• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022316672
  • خبرنگار : 50570

کارگردان تئاتر «جنگ و صلح»:

هنرمندان تئاتر،مبلغان تاثیرگذار در معرفی کشور به جهانیان هستند

هنرمندان تئاتر،مبلغان تاثیرگذار در معرفی کشور به جهانیان هستند
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «جنگ و صلح» گفت: به عنوان یک هنرمند تلاش می‌کنم تا با شرکت در جشنواره‌های خارجی دین اسلام و کشورم را به درستی به جهانیان معرفی کنم و تلاش می‌کنم تا با اجرای نمایش‌های آیینی، بومی و یا افسانه‌های ایرانی این وظیفه به درستی انجام شود.

محمد برومند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حضور در جشنواره بین‌المللی تونس اظهار کرد: کشور تونس ازجمله کشورهایی است که جشنواره‌های بین‌المللی مختلفی در بخش‌های گوناگون تئاتر کودکان، تئاتر عروسکی، بزرگسال و جشنواره مونودراما دارد و ما امسال با نمایش جنگ و صلح در بخش مونودراما این جشنواره حضور داشتیم.

وی با بیان اینکه اولین تجربه حضور در بخش مونودرام را با نمایش جنگ‌ و صلح کسب کردم، عنوان کرد: سال‌های زیادی است که در بخش‌های مختلف جشنواره حضور داشتم، اما امسال اولین تجربه‌ام در بخش مونودراما جشنواره بین‌المللی تونس است. در این جشنواره کشورهای مختلفی از سراسر دنیا مانند مراکش، فلسطین، الجزایر، امارات لیبی، آمریکا، تونس و... در بخش‌های مختلف جشنواره حضور داشتند.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه امسال محوریت آثار جشنواره بین‌المللی تونس آثاری با مضامین فلسطین و غزه بود، گفت: با حمله اسرائیل به فلسطین و غزه جشنواره بین‌المللی تونس نیز رنگ و بویی دیگر داشت و از آنجایی که بیشتر کشورهای شرکت‌کننده در این جشنواره کشورهای عربی زبان هستند، امسال در بخش‌های مختلف جشنواره مضامین تمامی آثار مربوط به غزه و فلسطین بود.

تئاتر جنگ و صلح به دنبال محکوم کردن جنگ و کشتار است

برومند با اشاره به اینکه در نمایش جنگ و صلح به دنبال آن بودم تا جنگ را محکوم کنم، بیان کرد: در  این نمایش تجاوز متجاوزین به ایران را از زمان مغول‌ها تا حمله انگلیسف روسیه و بعثی‌های عراق را اجرا کرده‌ایم و هدف من از اجرای این نمایش محکوم کردن جنگ بود و به دنبال این بودم تا بدی‌های جنگ را به مخاطبین نشان بدهم.

وی اضافه کرد: به عقیده من در حال حاضر دیگر زمان جنگ و کشتار نیست، بلکه کشورها می‌توانند با گفت‌وگو و روابط دیپلماتیک مشکلات خود را حل کنند؛ در جنگ انسان‌های زیادی زخمی و کشته می‌شوند و هیچ نتیجه‌ای به جز نابودی به ارمغان نمی‌آورد.

کارگردان نمایش «جنگ وصلح» ادامه داد: همیشه از جنگ بیزارم و به نظرم کشورها نباید به دنبال جنگ باشند هرچند که ممکن است در این بین کشورهایی که از فروش سلاح‌های جنگی سود زیادی به دست می‌آورند در هر نقطه از این کره خاکی به دنبال جنگ باشند و تنها این مردم مظلوم و بی دفاع هستند که کشته می‌شوند.

برومند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محوریت امسال جشنواره بین‌المللی تونس آثاری با موضوع فلسطین و غزه بود، اما نمایش ما با موضوعی متفاوت در جشنواره حضور داشت و پایان نمایش به نحوی بود که مخاطب را وادار می‌کرد با نظرات خود راه حلی برای مهار جنگ پیشنهاد دهد.

روبه‌‎رو شدن با واکنش‌های مثبت و منفی پس از اجرای نمایش

وی با اشاره به واکنش و بازخوردها نسبت به اجرای نمایش «جنگ و صلح» گفت: پس از اجرای نمایش با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شدیم و جدا از استقبال‌های بی‌نظیری که نمایش با آن مواجه شد، واکنش‌های منفی نیز از سوی برخی کشورها نسبت به مفهوم نمایش و اینکه باید جنگید، داشتیم و برخی به نوعی معترض نمایش بودند؛ به هر حال تمام این واکنش‌ها قابل پیش‌بینی بود.

این کارگردان تئاتر با بیان چالش‌هایی که برای اجرای نمایش با آن‌ها روبه‌رو بوده است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که در جشنواره بین‌المللی تونس اغلب شرکت‌کنندگان از کشورهای عرب زبان هستند و با شناخت و تجربه‌ای که از جشنواره تونس و مخاطبان داشتم، دیالوگ بخش‌هایی از نمایش که مربوط به حمله متجاوزین بود را به زبان عربی اجرا کردیم و نمایش با ۲ زبان فارسی و عربی اجرا شد.

برومند افزود: در دی ماه سال گذشته تصمیم داشتیم تا نمایشی را تحت عنوان «بهار میاد» در جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان تونس اجرا کنیم و دعوت‌نامه رسمی برای حضور در جشنواره دریافت کردیم که با توجه به سیاست‌های جدید جشنواره که در حمایت از غزه بود اجرای نمایش لغو و به سال آینده موکول شد.

رشد قابل توجه جشنواره بین‌المللی تونس نسبت به سال‌های گذشته

وی در خصوص سطح جشنواره‌ بین‌المللی تونس و آثار راه یافته به جشنواره اظهار کرد: چندین سال است که تجربه حضور در جشنواره بین‌المللی تونس را دارم و به جرئت می‌توان گفت که شاهد پیشرفت جشنواره و رشد کیفی آثار راه یافته به جشنواره بودم؛ در دیدار با دبیر عروسکی جشنواره تونس نسبت به آخرین حضور که در سال ۱۳۹۵ بود جشنواره پیشرفت زیادی داشت و کارگاه‌های بزرگ و حرفه‌ای برای ساخت عروسک‌های حرفه‌ای در اختیار داشتند.

 کارگردان نمایش «جنگ و صلح» ادامه داد: البته همانطور که در ایران مشکلات مالی و عدم حمایت‌های دولتی برای برگزاری جشنواره‌ها وجود دارد، در کشور تونس نیز شرایط به همین روال است و پس از گفت‌وگو با دبیران جشنواره مطلع شدم که آن‌ها نیز مشکلات مالی دارند، اما در هر صورت تلاش‌های زیادی برای برگزاری جشنواره انجام داده بودند.

برومند با بیان اینکه سطح کیفی آثار راه یافته به جشنواره‌های داخلی نسبت به جشنواره‌های خارجی وجشنواره بین‌المللی تونس بسیار بالاتر است، بیان کرد: اگر بخواهم جشنواره‌های داخلی و خارجی را با یکدیگر مقایسه کنم به جرئت باید گفت که سطح برگزاری جشنواره و آثار حاضر در جشنواره‌های داخلی بسیار بالاتر از کشورهای خارجی و تونس است.

وی ادامه داد: در ایران برگزاری و مدیریت جشنواره‌ها به خوبی انجام می‌شود و عوامل زیادی در برگزرای هرچه بهتر جشنواره همکاری می‌کنند اما در تونس جشنواره تنها توسط ۵ دبیر اداره می‌شد.

وی با اشاره به کسب اولین تجربه خود در اجرای نمایش مونودرام خاطرنشان کرد: نمایش جنگ و صلح اولین تجربه کاری‌ام در بخش مونودرام و بیشتر کارهایی که پیش از این به روی صحنه برده بودم در بخش کودک و نوجوان و تعدادی برای بخش بزرگسال بود که طبیعتا با تعداد بازیگران بیشتری نمایش اجرا می‌شد؛ جنگ و صلح اولین تجربه من در کار مونودرام است و اجرای نمایش تک بازیگر کار دشوار و پر چالشی بود.

از حرکت و موسیقی برای انتقال مفهموم نمایش استفاده کردیم

کارگردان نمایش «جنگ و صلح» اضافه کرد: چالش‌های زیادی برای آماده‌سازی نمایش وجود داشت و با شناختی که از کشور تونس داشتم، می‌دانستم نمایش باید به زبان عربی اجرا شود و مجبور بودم کمتر از دیالوگ استفاده کنم، به همین دلیل سعی کردم در نمایش بیشتر از حرکت برای انتقال مفهموم نمایش استفاده کنم؛ در کلیت تجربه بسیار خوبی بود و با تمام چالش‌هایی که وجود داشت از اجرای نمایش بسیار راضی هستم.

 برومند در خصوص اینکه در ارتباط گیری مخاطب با نمایش موفق بوده یا خیر، گفت: از آن جهت که بیشتر نمایش جنگ و صلح متکی بر حرکت و موسیقی بود مخاطب به خوبی توانسته بود با نمایش ارتباط برقرار کند و حتی زمانی که نمایش مورد انتقاد قرار گرفت بسیار از این موضوع خوشحال شدم، چرا که می‌دانستم توانسته‌ام به درستی مفهموم نمایش را به مخاطب منتقل کنم.

همزادپنداری مخاطبان با نمایش

وی با تاکید بر تاثیرگذاری نمایش بر مخاطب اضافه کرد: در نمایش برای نشان دادن کودکانی از شرق و غرب کشورمان از عروسک استفاده کردم، پس از پایان نمایش بسیاری از مخاطبان این عروسک‌ها را همچون بچه‌ای در آغوش گرفتند، این موضوع برای خودم نیزغیرقابل‌ باور بود که مخاطب تا این حد به خوبی توانسته با نمایش همزادپنداری کنند و با بچه‌هایی که طی نمایش در جنگ کشته می‌شوند ارتباط گیرد.

هنرمندان تئاتر،مبلغان تاثیرگذار در معرفی کشور به جهانیان هستند

غفلت مسئولین از نقش مهم تئاتر در ایجاد باوری درست از  کشور در ذهن جهانیان

کارگردان نمایش جنگ وصلح با گلایه از بی‌توجهی سازمان و نهادهای فرهنگی به تئاتر و حمایت نکردن از هنرمندان گفت: یکی از مشکلات و چالش‌های مطرح در کشورمان عدم همراهی و حمایت نکردن مسئولین و نهادها از تئاتر و هنر  است؛ کمپانی سیمرغ در ۲۳ جشنواره بین‌المللی حضور داشته که تنها در ۴ جشنواره مورد حمایت قرار گرفته است که تمامی آن‌ها نیز از سوی شهرداری و نهادهای تهران انجام گرفته است.

برومند ادامه داد: مدیران و مسئولین در شعار معتقد هستند که باید از تئاتر حمایت کنیم و به وسیله هنر انقلاب را به جهان صادر کنیم، اما در عمل اینگونه نیست و هنگامی که مشکلات سیاسی پیش می‌آید تنها مورد که می‌تواند بر مردم جهان تاثیرگذار باشد سینما و تئاتر است و آنجاست که ادبیات و شعرای کشورمان حرفی برای گفتن دارند.

وی افزود: بارها از سوی کشورهایی اروپایی، آسیایی و آمریکا دعوت نامه‌هایی برای شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی دریافت کرده‌ایم، اما هنگامی که به مدیران مراجعه می‌کنیم هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد و کمپانی سیمرغ ناچارا مجبور به لغو بسیاری از دعوت‌نامه‌ها می‌شود.

کارگردان نمایش «جنگ و صلح» درخصوص اهمیت حضور در جشنواره‌های خارجی اظهار کرد: بسیاری از کشورها ایران را نمی‌شناسند و یا به درستی شناخت ندارند، متاسفانه رسانه‌های خارجی چهره‌ نامناسبی  از ایران به جهانیان نشان داده‌اند؛ همچنین اسلام‌ستیزی را توسط رسانه‌های خارجی و یهودی گسترش می‌دهند.

برومند خاطرنشان کرد: در حقیقت به ایرانی‌ها در ۲ زمان ظلم می‌شود؛ یکی زمانی که  از ایرانی‌ها به عنوان جنگ‌طلب یاد می‌شود و دیگری وقتی که دین اسلام را دین خشونت معرفی می‌کنند، من به عنوان یک ایرانی وظیفه خودم می‌دانم که از کشور و دین و آیین‌ام دفاع کنم.

وی افزود: من به عنوان هنرمند تلاش می‌کنم تا با شرکت در جشنواره‌های خارجی دین اسلام و کشورم را به درستی به جهانیان معرفی کنم. در کمپانی سیمرغ در تلاش هستیم تا با اجرای نمایش‌های آیینی و بومی و یا افسانه‌های ایرانی این وظیفه را به درستی انجام دهیم؛ در واقع هنرمندان و گروه‌های تئاتری مبلغ کشور هستند.

کارگردان نمایش «جنگ و صلح» با اشاره به اینکه به زودی قرار است این نمایش را در ایران اجرا کنم، گفت: تصمیم دارم این نمایش را تحت عنوان «نامه‌های عاشقانه» و با تغییرات دیگری در شیوه اجرایی نمایش و تعداد بازیگران بیشتری در ایران به روی صحنه ببرم و تا این لحظه پیشنهادهایی برای اجرای نمایش در چند کشور دیگر داشته‌ایم.

برومند با اشاره به برنامه‌های آینده کمپانی سیمرغ برای حضور در جشنوراه‌های خارجی، اظهار کرد: با نمایش‌های «بهار میاد» و «جنگ و صلح» که نمایش‌های بی‌کلام هستند در دیگر کشورهای خارجی نیز به روی صحنه خواهیم رفت، البته پیشنهادهایی از سوی کشورهایی مختلف برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی مطرح شده که منتظر هستیم تا قطعی شود، چرا که یکی از معضلات اساسی گروه ما تامین هزینه‌ها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha