• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403022517919
  • منبع : نمایندگی مازندران

ایران قوی، مازندران سربلند

سفر پیشین رییس‌جمهور به دیار علویان کدام قفل‌ها را گشود؟ 

سفر پیشین رییس‌جمهور به دیار علویان کدام قفل‌ها را گشود؟ 

ایسنا/مازندران بیستم اسفند ماه ۱۴۰۰ بود که نخستین سفر استانی آیت‌الله سیّد ابراهیم رئیسی به مازندران انجام شد و پس از دو سال مازندرانی‌ها، یک بار دیگر در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت میزبان هشتمین رییس‌جمهور ایران و هیات همراه او خواهند بود.

در گزارش پیش رو به بررسی برخی از مهم‌ترین طرح‌ها و مصوبات سفر نخست ریاست‌جمهوری و هیات همراه به مازندران می‌پردازیم.

۱۷۶ مصوبه استانی با بیش از ۱۷۷ هزار میلیارد ریال اعتبار

سفر نخست آیت‌الله سیّد ابراهیم رئیسی با هدف ارزیابی، بررسی و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، ملاقات با مردم منطقه و برخی موارد دیگر در حالی به پایان رسید که دستاورد اصلی آن ۱۷۶ مصوبه استانی با بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال اعتبار برای استان مازندران بود که از این میزان اعتبار، بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد ریال از محل منابع بودجه عمومی دولت و بیش از ۸۹ هزار میلیارد ریال نیز از فروش املاک و منابع داخلی وزارتخانه ‌ها و کمک نهادها تخصیص یافت.

از این میان ۱۰۰ درصد از ۷۸ مصوبه به‌صورت کامل محقق شد، ۸۹ مصوبه در تعهد اجرا و ۹ مصوبه در دست پیگیری است.

بیشترین اعتبار مصوب به وزارتخانه‌های راه و شهرسازی با ۷ هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال، جهاد کشاورزی با ۳۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، وزارت نیرو با ۲۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و وزارت بهداشت و درمان با بیش از ۹ هزار میلیارد ریال اختصاص یافت.

سفر پیشین رییس‌جمهور به دیار علویان کدام قفل‌ها را گشود؟ 

طی این سفر تامین ۴۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از فروش املاک سه وزارتخانه راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و آموزش‌وپرورش مصوب شد و ۱۰۰ میلیارد و ۹۰۷ میلیارد ریال اعتبار نیز از محل بودجه عمومی دولت به مصوبات این سفر اختصاص یافت.

از اسفند ماه ۱۴۰۰ تا امروز بیش از ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌هایی اختصاص یافت که طی سفر نخست رییس‌جمهور به تصویب رسیدند. بخش دیگری از اعتبار اختصاص‌یافته به مبلغ ۲۵ میلیارد و ۵۰۸ میلیارد ریال از محل منابع داخلی وزراتخانه‌ها، نهادهای حمایتی و فروش املاک و تسهیلات تامین شد.
به مدد متمم بودجه، به ترتیب بیشترین و کمترین سهم بودجه به وزارت راه و شهرسازی با ۴۸ هزار و ۴۶۲ میلیارد ریال، وزارت نیرو با ۳۶ هزار و ۲۶۴ میلیارد ریال، وزارت درمان و آموزش پزشکی با ۱۲ هزار و ۱۹ میلیارد ریال و وزارت جهاد کشاورزی با ۶ هزار و ۶۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت.

در ادامه ۸ محور اصلی مصوبات سفر نخست رییس‌جمهور در مازندران بررسی و معرفی می‌شود.
۱. عمران شهری و روستایی

باتوجه به گستردگی معضل زباله و پسماند در مازندران، می‌توان اختصاص بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به تکمیل پروژه نیروگاه زباله‌سوز ساری را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر نخست دانست، تکمیل پروژه‌های پسماند شهرهای تنکابن، نوشهر، نور، فریدونکنار، بابلسر، بابل، قائم‌شهر و بهشهر نیز از دیگر بخش‌های عمران شهری این سفر به شمار می‌آیند. در بخش عمران روستایی نیز عملیات اجرایی طرح هادی در بیش از ۶۹ روستا و اتمام عملیات اجرایی در ۲۲ روستا، ایمن‌سازی ۲۲ روستای در معرض خطر و اتمام عملیات اجرایی در ۸ روستا محقق شد.

۲. تاسیسات فاضلاب و منابع آب

در بخش تاسیسات فاضلاب تکمیل ۴ طرح فاضلاب، افتتاح بخش لجن خط جریان اول فاضلاب شهر بابل، بهره‌برداری خط انتقال فاضلاب مرکز استان به طول بیش از ۵ کیلومتر، ارتقا کیفی و تکمیل مدول اول و احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای نوشهر و چالوس، اختصاص اعتبارات برای تکمیل تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ بابلسر رهاورد نخستین سفر استانی سیّد ابراهیم رئیسی به مازندران بود.

تکمیل دو پروژه مهم سد هزار و گلورد در کنار احداث شبکه آبیاری و زهکشی برای ۳ هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی شالیزاری زیر سدهای گلورد و البرز، اتمام سد لاستیکی فرح‌آباد ساری، پازوار بابلسر، سرخرود محمودآباد و لاریم جویبار، تقویت اعتباری ۲۰ سردهنه کشاورزی، بهره‌برداری بند انحرافی لشتو رامسر، بهره‌برداری خط انتقال آبرسانی بابل تا بابلسر و فریدونکنار از سد البرز، بهره‌برداری تصفیه‌خانه آبرسانی ساری با ظرفیت ۱ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه به‌صورت نیمه‌اتوماتیک و اختصاص ۶۸۵ میلیارد ریال برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی اهم پروژه‌های بخش منابع آب استان می‌باشند.

۳. زیرساخت شهرک صنعتی و انرژی
سوغات این سفر اختصاص ۳۱۷ میلیارد ریال برای تکمیل تصفیه‌خانه‌ها و شبکه جمع آوری فاضلاب شهرک‌های صنعتی نکا، منصورکنده و ساری در بخش زیرساخت‌های شهرک صنعتی دیار علویان بود. در بخش انرژی ۱۰۹ روستا از نعمت گاز برخوردار شدند و اجرای شبکه گاز منازل مددجویان متقاضی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی نیز محقق شد.

سفر پیشین رییس‌جمهور به دیار علویان کدام قفل‌ها را گشود؟ 

۴. زیر بنایی و محورهای ارتباطی
افتتاح زیرگذر شهید مهدوی در محور سوادکوه، افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران- شمال و تقاطع غیرهمسطح میدان هزار سنگر آمل و پل‌های بلبل‌خوان و استراباکو محور هراز، تکمیل و بهسازی بیش از ۱۵ کیلومتر محورهای چهارخطه مازندران، احداث پل فرح‌آباد به طول ۱۰۰ متر، سه دهانه ۳۹، ۲۸، ۳۹ متری با اعتبار ۷۹۰ میلیارد ریال و حذف و رفع بیش از ۶ نقطه حادثه‌خیز، تکمیل بلوار داخلی فرودگاه ساری و افتتاح ساختمان مرجع دریایی بندر فریدونکنار از مصوبات و اقدامات انجام‌شده در بخش زیربنایی و محورهای ارتباطی استان در نخستین سفر ریاست‌جمهوری بود.

۵. کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست
تجهیز و نوسازی بیش از ۵۰۰ هکتار اراضی شالیزاری، مرمت و لایروبی بیش از ۱ هزار و ۲۷۵ هکتار آب‌بندان، توسعه باغات در اراضی شیبدار، پوشش بتنی کانال‌های آبیاری شبکه‌های فرعی پایاب سدهای مخزنی به طول بیش از ۵۰ کیلومتر، تجهیز مرکز تحقیقات برنج آمل و مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی تنکابن، لایروبی بندرصیادی- شیلاتی بابلسر، اجرای طرح آبخیزداری و حفاظت از جنگل در ۶ نقطه در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام شد.
در بخش حفاظت محیط‌زیست نیز پروژه‌های مهمی ازجمله تهیه طرح احیای تالاب میانکاله از طریق انتقال آب دریای خزر و پمپاژ و انتقال آب از حوضه‌های همجوار، خرید تجهیزات اطفای حریق مناطق تحت‌مدیریت محیط‌زیست به‌ویژه منطقه تالاب میانکاله، حصارکشی منطقه حفاظت‌شده سمسکنده ساری، تعمیر و تجهیز ساختمان‌های محیط‌بانی استان و تجهیز یگان محیط‌زیست، راه‌اندازی ایستگاه اندازه‌گیری ذرات معلق در هوا برای نیروگاه شهید سلیمی نکا و نصب سنجش آلودگی هوا در شهرستان‌های آمل و چالوس محقق شد.

۶. بهداشت و درمان
تکمیل بیمارستان‌ رازی قائم‌شهر و بیمارستان تنکابن دو پروژه مهم درمانی استان بود که در نخستین سفر رییس‌جمهور اجرا و تکمیل آن به نتیجه رسید. از دیگر مصوبات اجرایی می‌توان به تجهیز سردخانه انتقال خون غرب استان در تنکابن، بهره‌برداری بخش ناباروری بیمارستان خاتم‌الانبیاء بهشهر، تکمیل مرکز نوین درمانی امیرکلای بابل، توسعه بیمارستان امام حسین نکا، احداث راه دسترسی بیمارستان تنکابن، تکمیل بیمارستان آیت‌الله طبرسی ساری با ۲ هزار و ۲۰ میلیارد ریال اعتبار و تکمیل مراکز بهداشتی و درمانی بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی استان اشاره کرد.

۷. فرهنگ و آموزش
تکمیل و افتتاح ۸ مدرسه شامل مدرسه شبانه‌روزی رامسر و مدارس شهید فرجی بابلسر، شهید قائمی ساری، مرحوم بریجانی قائم‌شهر، مجتمع آموزشی ۲۴ کلاسه حیات طیبه (سردار سلیمانی) ساری، شهید طهماسبی لاریم جویبار، هنرستان کاردانش مرحوم صفائی آمل، مرکز آموزشی بهنمیر بابلسر، سالن ورزشی هنرستان مطهری نکاء، تکمیل مدرسه ۱۲ کلاسه هادی شهر بابلسر با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال، تخریب و بازسازی مدرسه ۱۲ کلاسه شهری تنکابن با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال، آسفالت محوطه و حیاط ۳۸ مدرسه و تجهیز سیستم گرمایشی و سرمایشی ۱ هزار و ۲۵۴ کلاس در بخش آموزشی استان به اجرا درآمد.
همچنین تکمیل کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، افتتاح دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه مازندران، افتتاح دانشکده دامپزشکی دانشگاه فناوری‌های نوین آمل، بهره‌برداری ساختمان علوم پایه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، اختصاص اعتبار برای تکمیل تالار فرهنگ ساری، کتابخانه مرکزی ساری، مجتمع‌های فرهنگی و هنری میاندرود و فریدونکنار و تجهیز برخی دیگر از مجتمع‌های فرهنگی استان نیز در این سفر به سرانجام رسید.
در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آزادسازی بخشی از سواحل دریای خزر، آسفالت راه دسترسی گردشگری چشمه سورت ساری، تجهیز ۲ مجتمع بین‌راهی و برگزاری رویداد بین‌المللی ساری پایتخت گردشگری عضو اکو و تکمیل فاز اول پارک موزه دفاع مقدس مازندران محقق شد.
۸. ورزش و جوانان و جمعیت هلال‌احمر
تکمیل زمین چمن استادیوم وطنی قائم‌شهر، افتتاح ۱۸ سالن ورزشی، کمک به تکمیل استادیوم ۵ هزار نفری چالوس، تکمیل استادیوم ۷ تیر بابل و اختصاص ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار به سالن کشتی جویبار، تجهیز و بهسازی فضاهای ورزشی در بخش ورزش و جوانان و افتتاح ۳ پایگاه امداد و نجات هلال‌احمر در شهرستان‌های نوشهر، جویبار و فریدونکنار در حوزه جمعیت هلال‌احمر طی سفر پیشین ریاست‌جمهوری به تصویب و اجرا رسید.

سفر دوم رییس‌جمهور به دیار علویان؛ به گفته یوسف نوری استاندار مازندران، در راستای اقتصاد دریا محور خواهد بود و جهش تولید، افزایش جمعیت و مردمی شدن کارها از جمله موارد مهمی است که در دور دوم این سفر موردتوجه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha