• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۴۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403022417744
  • خبرنگار : 30057

دبیر ستاد حمل و نقل معاونت علمی مطرح کرد

با حکمرانی خوب می‌توان جلوی تعطیلی شرکت‌ها را گرفت/جسارت مهندسان ایرانی در حوزه هوایی

با حکمرانی خوب می‌توان جلوی تعطیلی شرکت‌ها را گرفت/جسارت مهندسان ایرانی در حوزه هوایی

دبیر ستاد توسعه حمل و نقل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت حکمرانی مناسب در حوزه فناوری، گفت: در حوزه‌های فضایی و هوایی باید حکمرانی به گونه‌ای باشد که در آینده مجبور به جلوگیری از فعالیت شرکت‌های فعال در حوزه نباشیم.

به گزارش ایسنا دکتر حسین‌ شکری امروز در رویداد ملی فضایی سهیل با اشاره به نقش حکمرانی علم و فناوری در صنعت فضایی، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان دستگاه مسؤول در حوزه فناوری کشور سعی کرده است که به صورت حمایتی در کنار هم دستگاه رگولاتور و هم سازمان‌های بهره بردار قرار گیرد.

وی افزود: در بخش صنعت هوایی در سال‌های گذشته در حوزه پهپاد تحولات خوبی شکل گرفت و یک حکمرانی خوبی میان بخش‌های دولتی و خصوصی رخ داد و شرکت‌ها و کسب و کارهای بسیار زیادی در این حوزه تشکیل شده است، ولی متاسفانه به دلیل این‌که حکمرانی فناوری به سرعت شکل نگرفت، شاهد تداخل‌هایی در شرکت‌ها هستیم و بسیاری از شرکت‌ها پیگیر این موضوع هستند.

شکری با بیان اینکه این امر درس آموخته‌ای برای صنعت فضایی به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: قطعا صنعت فضایی، توسعه می‌یابد و شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های زیادی در دنیا در این حوزه ایفای نقش می‌کنند و در ایران نیز این روند در حال توسعه است. نمونه آن پهپاد است و حکمرانی آن باید به این صورت باشد که در آینده مجبور نباشیم جلوی فعالیت شرکت‌هایی که در این حوزه شکل گرفته‌اند را بگیریم و این امر نیازمند حکمرانی دقیق است که خوشبختانه در این حوزه ایجاد شده است.

دبیر ستاد توسعه حمل و نقل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: در حوزه فضایی نیز با برنامه ۱۰ ساله‌ای که سازمان فضایی تدوین کرده است، کشور در این حوزه به پیش خواهد رفت و بخش‌های خصوصی و فناوری در این حوزه حرف‌هایی خواهند داشت.

شکری با اشاره به فعالیت‌های معاونت علمی در حوزه هوایی و ساخت ‌هواپیما، خاطر نشان کرد: ۶۰ تا ۷۰ سال از ساخت هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ می‌گذرد و زمانی این هواپیما ساخته شد که امکانات و تجهیزات زیادی در اختیار مهندسان آن زمان نبوده است، ولی این هواپیما ساخته شد. این نترسیدن‌ها در این حوزه بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم قواعد و قوانین فعلی را کنار بگذاریم و به سمت نوآوری و فناوری به پیش برویم، قطعا می‌توانیم در این حوزه موفق باشیم.

دبیر ستاد حمل و نقل معاونت علمی با اشاره به همکاری صورت گرفته با کشور روسیه، گفت: در یکی ‌از سفرها یکی از مسؤولان کشور روسیه که در ایران حضور داشت، از بسیاری از صنایع کشور بازدید کرد ولی تمایل ایشان به بازدید از شرکت‌هایی بود که بر روی نوآوری‌های جدید کار می‌کردند.

شکری یادآور شد: بسیاری از کشورهایی مانند چین و روسیه به زیر ساخت هواپیماهای غربی دست نمی‌زنند و به کشورهای اروپایی ارجاع داده می‌شود و بعد از تعمیرات به این کشورها باز می‌گردند و این در حالی است که آنها تجهیزات و قطعات هوایی می‌سازند، ولی جرات دست زدن به قطعات اروپایی را ندارند؛ ولی این اتفاق  در کشور ما رخ داده و مهندسان ما این جسارت را دارند و دستورالعمل‌ها را بر اساس استانداردها اجرایی می‌کنند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha