• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403022417207
  • خبرنگار : 50528

«غلام شیپوری»؛ روایت زندگی نقاره‌زن حرم امام رضا(ع)

«غلام شیپوری»؛ روایت زندگی نقاره‌زن حرم امام رضا(ع)

ایسنا/اصفهان نمایش خیابانی «غلام شیپوری» که زندگی نقاره‌زن حرم حضرت امام رضا(ع) را روایت می‌کند، هم‌زمان با دهه کرامت در سطح شهر اصفهان در حال اجرا است.

پویان عطایی، کارگردان نمایش خیابانی «غلام شیپوری» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این نمایش که در گروه نمایش‌های خیابانی جای دارد، تنها نماینده استان اصفهان در سومین جشنواره تئاتر ملّی رضوی در بخش نمایش‌های خیابانی است که مدت ۱۰ روز و با همکاری بنیاد رضوی و البته با حمایت تالار هنر (دفترتخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان) در سطح شهر و مناطق استان اجرا می‌شود.

او دربارۀ واقعی‌بودن شخصیت «غلام شیپوری» و داستان این نمایش نیز چنین توضیح داد: نمایش خیابانی «غلام شیپوری» بر اساس یک داستان واقعی نوشته‌ شده و زندگی مردی از توابع خمینی‌شهرِ اصفهان را نشان می‌دهد. غلام شیپوری، یعنی شخصیت اصلی و البته واقعیِ این نمایش، فردی بود که پدرش در ایام محرم و صفر نوازندگی می‌کرد و به حضرت امام رضا(ع) نیز اعتقادات ویژه‌ای داشت، اما پسرش یعنی غلام اعتقاد پدر را دنبال نمی‌کرد تا اینکه وقوع یک اتفاقی باعث شد تا اعتقادات او نیز جهتی درست پیدا می‌کنند.

عطایی ادامه داد: غلام شیپوری در مسیری از زندگیش، خود را به نابینایی زد تا بتواند در مجالس زنانه ساز بزند، همۀ اطرافیان ازجمله خانوادۀ او نیز نابینایی‌اش را باور می‌کنند تا جایی که مادرِ او برای بینایی غلام به امام رضا(ع) متوسل می‌شود. غلام در پاسخ به توسل مادرش به امام رضا(ع)، اعلام می‌کند که بینا شده و به این ترتیب مادر و اهل محل را فریب می‌دهد. این در حالی اتفاق می‌افتد که غلام شیپوری در ادامۀ مسیر زندگیش و طی حوادثی به جبهه و عملیات مهران اعزام می‌شود.

«غلام شیپوری» و روایت زندگی نقاره‌زن حرم امام رضا(ع)

وی اضافه کرد: لازم است اشاره کنم که مهران، دشتی بین نیروهای عراق و ایران بود که در آن عملیات، همۀ نیروها مجروح و شهید شدند. در این عملیات، غلام شیپوری به دلیل انفجار و در شرایطی که هم‌رزمانش داشتند، بینایی خود را به طور واقعی ازدست می‌دهد. آنجاست که شفای خود را از امام رضا(ع) تقاضا می‌کند که اجابت می‌شود؛ و او برای اینکه نیروها را از وقوع شرایط جبهۀ مهران آگاه کند از اتخصص شیپور زدنِ خود استفاده کرد و باعث شد که نظر نیروهای خودی و البته نیروهای دشمن به آن منطقه جلب شود و با برافراشتن پرچم سفید، هم نیروهای دشمن شناخته شوند و هم نیروهای خودی نجات پیدا کنند.

کارگردان نمایش خیابانی «غلام شیپوری» با بیان اینکه این نمایش، داستان غلام شیپوری را در فضایی میانِ کمدی و جدی روایت می‌کند، گفت: بعد از اتفاقی که برای غلام شیپوری رخ می‌دهد او نذر می‌کند که هر سال برای نقاره‌زنی به نقارخانۀ حرم حضرت امام رضا(ع) برود.

عطایی گفت: این نمایش، سی و هشتمین اثر خیابانی گروه تئاتر «میعاد جوان» است که به نویسندگی مصطفی جعفری خوزانی، طراحی و کارگردانی پویان عطایی و بازیگری محمد رادمهر اجرا می‌شود؛ همچنین دستیار و مشاور کارگردان نمایش خیابانی «غلام شیپوری» مریم دوستی ایرانی و مژگان دوستی ایرانی نیز طراح لباس؛ ضمن اینکه طراحی گرافیک توسط محمدعلی عمادی انجام‌شده است.

او همچنین بیان کرد: اعتقاد به امام رضا(ع) و ارتباط معنوی با این حضرت، برای عموم مردم مسئله‌ای دلی است که اگر درست به این مسیر پرداخته شود می‌تواند اتفاقات بزرگی را در زندگی همۀ ما رقم بزند. نمایش خیابانی «غلام شیپوری» نیز اثری کاملاً دلی است یعنی از دل برآمده؛ ضمن اینکه من حداقل در سال یک اثر با موضوع امام رضا(ع) کار کرده‌ام که سال گذشته در قالب نمایش صحنه‌ای و امسال به صورت یک نمایش خیابانی است. شاید بتوانم به طور دقیق بگویم که همان ارتباط دلی من با حضرت باعث شده به سمت تولید چنین آثاری بروم.

کارگردان نمایش خیابانی «غلام شیپوری» افزود: اجرای این نمایش از تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه آغازشده و همچنان تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه و هم‌زمان با دهه کرامت در سطح شهر اصفهان و در مکان‌هایی مانند گذر چهارباغ؛ پل  خوجوا، سی‌وسه پل، میدا ننقش جهان و بعضی از مناطق شهرداری اصفهان اجرا می‌شود.

«غلام شیپوری» و روایت زندگی نقاره‌زن حرم امام رضا(ع)

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۴ ۱۵:۴۰

یا رسول الله، یا امام رئوف، نظری کن به دل ما.