• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403022316695
  • خبرنگار : 50403

رئیس جامعه المصطفی العالمیه:

قرآن کریم راه کمال و سعادت دنیا و آخرت انسان را تعیین می‌کند

قرآن کریم راه کمال و سعادت دنیا و آخرت انسان را تعیین می‌کند

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: قرآن کریم کتابی است که از جانب خداوند برای هدایت انسان‌ها فرستاده شده است و راه کمال، سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت انسان را تعیین می‌کند.

آیت الله علی عباسی روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در آئین آغاز به کار ششمین اجلاسیه‌ی کنگره‌ی بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی) درتالار وحدت دانشگاه تبریز اظهار کرد: اولین هدف ما از برگزاری این کنگره، تبیین جایگاه والای قرآن کریم به‌عنوان تنها کتاب بدون تحریف، خالص و بی شک و شبهه است که از جانب خداوند برای هدایت انسان‌ها فرستاده شده است و راه کمال، سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت انسان را تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: دومین هدف ما معرفی اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب به‌عنوان یک حکیم الهی، فرزانه و معلمی است که در کسوت رهبر و پیشوا برای جامعه‌ی بشری است که خداوند به ما توفیق داده است از نعمت وجودی ایشان بهره مند شویم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: نگاه تفسیر المیزان به قرآن با سایر تفاسیر متفاوت است چراکه در این تفسیر نظامات زندگی فردی و اجتماعی را استخراج کرده است.

آیت الله عباسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قرآن  یک کتاب تمدن‌ساز  است و تمدن بنیان‌هایی دارد که اصلی‌ترین بنیان آن جهان بینی است که از مبدا عالم مسیر حیات را ارایه می‌دهد.

وی ادامه داد: تفاوت نگاه تمدن‌ساز با سایر نگاه‌ها این است که عبادت تنها کار فردی نیست و باید جنبه‌ی اجتماعی نیز داشته باشد.

بعد سیاسی رهبر معظم انقلاب بر بعد علمی ایشان سایه انداخته است

رئیس جامعة المصطفی عالمیه نمایندگی آذربایجان شرقی نیز گفت: این کنگره با هدف شناساندن مرجعیت قرآن و بعد علمی رهبر معظم انقلاب در جنبه‌های تفسیری، حدیثی و فقهی است.

حجت الاسلام و المسلمین رسول خضرلو با بیان اینکه بعد سیاسی رهبر معظم انقلاب بر بعد علمی ایشان سایه انداخته است، افزود: ایشان بیش از ۵۰ سال در قرآن تدبر و اندیشه کرده‌اند و به همین دلیل جامعه المصطفی عالمیه بر خود وظیفه دانست تا این کنگره را برگزار نماید.

 وی ادامه داد: اجلاسیه‌ی تبریز، ششمین اجلاسیه بعد از اجلاسیه‌های تهران، مشهد، قم و اصفهان است و اجلاسیه‌ی بعدی نیز در شیراز برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین خضرلو خاطرنشان کرد: قرآن کریم دارای رهنمودهایی است که پیاده سازی آن نیازمند توجه عمیق به آیات می‌باشد. قرآن کریم نه تنها مشکلات جامعه را حل می‌کند، بلکه یکی از حلقه‌های تشکیل تمدن اسلامی است.

رئیس جامعة المصطفی عالمیه نمایندگی آذربایجان شرقی تاکید کرد: هجمه به قرآن در اثر توجه به ظاهر قرآن و عدم  پیاده‌سازی آن در بطن جامعه است که این دقیقا مصداق بارز مهجوریت قرآن است و در همین راستا جامعه المصطفی عالمیه در دو سال اخیر با برگزاری چندین کنگره قدم‌هایی جدی برای رفع مهجوریت قرآن برداشته است.

دبیر علمی این همایش نیز گفت: حضرت آیت الله خامنه‌ای از محضر پدر بزرگوار بهره گرفتند و بحث قرآنی را تحت تاثیر سید هاشم میردامادی پدربزرگ مادری خود که در مسجد گوهرشاد تفسیر می‌گفتند و بحث انس با قرآن را تحت تاثیر مادر فرا گرفتند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی افزود: حضرت آیت الله خامنه ای ۶ سال محضر علامه طباطبایی را درک کردند و در تفسیر قرآن تحت تاثیر استاد خود بودند و می‌توان ایشان را محصول سه مکتب شیعی حوزه مشهد، نجف و قم دانست و سیره حوزوی ایشان هم اشرابی از تعبد حوزه مشهد، عقلانیت حوزه قم و ولایت مداری حوزه نجف است.

وی به سابقه تفسیر آیت الله خامنه ای اشاره کرد و افزود: ایشان سال ۱۳۵۸ هفته ای یکبار به قم آمده و تفسیر می گفتند. ایشان سال ۶۰ تا ۶۱ برای پاسداران تفسیر سوره های حشر و جمعه، ممتحنه، مجادله را می گفتند. سال ۶۹ -۷۰ تفسیر حمد را برای دانشجویان می گفته است.

وی به موضوع جهت دهی به علوم انسانی بر اساس مبانی قرآنی تأکید نمود و با بیان این که علوم انسانی فعلی باید تحولات عمیق و پایداری داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی سپس به تاثیر این کنگره بر فضای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۳۳ پایان نامه ارشد و دکتری در مراکز مختلف تحت تاثیر این کنگره گرفته شده است.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر مرجعیت علمی قرآن کریم گفت: براساس تاکیدات رهبر انقلاب دو واحد درس مرجعیت قرآن در برخی دانشگاه ها و جامعة المصطفی العالمیه ارائه می شود.

ارسال بیش از ۱۸۹۰ اصل مقاله از ۲۶۱۷ چکیده مقاله به دبیرخانه کنگره

دبیر اجرایی این کنگره نیز با بیان اینکه دبیرخانه کنگره از خرداد ماه ۱۴۰۱ کار خود را به صورت رسمی آغاز نمود، اظهار کرد: خدمت به ساحت مقدس قران کریم و نشر و بسط آن در جوامع علمی و گفتمان سازی در این راستا و نیز کشف دیدگاه ها و نوآوری های امام خامنه ای از مهمترین اهداف این کنگره است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی بر اهمیت بازشناسی شخصیت قرانی رهبر معظم انقلاب در سطح نخبگانی تاکید کرد و افزود: اعضای شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی با هدف ترسیم اهداف، سیاست‌ها و اولویت‌ها و اقدامات تشکیل و جلسات متعددی را برگزار نموده است.

وی با اشاره به ارتباط و همکاری بیش از ۱۸۰ مرکز علمی با این کنگره خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز یکی از مراکز علمی فاخری است که بیشترین همکاری را با دبیرخانه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی امام خامنه‌ای داشته است.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی امام خامنه‌ای گزارشی از تشکیل ۱۶ کارگروه علمی کنگره ارائه نمود و افزود: ۲۰ محور از جمله شخصیت قرانی، قران نظام سازی و تمدن اسلامی، مبانی حکومت داری و سیک زندگی، قرآن هنر و رسانه و فرهنگ ترسیم شده است.

وی گزارشی از تدوین کتاب منبع شناخت و انتشار فراخوان مقاله به زبان های مختلف اشاره نمود و ابراز داشت: علاوه بر اخذ مجوز isc برای انتشار مقالات ۵۳ نشریه ملی و بین المللی آمادگی خود را برای انتشار مقالات برتر این گنگره اعلام نموده اند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی شناسایی بیش از ۲۳۰ پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری و رساله‌های سطح سه و چهار حوزه را از جمله رویکردهای این کنگره دانت و گفت: بیش از یک هزار و ۸۹۰ اصل مقاله از ۲ هزار و ۶۱۷ چکیده مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است؛ برگزاری ۲۱۱ پیش نشست و بیش از ۷۰ کارگاه آموزشی تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته است.

وی گزارشی از دریافت ۲۵۳ مقاله بین المللی به ۲۱ زبان بین المللی ارائه نمود و ابراز داشت: مقالات برتر این کنگره بیش از ۲۰ مرحله ارزیابی عمومی و تخصصی را گذرانده اند. تا کنون ۲۵ جلد از آثار کنگره تدوین و چاپ شده که ۶ جلد ان در ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه های قرانی رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha