• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403022417786
  • خبرنگار : 50649

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد:

تلاش برای تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاه جامعه‌پرداز

تلاش برای تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاه جامعه‌پرداز

ایسنا/فارس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تلاش و طراحی تبدیل این دانشگاه به دانشگاه جامعه‌پرداز سخن گفت و تأکید کرد: برای این کار باید پلی بین دانشگاه و جامعه داشته باشیم.

محمد مهدی طهرانچی امروز، ۲۴ اردیبهشت‌ماه در چهارمین اجلاسیه سراسری مدیران گروه‌های آموزشی رشته‌های فرهنگ، ارتباطات و هنر (افق تحول دانشگاه ۲) که در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز برگزار شد، به بررسی تغییرات درونی دانشگاه و آمار جمعیت ورودی دانشگا ها و مراکز آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ پرداخت و آرایش جمعیت دانشجویی، اعضای هیئت علمی و پراکندگی رشته محور و نامتناسب بودن تعداد هیئت علمی به دانشجو را ناراضی‌کننده عنوان کرد.

وی اظهار کرد: فناوری قرن ۲۱ شرایطی را رقم زده و مفهومی را به نام تغییر ذائقه‌ها خلق کرده است که در حوزه هنر و علوم پایه با تعلیل نیروی انسانی مواجه هستیم و نظام آموزش عالی موزون بودن خود را از دست داده است که این اتفاق خوبی برای سیستم آموزشی کشور نیست و ما دانشگاهیان باید نسبت به این رویه واکنش نشان دهیم و برای این مسأله چاره‌ای بیندیشیم.

طهرانچی با بیان اینکه رسانه یکی از بحث‌های جدی ما و بخشی از زندگی مردم است، گفت: هنر و رسانه یکی از موضوعات جدی کشور، دنیا و تربیت نسل فردا است، بنابراین باید به آن توجه ویژه شود.

وی با تصریح اینکه جامعه جوان، دانایی محور فکر نمی‌کند، بلکه توانایی محور فکر می‌کند، گفت: اکنون بین توانایی و دانایی یک رابطه ترجمانی غیرخطی پیچیده وجود دارد، در واقع هر دانایی دیگر توانایی نمی‌دهد، نکته مهم این است که ما باید در این زمینه به اقبال اجتماعی، توجه کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بحث جدی دعوای انسان و ماشین است و دعوای دانایی و توانایی است، واقعیت این است که در گذشته انسان به دنبال دانایی بود و ماشین را مظهر توانایی می‌دانست، اما امروز ماشین مظهر دانایی شده و ما به دنبال کسب توانایی هستیم.

وی ادامه داد: در قرن قبل، انسان به دنبال دانایی و ماشین مظهر توانایی بود اما در قرن حاضر ماشین مظهر دانایی است و این مسیر به شکل‌گیری استعمار نوین منجر می‌شود و این یعنی حاکمیت ماشین و تسخیر ذهن مبتنی بر تصویر سازی دیجیتال.

طهرانچی، باور را بینش‌ساز، علم را معرفت‌ساز، فناوری را توانمندساز و هنر را گرایش ساز عنوان کرد و به اهمیت نقش هنر در شکل‌گیری گرایش اشاره کرد و افزود: هنر و رسانه نقش بسیار موثری در تنظیم و شکل‌گیری گرایش دارد و رسانه در آمیخته با هنر ابزار تعمیر پارادایم نسل جوان محسوب می‌شود، پس با هنر باید با مردم سخن گفت.

 وی با تاکید بر رسالت و ماموریت دانشگاه گفت: رسالت در درون نظام آموزشی است اما ماموریت بیرون از نظام آموزشی است، رسالت دانشگاه، افزایش دانایی و مأموریت آن افزایش توانایی است.

طهرانچی تأکید کرد: اتفاقی که در دانشگاه آزاد اسلامی طراحی کردیم، تبدیل این دانشگاه به یک دانشگاه جامعه‌پرداز است که به جامعه متصل باشد و از این طریق می‌خواهیم جامعه را دانش و حکمت‌ بنیان اداره کنیم نه تقلیدی و برای این کار باید پلی بین دانشگاه و جامعه داشته باشیم و دانشگاهی که خلاق و نوآور باشد، می‌تواند جامعه خلاق و نوآور خلق کند.

طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه در حفظ سرزمین نقش دارد، گفت: این سؤالی است که جامعه از ما خواهد پرسید، ما باید در این زمینه جوابگو باشیم و سهم خود را پیدا کرده و در این زمینه تلاش کنیم و این موضوع بسیار حائز اهمیت است، چرا که تربیت آیندگان به دست دانشگاه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha