارتی و صلاحیت حرفه ای همکاری می کند.

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور دو بال دارد؛ یکی ارزیابی داوطلبان مراکز آموزش عالی یا کسانی‌که می خواهند در حوزه فنی و حرفه ای و دانشی مدرکی دریافت کنند و همه آزمون های رسمی و غیررسمی برعهده این سازمان‌ است و تعامل گسترده ای یا نهادهای مجری خواهیم داشت.

به گفته وی، بال دوم این سازمان مسئولیت ارزشیابی اعتبارسنجی و کیفیت است و فعالیت گسترده ای تحت عنوان ارزیابی درونی در همه سازمان ها خواهد داشت که راستی آزمایی می کند و کار را به نقطه ای می‌رساند که همه مردم جامعه و سازمان های همتراز سازمان ملی سنجش از این کیفیت مطمئن شوند. همچنین این سازمان جدید وظیفه راستی آزمایی اسنادی مانند سند تحول آموزش و پرورش یا سند راهبردی وزارت علوم را برعهده دارد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور تاکید کرد: سازمان سنجش ۴۸ سال قبل تاسیس شد که در سازمان جدید از تجربه وسیع گذشته استفاده می شود. دانشگاه ها هم کارهای زیادی انجام داده اند و این تجربیات باید جایی نهادینه شود که در سازمان ملی سنجش خواهد بود.

پورعباس با بیان اینکه ظرف ۶ ماه آینده این سازمان به‌طور کامل مستقر می‌شود، گفت: این سازمان از امروز هیات امنایی اداره می شود و هیات امنای سازمان ملی سنجش در ۶ ماه آینده به طور کامل مستقر می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش ارزشیابی، تمامی ارزیابی های درونی سازمان ها و وزارتخانه ها راستی آزمایی می شوند تا برای جامعه و جامعه علمی بین المللی اطمینان بخشی صورت گیرد. تجربه وسیعی در اختیار سازمان سنجش قرار دارد که با همراهی دانشگاه ها با بیش از ۱۰۰ سال سابقه آکادمیک در سازمان ملی سنجش بتوانیم در حوزه جهانی فعالیت روشن تر و قابل قبولی ارائه کنیم. به این ترتیب مدارک تحصیلی افراد از بدو ورود به دانشگاه تا زمان ارائه خدمت رصد می شود و به صورت سازماندهی شده در سازمان ملی قابل انجام است.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور همچنین در مورد هیات امنا و ترکیب این سازمان نیز افزود: ترکیب هیات امنا در اساسنامه مشخص است و همه اعضای حقیقی توسط رییس جمهور منصوب می شوند.‌

وی یادآور شد: ترکیب هیات امنا شامل رییس جمهور، معاون رییس جمهور، وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون رییس جمهور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو نفر عضو شورا، دو نفر رییس دانشگاه و چهار نفر متخصص تعلیم و تربیت است. در واقع  این سازمان دارای چهار رکن شامل هیات امنا، رییس سازمان، شورای سنجش و پذیرش دانشجو و شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین کیفیت و رصد کیفیت می باشد.

پورعباس در مورد تضمین اجرایی تصمیمات سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نیز خاطرنشان کرد: این سازمان مستقل، هیات امنایی و زیر نظر رییس جمهور است، چهار وزیر عضو، دبیر شورا و دو نفر عضو شورا و روسای کمیسیون آموزش عضو آن هستند؛.به همین دلیل تصمیمات سازمان در هیات امنا با اختیارات بالا تایید می شود و فرادستگاهی است.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در پاسخ به این پرسش که ایا نظارت این سازمان بر دانشگاه ها با استقلال این مراکز تعارض دارند یا نه، گفت: این امر با استقلال دانشگاه ها منافاتی ندارد و اکنون هم دستگاه های زیادی در دنیا، دانشگاه‌ها را رتبه بندی و اعتبارسنجی می کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۳ ۱۶:۰۶

با سلام. کنکور را یکپارچه کنید یا تستی یا تشریحی این همه استرس وارد نکنید. خواهشاً کاری که میخواهید شروع کنید ابتدا زیر ساخت آن را درست کنید.