• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403022517889
  • خبرنگار : 50134

مدیرکل بهزیستی استان اعلام کرد

بهره مندی ۳۴۲ مددجوی بهزیستی آذربایجان‌غربی از خدمات مراکز مشاوره ژنتیک

بهره مندی ۳۴۲ مددجوی بهزیستی آذربایجان‌غربی از خدمات مراکز مشاوره ژنتیک

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی گفت: در سال گذشته ۳۴۲ نفر از مددجویان بهزیستی در سطح استان از خدمات مراکز مشاوره ژنتیک بهره‌مند شدند.

پروین محمد پوری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه ۶ مرکز مشاوره ژنتیک در استان فعال است، تصریح کرد: در سال گذشته ۲هزار و ۵۷۴ نفر از خدمات مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و پیش از بارداری و تشخیصی توسط مراکز مشاوره ژنتیک بهره‌مند شدند.

محمد پوری اظهار کرد: در سال گذشته مراکز مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج جهت کاهش آمار کودکان معلول بیش از ۳۰ میلیارد ریال هزینه آزمایش به زوجین پرداخت کردند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه طبق آمار جمعیت تحت پوشش بهزیستی استان، ۲۶۳هزار و ۳۲۷ نفر است، یادآور شد: با توجه به جمعیت استان و نیازهای موجود، در حال حاضر یک مرکز دولتی ژنتیک وجود دارد و سیاست سازمان توسعه خدمات و گسترش مراکز غیر دولتی است، لذا پزشکانی دارای گواهینامه مشاوره ژنتیک می‌توانند از طریق درگاه ملی درخواست مجوز کنند ‌و محدودیتی در ارائه مجوز به متقاضیان غیردولتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مشاوره‌های ژنتیک شامل مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل از بارداری، مشاوره شناختی و تشخیصی و نیز انجام مشاوره‌هایی از قبیل ازدواج فامیلی، امور ناباروری، سقط‌های مکرر، معلولیت های جسمس و ذهنی در فامیل، بیماری‌های مادرزادی در مراکز ژنتیک انجام می شود، اظهار کرد: انجام آزمایشات تخصصی ژنتیک همچون انجام کاریوتایپ بر روی مایع آمنیون (تشخیص پیش از تولد)، روش‌های سریع تشخیص پیش از تولد جهت مادران باردار با سن بارداری بالا، بررسی ناقلین بیماریهای شایع ژنتیک از جمله دیستروفی عضلانی دوشن، SMA جهت جلوگیری و پیشگیری از معلولیت های احتمالی و پانل NGS برای غربالگری ناقلین در ازدواج فامیلی  نیز در این مراکز انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha