• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403022316459
  • خبرنگار : 50024

استقرار نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی البرز در گلوگاه‌های تردد دام

استقرار نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی البرز در گلوگاه‌های تردد دام

ایسنا/البرز رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی البرز گفت: از مردم درخواست می شود در صورت مشاهده چرای دام‌های غیرمجاز در مراتع استان مراتب را با ۱۵۰۴ و یا ۱۳۹ در میان بگذارند تا نیروهای یگان به منطقه اعزام شوند.

محمد رستمیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وسعت مراتع البرز اظهار کرد: در حال حاضر ۳۷۵ هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه مرتعی در البرز وجود دارد که به سه بخش ییلاقی، قشلاقی و کوهستانی تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: هر یک از این مراتع ویژگی‌های خاص خود را دارند و از نظر تیپ و ترکیب گونه‌های گیاهی با هم متفاوت هستند.

این مسئول در پاسخ به وضعیت مراتع استان در سال جاری توضیح داد: خوشبختانه با توجه به بارش‌هایی که از ابتدای سال شاهد بودیم، پوشش گیاهان مرتعی در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه حال مراتع استان خوب است، افزود: در سال‌هایی که بارندگی کم است تراکم گیاهان مرتعی پایین می‌آید که همین امر مشکلاتی را در پی دارد.

رستمیان با بیان اینکه کم کم فصل کوچ عشایر به مناطق ییلاقی از راه می‌رسد، گفت: تعداد دام زیاد، چرای مفرط و غیر اصولی از قبیل چرای زودرس بهاری و عدم رعایت ظرفیت و زمان ورود دام به موقع مهمترین عامل تخریب مراتع محسوب می‌شود بنابراین به منظور حفظ آب و خاک، تجدید حیات پوشش گیاهی و حفظ ارزش‌های زیست محیطی مراتع، رعایت نکاتی ضروری است.

این مسئول تصریح کرد: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان از حالا در گلوگاه‌هایی که دام از آنها تردد می‌کند مستقر و از ورود دام غیرمجاز و بیش از ظرفیت مراتع جلوگیری می‌کنند.

رستمیان ادامه داد: البته اینکه چرای بی رویه دام در مراتع استان به صفر برسد کاری نشدنی است ولی با تلاش همکاران سعی می‌شود این آمار به حداقل برسد.

وی گفت: تمامی بهره برداران مکلفند پیش از ورود دام به مرتع با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها نسبت به پرداخت حقوق و عوارض قانونی و تمدید پروانه چرای دام اقدام کنند در غیر این صورت برابر مقررات برخورد و برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل می‌شود.

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی البرز افزود: از مردم درخواست می شود در صورت مشاهده چرای دام‌های غیرمجاز در مراتع استان مراتب را با ۱۵۰۴ و یا ۱۳۹ در میان بگذارند تا نیروهای یگان به منطقه اعزام شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha