• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403022517932
  • خبرنگار : 50212

معاون جهاد کشاورزی ساوه:

حجم صادرات انار نسبت به حجم تولید آن پائین است

حجم صادرات انار نسبت به حجم تولید آن پائین است

ایسنا/مرکزی معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: حجم صادرات انار به نسبت میزان تولید این محصول بسیار پائین و اندک است.

محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال گذشته براساس آمار اعلامی وزارت جهاد کشاورزی ۳۶ هزار و ۹۰۰ تن انار از کل کشور صادر شده و بخشی از انار صادراتی از ایران به سایر کشورها مربوط به شهرستان ساوه، پایتخت انار ایران و قطب تولیدکننده این محصول است.

وی بیان کرد: این میزان صادرات محصول انار در سال گذشته توانسته ۱۷ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته باشد که رقم قابل توجهی است.

تولید بیش از ۱.۲ میلیون تن انار در سال گذشته

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن انار در نقاط انارخیز ایران تولید شده است، گفت: سهم شهرستان ساوه از این میزان بالغ بر ۱۷۰ هزار تن بوده است اما به دلیل مرغوبیت انار تولیدی ساوه و آوازه جهانی که دارد توانسته بخشی از صادرات این محصول را به خود اختصاص دهد.

خلیلی بیان کرد: انار ساوه به کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی و حتی آسیای شرقی صادر شده است و سالانه مشتاقان زیادی از نقاط مختلف جهان متقاضی خرید انار تولید شده در شهرستان ساوه هستند.

عدم همخوانی تولید و صادرات انار

وی در خصوص منفعت اقتصادی صادرات انار برای باغداران و تولیدکنندگان این محصول در ساوه گفت: حجم صادرات انار از ایران به نسبت حجم تولید آن پائین است و باید سازوکاری اندیشیده شود تا بتوان سهم صادرات را افزایش داد.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه در ادامه گفت: امسال به دلیل تقاضای برخی از کشورها برای خرید انار ساوه قبل از آغاز فصل برداشت، خوشبختانه قیمت انار صادراتی ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که دلیل آن تقاضای بیشتر از سوی خریداران بود.

باز هم نقص بازاریابی و بسته‌بندی

وی با تاکید براینکه افزون بر ۵۰ درصد انار تولیدی ساوه قابلیت صادرات دارد، گفت: مشکلات موجود در حوزه بازاریابی محصول، روابط تجاری اقتصادی با سایر کشورها و برگشت ارز در کنار تحریم‌ها موجب شده است که نتوان تمامی ۵۰ درصد انار تولیدی با مزیت صادراتی این شهرستان را صادر کرد.

خلیلی تصریح کرد: اگر بتوان بازاریابی مناسبی برای انار ساوه که دارای کیفیت مرغوبی است انجام داد، محصول این شهرستان می‌تواند بازارهای جهانی را تسخیر کند و این توانایی را دارد که به نسبت انارهای سایر نقاط انارخیز ایران بازارهای جهانی را تحت سیطره و کنترل خود درآورد.

او با اشاره به اینکه عدم یکنواختی و مدیریت در بسته‌بندی محصول یکی از موانع پیش روی افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی است، افزود: صادرات انار به عنوان محصول شاخص ساوه نیز با این مانع مواجه است.

کنسانتره انار، مزیت مغفول صادراتی

خلیلی با بیان اینکه کنسانتره انار نیز مزیتی برای حوزه صادرات است، گفت: اگر بتوان در حوزه فرآوری محصول انار به حوزه تولیدات دارویی یا به تولید سایر مشتقات این محصول ورود پیدا کرد، طبیعی است که می‌توان ضمن تقویت صادرات محصول انار و مشتقات آن، ارزآوری بیشتری را برای کشور رقم زد.

همه چیز به آب بستگی دارد

وی در خصوص میزان برداشت انار در سال جاری نیز گفت: در شرایط فعلی با توجه به محدودیت منابع آبی شهرستان ساوه نمی توان پیش‌بینی دقیقی از میزان برداشت محصول انار داشت و اعلام نظر قطعی در این مورد بستگی به شرایط آبی و بارش‌ها خواهد داشت.

خلیلی با اشاره به محدودیت منابع آبی در سدالغدیر ساوه گفت: بخشی از باغات انار ساوه که در پائین دست سدالغدیر قرار دارند از منابع آبی این سد مشروب می‌شوند اما در دو سال اخیر کاهش منابع آبی موجب شده است که دوره آبیاری باغات انار طولانی شود و نتیجه آن از بین رفتن و خشک شدن درختان یا تولید محصول با کیفیت پائین است.

وی بیان کرد: هرگونه پیش بینی در خصوص میزان تولید انار در قطب تولید این محصول بستگی به شرایط آبی و فرآیند باردهی درختان دارد بنابراین اظهار نظر در خصوص میزان تولید انار در سال جاری دور از واقعیت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha