• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022316625
  • خبرنگار : 50558

حمله به رفح؛ برگ بازی نتانیاهو برای چانه‌زنی در مذاکرات

حمله به رفح؛ برگ بازی نتانیاهو برای چانه‌زنی در مذاکرات

ایسنا/خراسان رضوی به رغم فشارهای وارده بر نتانیاهو اعم از تهدید به قطع حمایت‌های نظامی از سوی آمریکا، قطع روابط اقتصادی از سمت ترکیه، تهدیدات مصر به خروج از پیمان کمپ دیوید و همچنین وجود فشارهای داخلی، بالاخره این رژیم پس از کش‌وقوس‌های فراوان در هفته گذشته تصمیم نهایی خود را گرفت و حمله به رفح را تایید کرد.

روز سه‌شنبه گذشته ارتش رژیم صهیونیستی پس از عبور از فیلادلفیا یا همان گذرگاه مرزی میان غزه و مصر، به حومه شرقی رفح پا گذاشت، پایانه مرزی را اشغال کرد و تمام مناطق این گذرگاه از جمله مناطق مسکونی را مورد حملات شدید هوایی و گلوله‌باران قرار داد.

این اقدام رژیم صهیونیستی در بحبوحه دستیابی به توافقی صورت گرفت که از سوی حماس مورد تایید قرار گرفته بود. لذا با این اقدام نه‌تنها رفح به عنوان یگانه راه تنفسی که مردم غزه را به دنیای بیرون وصل می‌کرد، بسته شد، بلکه آخرین امیدی که پس از هفت ماه جنگ و از دست رفتن جان بالغ بر ۳۵ هزار نفر، با تلاش‌های میانجی‌گران در دل مردم این منطقه ایجاد شده بود نیز به ناامیدی تبدیل گشت.

نتانیاهو به منظور دستیابی به اهدافی که از جنگ غزه تعریف کرده بود، انگیزه فوق‌العاده بالایی برای حمله به رفح داشت‌؛ وی گمان می‌کرد که با حمله به جنوبی‌ترین منطقه غزه می‌تواند چندین گردان باقی‌مانده حماس را نابود، سازمان رزم آن را فلج، سران حماس که میان مردم در رفح هستند را دستگیر و اسرای اسرائیلی را آزاد کند.

اما بسیاری از مقامات سیاسی-نظامی و رسانه‌ها برخلاف تصورات نتانیاهو سخن گفتند. «اسرائیل زیو» سرلشکر ذخیره و رئیس سابق شعبه عملیات ارتش رژیم صهیونیستی هشدار داد که چنین عملیاتی برای اسرائیل بسیار خطرناک است. روزنامه تایمز انگیس نوشت به سبب در جریان بودن مذاکرات قاهره، حمله به رفح ارزش استراتژیک ندارد و فقط دارای جنبه نمایشی است. آمریکا نیز برای چندمین مرتبه هشدار داد که حمله گسترده به رفح به نفع حماس خواهد بود. همچنین عده‌ای معتقدند به طور کلی این حمله باعث نابودی حماس نخواهد شد و این گروه همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد.

حمله به رفح؛ برگ بازی نتانیاهو برای چانه‌زنی در مذاکرات
حملات رژیم صهیونیستی به رفح

«علیرضا مجیدی» تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به رفح، اظهار کرد: حمله به حومه رفح صرفا برگه‌ بازی نتانیاهو برای چانه‌زنی در مذاکرات است. غایت از حمله، حمله به شهر رفح و تداوم جنگ نیست. غایت این حمله افزایش قدرت امتیازگیری و چانه‌زنی در مذاکرات آتش‌بس است‌.

وی با اشاره به اینکه هم تل‌آویو و هم حماس در آستانه نهایی شدن مذاکرات سعی می‌کنند برگه‌های جدیدی رو کنند، افزود: حماس اخیرا برگه جدیدی رو و اعلام کرد یک اسیر اسرائیلی دیگر که در هفت اکتبر به دستش افتاده بود و تابعیت بریتانیا داشت، فوت کرد. اسرائیل هم به دلیل اینکه می‌داند به مراحل پایانی جنگ نزدیک هستیم، با حمله زمینی به شرق رفح و نه کل این منطقه برگه جدیدی رو کرد تا به این وسیله قدرت چانه‌زنی بیشتری داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به پافشاری رژیم صهیونیستی بر رد توافق پیشنهادی به‌رغم تمام فشارهایی که از سوی آمریکا، ترکیه، مصر و افکار عمومی داخل متحمل شده، عنوان کرد: پذیرش بسته پیشنهادی مصر از سوی حماس همراه با برخی تعدیلات، یک رویداد غیرمنتظره و بی‌سابقه بود که محاسبات نتانیاهو را بر هم زد و در پی آن تعلیق ارسال برخی از بمب‌ها به اسرائیل از سوی آمریکا نیز معادلات رژیم را به هم ریخت. زمانی ‌که حماس بسته پیشنهادی را پذیرفت، ۲ گمانه‌زنی در رسانه‌ها منتشر شد که بر مبنای یکی خبر پذیرش توافق را هیات آمریکایی به اسرائیل منتقل نکرده و بر مبنای دیگری هیات آمریکایی خبر را به نتانیاهو رسانده، اما نتانیاهو با کابینه جنگ در میان نگذاشته است. فارغ از اینکه کدام یک از این ۲ خبر صادق باشد، مهم این است که کابینه جنگ خبری با این میزان اهمیت را از رسانه‌ها شنید.

مجیدی ادامه داد: اما زلزله‌ای دیگر در اسرائیل زمانی رخ داد که بایدن ارسال برخی از بمب‌ها و تسلیحات جنگی به اسرائیل را تعلیق کرد. این اقدام بایدن سطحی از واکنش‌ها در انگلیس و استرالیا را برانگیخت و محاسبات سابق را زیر و رو کرد. اوج واکنش‌ها با اقدام بن‌گویر (وزیر امنیت داخلی) رقم خورد که با انتشار توییتی، مدعی رابطه دوستانه میان بایدن و حماس شد.  

حمله به رفح؛ برگ بازی نتانیاهو برای چانه‌زنی در مذاکرات
تانک‌های اسرائیلی در گذرگاه رفح

وی با اشاره به ناکامی نتانیاهو از تحقق اهداف جنگ، افزود: حمله به رفح و نطقی که نتانیاهو پیش‌تر و قبل از اینکه عید (به اصطلاح) استقلال‌شان برسد، انجام داد و گفت حتی شده به تنهایی مسیر را ادامه خواهیم داد، تقلاهای پایانی نتانیاهو است تا بتواند امتیازات بزرگ‌تری بگیرد و بعد از آن آتش‌بس محقق شود، چراکه او در تحقق اهداف اعلامی خود از جنگ غزه ناکام مانده است. نتانیاهو حتی نمی‌تواند ایده خودش برای فردای پس از جنگ غزه را اجرایی کند یا ایده‌هایش در فیلادلفیا را پیش ببرد. در نهایت هم به منظور دستیابی به هدف آزادی گروگان‌ها مجبور به معامله است. نتانیاهو می‌داند فردای پس از توافق چالش‌های بزرگی در فضای سیاسی داخل اسرائیل خواهد داشت؛ خصوصا در قسمت شمالی یا همان منطقه کوهستانی شمال فلسطین اشغالی که الجلیل علیا نامیده می‌شود. لذا اکنون اسرائیل آمادگی پذیرش توافق را ندارد و بسته پیشنهادی که حماس پذیرفته بود را رد کرد.

این تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه بعید است رژیم صهیونیستی به منطقه اصلی رفح حمله کند، اظهار کرد: اسرائیل به رفح حمله هوایی و مجددا هزاران نفر را آواره می‌کند، اما کوچاندن اجباری آوارگان فعلی که در رفح جمع شده‌اند و بیش از یک میلیون نفر هستند کاری نیست که اسرائیل بخواهد در وضعیت فعلی دنبال کند. اسرائیل زیر بار فشارهای فوق‌العاده سنگین بین‌المللی قرار دارد و در معادلات فراتر از غزه نیز نسبت به مقاومت آسیب‌پذیری بیشتری نشان داده است. در نتیجه وارد منطقه اصلی رفح نمی‌شود و پیش از آن به آتش‌بس تن می‌دهد. اوج چیزی که ممکن است رژیم صهیونیستی بتواند نگه دارد، فیلادلفیاست که آن هم بعید به نظر می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha