• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403022316650
  • خبرنگار : 90089

/دروازه تاریخ/

ذبح «بحرین»

ذبح «بحرین»

۱۸۷ نماینده بیست و دومین دوره مجلس شورای ملی و ۶۰ نماینده پنجمین دوره مجلس سنای ایران، متحد و هم‌دل با محمدرضا شاه پهلوی و امیرعباس هویدا نخست‌وزیر وقت پهلوی، بر حق مالکیت ایران بر «بحرین» چشم بستند.

به گزارش ایسنا، امروز ۲۴ اردیبهشت پنجاه و چهارمین سالروز تصویب لایحه جدایی بحرین از ایران در سال ۱۳۴۹ است.

میل محمدرضا پهلوی به ایفای نقش «ژاندارمی خاورمیانه» تقریبا همزمان با جدی شدن قصد انگلیس برای خروج نیروهای نظامیش از خلیج‌فارس، شدت گرفت.

انگلیسی‌ها که از نیمه‌های قرن هجدهم کرانه شمالی و سواحل جنوبی یکی از مهمترین آبراهه‌های جهان در خاورمیانه را اشغال کرده بودند، پس از چپاول و به یغما بردن منابع عظیم نفتی، گازی، دریایی و معدنی ایران و شیخ‌نشین‌های عرب، تخم اختلافات قومی، مذهبی و سرزمینی را در خلیج‌فارس کاشتند و از پاییز ۱۳۵۰ به حضور نظامی خود در این منطقه پایان دادند.

سیاستمداران حیله‌گر انگلیسی در معامله با محمدرضا شاه او را به خروج از «بحرین» ترغیب کردند و شاهِ ایران هم با استقبال تمام امیرعباس هویدا نخست‌وزیر رژیم را مسوول تهیه طرح جدایی بحرین از ایران کرد. این اقدام، مشروط به بازگرداندن جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به ایران شد، شرطی که با تفاهم سه جانبه نمایندگان وقت ایران و انگلستان و امیرنشین امارت شارجه اجرایی و با حضور نظامیان ارتش پهلوی در ابوموسی، نهایی شد.

ذبح «بحرین»

ذبح «بحرین»

بیست و دومین دوره مجلس شورای ملی در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۹، سه روز بعد از صدور قطعنامه دویست و هفتاد و هشتم شورای امنیت سازمان ملل برای جدایی بحرین از ایران، لایحه امیرعباس هویدا نخست‌وزیر وقت ایران برای جدایی بحرین از ایران را در دستورکار گذاشت و از ۱۹۱ نماینده حاضر در جلسه ۱۸۷ نفر با آن موافقت کردند.

پنجمین دوره مجلس سنا هم چهار روز بعد با رای قاطع ۶۰ نماینده موافق از ۶۰ عضو این مجلس، لایحه دولت برای جدایی بحرین از ایران را تصویب کرد.

جدایی تراژیک

به گواهی هزاران سند تاریخیِ نگهداری شده در موزه‌های جهان، جزیره بحرین در جنوبی‌ترین نقطه خلیج‌فارس و در شمالغربی قطر، از هزاران سال قبل بخشی از خاک ایران بود. حقانیت حاکمیت ایران بر جزیره بحرین آنقدر مسلم و بدیهی بود که انگلستان بعد از ۱۱۰ سال اشغال این بخش از خاک ایران، برای جدا کردن آن با شاه ایران معامله کرد.

این معامله مبتنی بر لابی‌های پشت پرده حاکمان انگلیسی و ایرانی بود. لابی‌ها و بده‌بستانهای سیاستی موجب شد محمدرضا پهلوی برای همیشه چشم بر این حق ببندد.

قضیه از این قرار بود که شاه در ۱۴ دی ۱۳۴۷ در سفر به دهلی ‌نو اعلام کرد: «دولت شاهنشاهی نمی‌خواهد با اعمال زور بحرین را تصاحب کند، بلکه حاکمیت بحرین را به دلخواه اکثریت مردم، در یک همه‌پرسی آزاد زیر نظر سازمان ملل متحد می‌گذارد، تا اگر اکثریت مردم بحرین علاقه به ملحق ‌شدن به ایران داشتند، بحرین در حاکمیت ایران بماند و اگر خواستند از ایران تجزیه شوند، کشوری مستقل شوند.»

ذبح «بحرین»
کنسولگری (سرای) بریتانیا در خلیج فارس

البته محمدرضا پهلوی برای دست برداشتن از مالکیت بحرین، در تاریخ ۲ آبان ۱۳۴۷ موافقت‌نامه‌ای با پادشاهی وقت عربستان امضا کرد و بعد از آن به دهلی‌نو سفر کرد و جملات بالا را گفت.

امیرخسرو افشار، قائم مقام وزارت خارجه و مسؤول مذاکره با دولت انگلستان، سخنان شاه را نتیجه توصیه‌های رییس اینتلیجنت سرویس انگلیس در تهران اعلام کرد. او این احتمال را داد که عقب‌نشینی بهت‌آور شاه از مالکیت بحرین به دنبال توافق او با دولت وقت انگلستان در تثبیت مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک اتخاذ شده باشد.

پهلوی پسر یک سال و ۱۰ روز بعد از اظهاراتش در هند، در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۴۸ در جمع کارکنان وزارت امور خارجه پهلوی با تاکید بر تسلط بیش از یک قرنی انگلستان بر جزیره بحرین، گفت: «انگلیس این جزیره را به ایران پس نخواهد داد و من نمی‌توانم چون دُن‌کیشوت رفتار کنم.»

اسدالله عَلَم وزیر وقت دربار در خاطرات روزانه‌اش نوشت: «اکثریت ساکنان آن جزیره عرب هستند و به زبان عربی سخن می‌گویند. به لحاظ اقتصادی مجمع‌الجزایر بحرین دیگر اهمیت ندارند، زیرا نفت آنجا که تمام شده و صید مروارید نیز صرفه اقتصادی ندارد.

از نظر اهمیت استراتژیکی و سوق‌الجیشی با وجود تسلط ایران بر تنگه هرمز آن جزایر دیگر ارزشی ندارد، از جهت امنیتی هم حفظ آن سرزمین پرهزینه و مستلزم استقرار یکی دو لشکر در آنجاست.»

آخرین توجیه محمدرضا پهلوی برای دفاع نکردن از تمامیت ارضی بحرین، این بود که: «من اهل این نیستم که به زور حضور لشگرم، یک جایی را ضمیمه خاک خود کنم.»

ذبح «بحرین»
دنیس رایت سفیر وقت انگلستان در ایران

همراهی جامعه ملل

با چراغ سبز شاه و همراهی امیرعباس هویدا نخست‌وزیر وقت پهلوی، فرستاده سازمان ملل متحد به جزیره بحرین رفت و به رایزنی و گفت‌وگو با سران قبایل و عرب‌های شیخ‌نشین بحرین پرداخت و گزارش سفرش را با محوریت تمایل مردم بحرین به جدایی و استقلال از ایران به مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۴۹ با صدور قطعنامه ۲۷۸ جدایی بحرین از ایران را تصویب کرد. عرب‌های بحرین در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ استقلال خود از ایران را اعلام کردند. شاه و نخست‌وزیر رژیم نیز به عنوان اولین مقامات، با صدور پیام‌هایی شیخ‌نشین بحرین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناختند.

امیرعباس هویدا هم در حمله به منتقدان و در دفاع از عملکرد دولت و مجلس پهلوی، گفت: «به هیچ کس مربوط نیست. دختر خودمان بود، به هر کس می‌خواستیم شوهرش دادیم.»

منابع:

جدایی بحرین از ایران، دکتر احمد اقتداری

مقاله جدا شدن بحرین از ایران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حسین مولایی، مقاله بازیگردان اصلی جدایی بحرین از ایران

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۰۹:۱۶

هوالشّاهد لعنت بر شاه خائن و حامیانش

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۱۴:۰۶

لعنت بر خاندان پهلوی که کشور ما را بباد دادند

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۱۴:۳۴

من با اون زمان کاری ندارم الان که باید قره باغ و بقیه شهرای کوچیک ازدبایجان که با ارمنستان جنگ دارن سر اونا برگردن و جزو خاک ایران بشن خودشونم از خداشونه برگردن به وطنشون قرارداد 100سالشونم تموم شده چرا دولت جلو نمیره طبق قرارداد خاکشو پس نمیگیره رفراندوم هم برگذار کنن مردم اونجا از خداشونه برگردن به وطن خودشون

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۱۴:۳۸

هنوز هم یه عده محدود میگن پهلوی خوب بود به اینها باید گفت آره عدس پهلوی هنوز هم خوبه دانه درشت و خوشپخت هست انگلیسی ها دوستش دارند مثل گاو شیرده هست!

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۱۴:۵۶

یه مشت از خدا بی خبر در همین حکومت جمهوری اسلامی ایران فکر می کنند شاه و پسرش برای حکومت ما مفید هستن که هی در فضای مجازی تعریف بر این ها می دهند مگر شاه همان خانی نبود که خاک خود یعنی بحرین را از ایران جدا کرد لعنت خدا بر شاه و نسلش باد

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۱۵:۰۷

خدا‌لعنت‌کنه‌خاندان‌پهلوی‌رو‌

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۱۵:۱۳

بحرین تقریبا از زمان ناصرالدین شاه قاجار از ایران جدا شده بود و در دوران پهلوی ها کشور مان عملا کنترلی بر بحرین نداشت .

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۱۶:۰۸

خداوند رو شکر که مردم اگاه شدند و بحرین رو قاجار و کل جنوب ایران را اقایان قجر که انقدر خیانت کردند شوهر دادند شما مواظب باشید جازیر سه گانه که با خون ارتش ایران بدست امده نگه دارید جنگ هشت ساله برای قرار داد الجزایر و هزاران پیمان که در رژیم گذشته بسته شده امروز برای ایران مانده

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۱۶:۳۸

شاه یه گاو شیرده بود که هر پستانشو امریکا و انگلیس و فرانسه میدوشیدن و به ریشمون میخندیدن ولی الان ما به امریکایی ها میگم که یه دونه بزنی ده تا میخوری .بله اینه عزت ایرانی زنده باد وطنم

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۱۷:۳۲

همانطورکه تایوان جزئی جدائی ناپذیرازچین است بحرین هم جزئی جدائی ناپذیراز ایران است

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۱۷:۳۴

زنده باد جمهوری اسلامی رو که الان ایران را قدرت منطقه ای و حتی جهانی کرده و علاوه بر تمامیت ارضی خودش در حفظ تمامیت ارضی کشورهای وابسته نیز موفق عمل کرده ولی امان از پهلوی اول و دوم...

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۵ ۱۷:۳۶

نسل حاضر و نسلهای بعد هیچوقت شاه بی عرضه و نخست وزیر فراماسونش را و تمام نمایندگانی که در این امر شریک جرم بودند را از یاد نخواهد برد.