• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022316653
  • خبرنگار : 50308

آیا ورزش شدید طول عمر را کوتاه می‌کند؟

آیا ورزش شدید طول عمر را کوتاه می‌کند؟

ایسنا/خراسان رضوی یافته‌های تحقیقی در مورد طول عمر ۲۰۰ ورزشکار نخبه که یک مایل را در کمتر از چهار دقیقه دویدند نشان می‌دهد که به‌نظر نمی‌رسد ورزش شدید طول عمر را آنطور که اغلب تصور می‌شود، کوتاه کند.

به نقل از مدیکال دیالوگز، تحقیق جدیدی که به مناسبت هفتادمین سالگرد رکورد مسافت چهار مایلی سر راجر بنیستر منتشر شد، نشان داد که ۲۰۰ دونده نخبه که راه او را دنبال می‌کنند، ویژگی قابل توجه دیگری نیز دارند.

تحقیق محققان در استرالیا و کانادا نشان داد که ۲۰۰ دونده نخبه به‌طور متوسط حدود پنج سال بیشتر از جمعیت عادی زندگی می‌کنند.

پروفسور مارک هایکوفسکی، رئیس تحقیقات پیری و کیفیت زندگی در دانشکده پرستاری دانشگاه آلبرتای کانادا، می‌گوید یافته‌های منتشر شده در مجله بریتانیایی پزشکی ورزشی اهمیت حیاتی آمادگی جسمانی هوازی را نشان می‌دهد.

پروفسور هایکوفسکی ابراز کرد: شکستن رکورد مسافت چهار دقیقه‌ای دستاوردی خارق‌العاده در ۷۰ سال پیش بود و نشان داد که بدن انسان می‌تواند چه چیزی به‌دست آورد. این امر موجی از دوندگان را به راه انداخت که ردپای قدرتمند سر راجر را دنبال می‌کردند.

به‌طور قابل توجهی متوجه شدیم که مانند سر راجر که تا سن ۸۸ سالگی زندگی کرد، اکثر دوندگان نخبه نیز تا ۷۰، ۸۰ سالگی به‌خوبی زندگی کردند و بیشتر آنان امروز، زنده و سالم هستند.

گروه تحقیقاتی چند ملیتی، سوابق سلامت ۲۰۰ نفر نخبه ردیابی کردند که مسافت یک مایل را زیر چهار دقیقه به پایان رساندند. این تحقیق شامل دوندگانی از بریتانیا، استرالیا، فرانسه، نیوزیلند و ایالات‌متحده بود که بین سال‌های ۱۹۲۸ تا ۱۹۵۵ متولد شدند. همه ۲۰۰ دونده مرد و اکثریت آنان هنوز زنده هستند.

پروفسور آندره لا گرچه، متخصص قلب و عروق ورزشی مشهور جهان که ریاست آزمایشگاه HEART تحت حمایت موسسه تحقیقات پزشکی سنت وینسنت و موسسه تحقیقات قلبی ویکتور چانگ در استرالیا را بر عهده دارد، اظهار کرد: نتایج تحقیق ما نشان داد که چگونه ورزش در دراز مدت بر ورزشکاران نخبه تأثیر می‌گذارد. ما می‌دانیم که ورزشکاران نخبه به‌دلیل توان هوازی ثابت، قلب بزرگتری دارند و برخی اعتقاد داشتند که این مورد می‌تواند بر سلامت و طول عمر آنان تأثیر بگذارد، اما ما برعکس آن را دریافتیم.

آندره لا گرچه افزود: پنج سال زندگی اضافی در مقایسه با میانگین بسیار مهم است، به‌خصوص وقتی متوجه شدیم که بسیاری از این دوندگان نه تنها از عمر طولانی لذت می‌برند، بلکه سالم نیز هستند.

نیازی نیست که همه بتوانند یک مایل زیر چهار دقیقه بدوند تا از سلامتی طولانی تا دوران پیری برخوردار شوند، بلکه باید به‌طور منظم ورزش و به‌صورت هوازی فعالیت کنند.

رکورد جهانی دوی یک مایل اکنون ۳.۴۳ است و در اختیار هشام الگروج از مراکش است. اولی هوار سریعترین استرالیایی (۳.۴۷.۴۸) و کوین سالیوان دارای رکورد کانادا (۳.۵۰.۲۶) است که هر دو در بازی‌های بیسلت در اسلو، نروژ به ثبت رسیده‌اند.

هیچ دونده زنی هنوز رکورد چهار دقیقه‌ای را نشکسته است. رکورد جهانی زنان در حال حاضر ۴:۰۷.۶۴ است که توسط فیث کیپیگون از کنیا در سال ۲۰۲۳ ثبت شده است.

یافته‌های این تحقیق به‌صورت آنلاین در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha