• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403022417173
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

جبران کم‌بارشی پاییز با بارش‌های بهاری در اصفهان

جبران کم‌بارشی پاییز با بارش‌های بهاری در اصفهان

ایسنا/اصفهان به سبب وقوع بارش‌هایی که بهار امسال در استان اصفهان داشتیم، کم بارشی پاییز تا حدودی جبران شده است، البته بارش‌های بهاری مثمرثمر بود، اگر چه مناطق شرق و شمال استان درگیر سیلاب شدند اما هواشناسی استان هشدارهای لازم را به دستگاه‌های اجرایی مسئول اعلام کرده بود و خوشبختانه وقوع سیلاب در استان خسارت جانی در پی نداشت.

بررسی آمار بارش‌های استان نشان می‌دهد که بارندگی در مناطق مرکزی اصفهان در سال آبی جاری تاکنون نرمال (عادی) و در مناطق نیمه شمال استان ۱۰ تا ۲۰ درصد فراتر از نرمال است، درحالی‌که میانگین بارش‌ها در نواحی غرب و سرچشمه‌های حوضه آبریز زاینده‌رود تاکنون بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از معمول بوده است.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان بارش‌ها در استان اصفهان، اظهار کرد: از ابتدای فروردین تاکنون چند موج‌ بارشی خوب داشتیم که این موج‌های ناپایدار باعث ایجاد روان‌آب و آبگرفتگی شد، اما از طرفی دیگر تغذیه سفرهای آب زیرزمینی انجام شد. در حال حاضر در ارتفاعات شمال استان اصفهان مانند گلپایگان، خوانسار، کاشان، آران و بیدگل، قمصر، نیاسر و برزک نیز بارش‌های پراکنده را داریم، خاصیت بارش‌های بهاری همرفتی همواره بارش پراکنده باران، تگرگ و صاعقه است، این بارش‌ها می‌تواند در عرض چند دقیقه روان‌آب ایجاد کند.

عشایر از اسکان در مناطق سیل‌گیر پرهیز کنند

وی با بیان اینکه بارش‌های بهاری بیشتر در غرب استان بوده است، افزود: توصیه می‌شود عشایر در مناطقی اسکان پیدا کنند که سیل‌گیر نباشد، با اینکه تاریخ ورود عشایر به استان در بازه زمانی بیستم تا بیست و پنجم اردیبهشت است، اما شاهد بودیم که تعدادی از خانوارهای عشایر در مناطقی از سمیرم و فریدون‌شهر زودتر از تاریخ تقویم کوچ حضور پیدا کردند و حدود ۵۰ خانوار یا حدود ۱۵ درصد عشایر در منطقه پشت کوه و مرکزی فریدون‌شهر حضور دارند و با بارش‌های شدید مواجه شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، تصریح کرد: در مناطقی از جمله گوکان، مکه دین، چشمه لنگان، دره کیوارستان و گوراب و در بخش مرکزی عشایر نیاز به کمک داشتند که عوامل بخشداری و امور عشایر و هلال‌احمر به مناطق مذکور اعزام شدند و اقلام امدادی نیز بین آن‌ها توزیع شد و در مکان‌های امن استقرار پیدا کردند؛ لازم است بدانیم مناطق عشایری در دامنه کوهپایه‌ها قرار دارد و در زمان وقوع سیل و بارش‌های شدید دچار خسارت‌هایی می‌شوند.

نیاز به اعتبارات لازم برای تأمین تجهیزات و مقاوم‌سازی پل‌هایی که توان سیلاب را ندارد

وی با بیان اینکه کشور باید در فاز پیشگیری پیش‌قدم شود تا با تخصیص اعتبارات اقدامات لازم برای پیشگیری از سیل در استان‌ها انجام شود، ادامه داد: سازمان منابع طبیعی کشور نیز باید به استان اصفهان برای طرح‌های مطالعاتی اعتبارات لازم را تخصیص دهد تا بتوانیم با اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و پخش سیلاب از وقوع سیل جلوگیری کنیم.

شیشه‌فروش، با تأکید بر اینکه اصفهان باتوجه‌به شرایط خشکسالی، فرونشست زمین و وجود کانون‌های گردوغبار نیاز دارد که طرح‌های آبخیزداری را اجرایی کند تا علاوه بر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از وقوع سیل، فرونشست و تشکیل کانون‌های گردوغبار پیشگیری شود، بیان کرد: بنابراین باید با تامین اعتبارات لازم این طرح‌های مهم اجرایی شود، همچنین مهم است که اعتبارات لازم برای تأمین تجهیزات و مقاوم‌سازی پل‌هایی که توان سیلاب را ندارد، در دستور کار قرار گیرد.

تاحدامکان از وقوع سیل پیشگیری می‌کنیم

وی با بیان اینکه در شمال، شرق و غرب استان تا آخر هفته وزش باد و تندبادهایی را داریم که سرعت آن حدود ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت است، خاطرنشان کرد: مدیریت بحران تأکیدهای لازم برای پیشگیری از سیل را به تمام دستگاه‌های مربوطه داشته است، لازم است بدانیم جلسه مدیریت بحران با حضور فرمانداران شهرستان‌ها از جمله کاشان،  آران و بیدگل، کوهپایه، اردستان، نائین، اصفهان، لنجان و مبارکه که در آن سیل رخ‌داده بود و با حضور دستگاه‌های اجرایی از جمله آب منطقه‌ای، شهرداری‌ها، منابع طبیعی، شهرک‌های صنعتی، جمعیت هلال‌احمر، پلیس‌راه و راهور و سایر مسئولان ذی‌ربط تشکیل و علل وقوع سیل در مناطق مختلف استان بررسی و مناطق آسیب‌پذیر شناسایی شد، در ادامه نیز برنامه‌ریزی مشخصی برای رفع این نقاط آسیب‌پذیر انجام شد تا بتوانیم از وقوع سیل پیشگیری کنیم.

شیشه‌فروش، ادامه داد: مقرر شد با استفاده از ظرفیت ماشین‌آلات صنایع و معادن و پیمانکاران اقدامات لازم توسط دستگاه‌های امدادی در اسرع‌ وقت برای ایمن‌سازی و تقویت سیل‌بندها، تخلیه رسوب از دهانه پل‌ها و مسیل‌ها انجام شود و آب منطقه‌ای نیز موظف شد رودخانه‌های خطرپذیر را ساماندهی کند، با شناسایی تصرفات مسکونی و کشاورزی در محدوده رودخانه‌ها به مالکان اخطار داده شد تا هرچه سریع‌تر رفع تصرف کنند.

وی با تأکید بر اینکه آب منطقه‌ای گشت نظارتی را در مسیر رودخانه‌ها دارد و بازگشایی نخاله‌هایی که از سیل در رودخانه‌ها به جا مانده را نیز باید جمع‌آوری کند، اضافه کرد: راهداری موظف شده است در ادامه مسیر اتوبان خلیج‌فارس ایمن‌سازی کانال زهکش و هدایت آب‌های سطحی را انجام دهد، شرکت عمران شهر جدید بهارستان نیز مکلف شده تا ایمنی زیرگذر راه‌آهن قلعه شور که آبگرفتگی داشت را انجام دهد و شهرداری بهارستان نیز اجرای طرح‌های ایمنی و کنترل سیل در این شهر و محور را بر عهده دارد.

طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی شهر تکمیل شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اعلام اینکه شهرداری اصفهان مطالعات طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی شهر را تکمیل کرده است، گفت: مقرر شد بازه‌هایی که در شهر در بارندگی‌های اخیر آبگرفتگی داشتیم را شناسایی کند و با همکاری مدیریت مناطق و بر اساس خروجی مطالعات طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی شهر نسبت به احداث کانال‌ها در مناطقی که خطرآفرین بود و آب جمع شده بود، اقدام کند.

وی افزود: همچنین مقرر شد در زیرگذرهایی از جمله زیرگذر گورت که آب جمع و باعث شد خودروها در آب گرفتار شوند، اجرای طرح‌های کنترلی انجام و چاه‌های جذبی در این مناطق نصب شود، سیل‌بند شهرک شهید کشوری دچار آسیب و حجمی از رواناب‌ها وارد خیابان آبشار شد، لذا به شرکت مربوطه ابلاغ کردیم که دراسرع‌وقت طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی را باید اجرا کند تا از بروز حوادث پیشگیری شود.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه تمام شهرداری‌ها باید طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی شهر باهدف پیشگیری از سیل و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را تکمیل و اجرا کنند، ادامه داد: اداره منابع طبیعی نیز موظف به لایروبی و ایمن‌سازی طرح‌های آبخیزداری که آبگیری شده‌اند، شد، همچنین اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق سیل‌خیز نیز مطرح است، علاوه بر این آب منطقه‌ای نیز باید کمیته مدیریت سیل را در شهرستان‌ها باهدف درس‌آموزی از سیل‌ها فعال کند تا اقدامات ویژه‌ای در راستای پیشگیری از سیل انجام شود.

در مدیریت بحران نباید بی‌تفاوت شد

وی با اعتقاد بر اینکه هر سال شاهد وقوع سیل در کشور هستیم و مهم است که طرح‌های پیشگیری انجام شود، گفت: براین‌اساس درخواست می‌کنیم مدیریت بحران کشور، وزارت نیرو و سازمان برنامه‌وبودجه اعتبارات لازم را به استان اصفهان برای اجرای طرح‌های ساماندهی رودخانه‌ها، تقویت سیل‌بندها و اجرای طرح‌های کاهش خطرات سیل در رودخانه‌ها تخصیص دهد، حدود ۳۰۰۰ کیلومتر رودخانه داریم که مطالعات آن انجام شده و نیاز است که حدود ۴۰۰ کیلومتر آن برای ساماندهی در اولویت قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اعلام اینکه در مدیریت بحران نباید بی‌تفاوت شد، ادامه داد: زیرا بی‌تفاوتی نقطه عطفی در رخ‌دادن حادثه است بخشی از حوادث ریشه طبیعی دارند، در کشور بیش از ۴۲ حادثه طبیعی که سابقه وقوع داریم شناسایی شده است. بخشی از حوادث انسان‌ساخت هستند که می‌توان اقداماتی را در راستای کنترل و پیشگیری آن انجام داد، هر فردی در پازل مدیریت بحران باید نقش خود را بداند و نباید در کنترل حادثه‌ها ناامید شد و هیچ موضوعی نمی‌تواند مانع مسائل ایمنی شود. نوروز ۸۵۰ نفر و در تعطیلات عید فطر ۱۵۰ نفر در جاده‌های کشور جان باختند که بر اساس گزارش علت بیش از ۸۰ درصد این حوادث، خطای انسانی است.

همه حوادث در اصفهان مستند می‌شوند

وی با بیان اینکه حادثه‌ای نیست که در اصفهان رخ دهد و آن را مستندسازی نکنیم و پیرو آن دستورالعمل نداده باشیم، اضافه کرد: وظیفه ما در مدیریت بحران پیشگیری است و ابزاری که در این مسیر داریم، آموزش است، در نهایت نیز باید حوادث رخ‌داده را در کمترین زمان کنترل کرد و در ادامه بازسازی را در دستور کار قرار داد. مشکلاتی همچون فرونشست در اصفهان وجود دارد که باید برای ایمنی شهر در برابر این پدیده پیش‌بینی‌هایی انجام شود، در این راستا مطالعات فرونشست زمین در کارگروهی در استان انجام می‌شود.

گردوغبار سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان به استان اصفهان خسارت می‌زند

شیشه‌فروش، اظهار کرد: گردوغبار سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان به استان اصفهان خسارت می‌زند، اصفهان بر اساس مطالعات ۶۰۰ هزار هکتار پهنه بحرانی آبخیز دارد. طرح‌ها و کارگروه جامع حوضه آبریز زاینده‌رود در استان تشکیل شده اما همه این مسائل نیاز به تأمین اعتبار دارد و این یک مطالبه جدی از مسئولان کشوری است.

وی در خاتمه با اشاره وجود خشکسالی در استان گفت: حدود ۵۰۰ هزار هکتار مطالعه عرصه بیابانی داریم که آماده اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی است، متأسفانه سازمان برنامه‌وبودجه برای اجرای این طرح‌ها بودجه نمی‌دهد. یک‌صد هزار هکتار اراضی کشاورزی خشک و لم‌یزرع شده است، وزارت نیرو برنامه‌ای برای تأمین ارائه نداده است درحالی‌که خشکسالی و کم‌آبی به همه بخش‌ها ارتباط دارد.

کم‌بارشی پاییز با بارش‌های بهاری تا حدودی جبران شد

نوید حاجی بابایی، معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت بارندگی پیش آمده از ابتدای سال تاکنون، اظهار کرد: به سبب وقوع بارش‌هایی که بهار امسال داشتیم کم بارشی پاییز تا حدودی جبران شده است، البته بارش‌های بهاری مثمر ثمر بود، اگر چه مناطق شرق و شمال استان درگیر سیلاب شدند، اما هواشناسی استان هشدارهای لازم را به دستگاه‌های اجرایی مسئول اعلام کرده بود و خوشبختانه وقوع سیلاب در استان خسارت جانی در پی نداشت.

بارش‌های نرمال و فرا نرمال تا هفته اول خرداد ادامه دارد

وی با بیان اینکه در اردیبهشت‌ماه نیز روند مثبت بارش‌ها ادامه دارد، افزود: بارش‌های بهاری در سطح استان تا هفته اول خردادماه ادامه خواهد داشت و در بیشتر مناطق در حد نرمال و حتی فراتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. بیشترین افزایش بارش نسبت به نرمال طی یک ماه پیش رو مربوط به مناطق جنوب و غرب استان خواهد بود و تشدید بارش‌های رگباری و سیلاب‌های محلی کمابیش ادامه دارند.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با تأکید بر اینکه معمولاً بین ۷۲ تا ۴۸ ساعت قبل از فعالیت سامانه‌ها، زمان و مکان دقیق وقوع پدیده‌های جوی را به‌صورت هشدارهای زرد، نارنجی و قرمز اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، گفت: دمای هوای استان تا پایان اردیبهشت خنک خواهد بود و اردیبهشتی خنک‌تر از معمول تجربه خواهیم کرد.

گرمای هوای اصفهان از نیمه خرداد تشدید می‌شود

وی با تأکید بر اینکه از هفته دوم خردادماه روند افزایش دما آغاز خواهد شد و دماها به بالای نرمال می‌رسد، تصریح کرد: بیشترین افزایش دما را در استان اصفهان در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا نیمه تیرماه انتظار دادیم ضمن اینکه وضعیت دمایی امسال نسبت به سال قبل مساعد خواهد بود. بارش‌های بهاری امسال تا حدودی از تنش آبی کاسته، اما از بین نرفته است، کماکان مصرف بهینه منابع آب در همه بخش‌های شرب و بهداشت، کشاورزی و صنایع ضروری است. اردیبهشت‌ماه شرایط بارش‌های رگباری خوب است و به نظر نمی‌رسد توفان گردوخاک در یک ماه پیش رو داشته باشیم؛ اما احتمال وقوع تندبادهای لحظه‌ای و خیزش گردوخاک در خردادماه وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha