• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022417147
  • خبرنگار : 50107

دبیر کنگره جهانی حضرت رضا(ع):

ما در شرایط ظلم فراگیر در جهان هستیم

ما در شرایط ظلم فراگیر در جهان هستیم
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی دبیر کنگره جهانی حضرت رضا(ع) گفت: ما در شرایط ظلم فراگیر در جهان هستیم؛ میزان نابرابری اجتماعی به صورت خیره‌کننده‌ای در مقایسه با دو قرن پیش یعنی ۱۸۲۰ افزایش پیدا کرده و از ۲۸ درصد جمعیت به ۸۵ درصد رسیده است.

دکتر سعیدرضا عاملی امروز ۲۴ اردیبهشت‌ماه، در افتتاحیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) را در ادامه چهار کنگره مهمی که از سال ۶۲ شروع شده بود آغاز می‌کنیم. محتوای این کنگره عظیم وام‌دار اندیشه‌های متفکران و عالمان بزرگی است که از بیش از ۳۸ کشور جهان حضور پیدا کردند.

وی افزود: کنگره حضرت رضا(ع) یک سابقه ۴۰ ساله دارد. از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۲ چهار کنگره با عمق و عظمت برگزار شد. فاصله ۳۰ ساله بین کنگره چهارم و پنجم بود که با رویکرد و نگاه تولیت معزز به منظور ادامه دادن میراث فکری گذشته در سال ۱۴۰۰ کلید زده شد و در طی این مدت یک سال و نیم ۵۰ پیش‌نشست در سطح ملی و جهانی برگزار شد. ۱۷ پیش‌نشست در کشورهای مختلف آمریکای لاتین، غرب آسیا، آفریقا، آمریکا و اروپا و ۳۳ پیش‌نشست در سطح ملی شکل گرفت.

عاملی بیان کرد: پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با محوریت نگاه تمدنی امام و تاکید بر عدالت برگزار می‌شود. این کنگره به دنبال رازگشایی از واقعیت‌های جهان معاصر نسبت به موضوع عدالت و ظلم است. این کنگره در حالی برگزار می‌شود که تبعیض و ظلم روز به روز در حال فراگیرتر و عمیق‌تر شدن است و شاهد بی‌عدالتی و ظلم نسبت به همگان هستیم.

دبیر کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با بیان اینکه عصر ما عصر توسعه ارتباطات و جهانی شدن است، در این عصر همگان در یک فضا قرار گرفتند، عنوان کرد: خداوند در قرآن دستور به امر احسان داده و این ارزش بزرگ وجه مشترک همه ادیان الهی است. عدالت ابعاد فردی و اجتماعی دارد و در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی فراگیر است. عدالت پیوند وسیعی با حقیقت دارد و همه ارکان بر پایه عدالت است. آنچه خداوند تدوین کرده نیز مبتنی بر عدالت است.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز نماد مهمترین و عمیق‌ترین ظلم، کشتار جمعی مردم و کودکان در غزه است. کشته شدن بیش از ۱۶ هزار کودک، کشتار زنان باردار، قتل عام و مفقودالاثر شدن بیش از ۵۰ هزار نفر، آواره شدن یک میلیون جمعیت، تخریب فراگیر بیمارستان‌ها، مدارس و خانه‌های مسکونی و فشار برای بیرون راندن مردم به سمت ناکجاآباد نشان از این درد و زخم بزرگ بر پیکره تمام جوامع بشری است. شبکه اطلاعات امنیت غذایی در رتبه‌بندی وضعیت مرحله ۳ به بالا را بحرانی، خطرناک و فاجعه‌آمیز اعلام می‌کند که متاسفانه وضعیت مردم غزه در وضعیت بالای ۴ است.

عاملی گفت: بین ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ و ۷ مارچ ۲۰۲۴ بیش از  ۹۰ درصد جمعیت نوار غزه در سطوح بالایی از ناامنی غذایی حاد قرار گرفته‌اند، در این میان بیش از ۴۰ درصد از جمعیت در وضعیت اضطراری و بیش از ۱۵ درصد در وضعیت فاجعه‌آمیز هستند. حداقل یکی از هر ۴ خانوار با شرایط فاجعه‌آمیز مواجه است. وقتی به وضعیت عمومی جهان نگاه می‌کنیم همه ارکان پنج‌گانه مرتبط با ابعاد مادی زندگی و حیات انسان‌ها یعنی امور مرتبط با غذا، آب، مسکن، آموزش و محیط زیست در شرایطی سراسر مخاطره‌آمیز قرار دارد و ما در شرایط ظلم فراگیر در جهان هستیم؛ ظلم نهادینه‌ای که ساختارها و فرایندها را در بر گرفته است.

دبیر کنگره جهانی حضرت رضا(ع) خاطرنشان کرد: میزان نابرابری اجتماعی به صورت خیره‌کننده‌ای در مقایسه با دو قرن پیش یعنی ۱۸۲۰ افزایش پیدا کرده و از ۲۸ درصد جمعیت به ۸۵ درصد رسیده است. ظلم فراگیر شده و جمعیت بزرگی از جهان را در بر گرفته است. براساس گزارش فائو در ۲۰۲۳،  ۷۸۳ میلیون نفر در جهان با مشکل گرسنگی مواجه هستند و ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر یعنی ۲۷ درصد جمعیت جهان در ناامنی غذایی قرار دارند.

وی اضافه کرد: شرایط برای آب سالم نیز مخاطره‌آمیز است. گزارش ۲۰۲۳ سازمان ملل نشان می‌دهد ۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان از دسترسی به آب آشامیدنی ایمن محروم هستند. داشتن سرپناه و خانه یک حق اساسی برای همه انسان‌ها است. بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت جهان زاغه‌نشین هستند. در سال ۲۰۲۱ خبر از هجوم ۱۵۰ میلیون انسان بی‌خانمان و کارتن‌خواب داده می‌شود. شاهد بی‌عدالتی گسترده آموزشی هستیم و همچنان جمعیت ۷۸۰ میلیونی بزرگسالان جهان بی‌سواد و جمعیت ۲۵۰ میلیون کودکان و نوجوانان محروم از تحصیل هستند. همه اینها حکایت از این دارد که شرایط جهانی مناسب نیست.

عاملی با اشاره به اینکه کنگره با نگاه به واقعیت‌های اجتماعی در جهت امتداد اندیشه‌های امام رضا(ع) تلاش می‌کند تا نسبت به واقعیت‌های ناموازی که مصداق ظلم است راه حلی برای گسترش عدالت در جهان پیدا کند، تصریح کرد: این انتظاری است که از پیروان مکتب فاخر امام رضا(ع) می‌رود تا راه حل‌های مناسبی برای زندگی امروز ما پیدا کنند. این کنگره در ادامه معرفت‌شناسی عمیق ۴ کنگره قبلی تلاش می‌کند تا در این مسیر گام‌های موثری را بردارد. در این کنگره ۸۰ مقاله در ۲۰ نشست ارائه خواهد شد و شاهد یک ادبیات عدالت‌شناسی و ظلم‌شناسی با تکیه بر اندیشه‌های امام رضا(ع) خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha