• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403022417148
  • خبرنگار : 71604

ساخت تلسکوپ رادیویی غول‌پیکر چین تکمیل شد

ساخت تلسکوپ رادیویی غول‌پیکر چین تکمیل شد

چین ساخت تلسکوپ رادیویی غول‌پیکر خود را برای بررسی آب‌وهوای فضایی به پایان رساند و آزمایش فنی را روی آن انجام داد.

به گزارش ایسنا، اولین تلسکوپ رادیویی غول‌پیکر چین که به رصد پدیده‌های سوسوزن میان‌سیاره‌ای اختصاص دارد، فرآیند آزمایش فنی خود را پشت سر گذاشته است.

به نقل از تکنولوژی نیوز چاینا، این تلسکوپ که در منطقه خودمختار مغولستان داخلی واقع در شمال چین قرار دارد، برای نظارت بر آب‌وهوای فضای میان‌سیاره‌ای به صورت روزانه استفاده خواهد شد تا داده‌های با کیفیت بالا را برای پیش‌بینی آب‌وهوای فضایی چین و همچنین پیش‌بینی آب‌وهوای فضایی بین‌المللی ارائه دهد.

امواج رادیویی ساطع‌شده از اجرام متراکم آسمانی بیرون از کهکشان راه شیری می‌توانند توسط ریزساختارهای نامنظم تلاطم باد خورشیدی هنگام انتشار در فضای میان‌سیاره‌ای پراکنده شوند که نوسانات تصادفی را در شار رادیویی مشاهده‌شده در زمین پدید می‌آورد. این پدیده، «سوسوزن میان‌سیاره‌ای» نامیده می‌شود.

نکته قابل توجه این است که سوسوزن میان‌سیاره‌ای را می‌توان برای ردیابی انتشار میان‌سیاره‌ای ناشی از طوفان‌های خورشیدی استفاده کرد.

«یان ییهوا»(Yan Yihua) پژوهشگر «مرکز ملی علوم فضایی»(NSSC) وابسته به «آکادمی علوم چین»(CAS) گفت: نظارت بر سوسوزن میان‌سیاره‌ای می‌تواند برای بازسازی ساختار سه‌بعدی یک باد خورشیدی در مقیاس بزرگ سودمند باشد که در آشکارسازی همبستگی بین فعالیت‌های فوران خورشیدی و تغییرات محیطی ژئوفضایی کارآمد است.

توسعه پروژه ساخت این تلسکوپ جدید، به سرپرستی مرکز ملی علوم فضایی صورت گرفت و این تلسکوپ یکی از امکانات کلیدی در چارچوب پروژه پایش آب‌وهوای فضایی «CMP» در چین است.

مشاهده سوسوزن میان‌سیاره‌ای می‌تواند به کاهش یا جلوگیری از تأثیر مضر رویدادهای آب‌وهوای فضایی فاجعه‌آمیز بر هوانوردی، هوافضا، ارتباطات، ناوبری و عملیات شبکه‌های برق کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۱۷:۳۰

با سلام و احترام ، خبر علمی بسیار خوبی بود . موفق باشید