• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403022517996
  • منبع : نمایندگی کردستان

«گولان»، ماهی پرافتخار در تقویم کردستان

«گولان»، ماهی پرافتخار در تقویم کردستان

ایسنا/کردستان ۲۲ اردیبهشت یا همان ۲۲ گولان سالروز سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری بە استان کردستان و روزی ماندگار و فراموش نشدنی برای مردم این دیار است.

سفر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در روز ۲۲ گولان سال ۱۳٨٨ به استان کردستان بدون شک یک نقطه عطف مهم تاریخی در این خطه ولایت مدار و شهید پرور است که دستاوردها و برکات عظیمی را در ابعاد و بخش‌های مختلف برای جای جای استان بە همراە داشت.

در این روز تاریخی و ماندگار مردم فهیم و انقلابی استان بعد از سال‌ها چشم انتظاری شاهد حضور گرم و صمیمی مقام معظم رهبری در دیار خود بودند که  برکات فراوانی را بە همراە داشت و خاطرەای چنان شیرین را در اذهان رقم زدە کە ۲۲ گولان را برای مردم کردستان بە خاطرەای ابدی تبدیل کردە است.

سفری پنج روزە اما مملو از دیدارهای مردمی و سخنرانی‌ها و رویدادهای مهم کە حامل پیام‌های عمیق و ماندگاری برای مردم مومن‌پرور کردستانی بود.

حضور و استقبال بی‌نظیر مردم از مقام معظم رهبری یادآور خاطرات ماندگاری است کە نسل بە نسل منتقل شدە و روز ۲۲ گولان، این روز شکوهمند که در تقویم کردستانی‌ها ماندگار شدە، یادآور استقبال بسیار گرم و چشمگیر مردمی است که با حضور خود بار دیگر ولایتمداری کردها را بە رخ جهانیان کشیدند.

همچنین حضور مقام معظم رهبری در استان کردستان نشان دهندە توجە ویژە ایشان بە اقوام مختلف ایرانی بە ویژە کردها بود و حامل پیامی مهم مبنی بر وحدت و همدلی میان همە اقوام ایرانی بود.

مقام معظم رهبری در سفر تاریخی خود بە استان، کردستان را سرزمین هنر و فرهنگ و فداکاری‌های بزرگ نامیدند کە نشان از توجە و اهمیت ایشان بە بحث فرهنگ و هنر اقوام مختلف ایرانی داشت.

توجه به ظرفیت‌های کردستان

مقام معظم رهبری در این سفر با اشاره به ظرفیت‌های بالای کردستان در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و ... بر ضرورت توسعه و پیشرفت این استان تأکید کردند و هموارە بە این امر تاکید داشتند کە «کردستان باید به جایگاهی درخور شأن در کشور دست یابد و مردم این استان از امکانات رفاهی و آموزشی مناسب برخوردار باشند.»

سفر مقام معظم رهبری به کردستان، در آن سال‌ها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی بە دنبال داشت و پیام وحدت و همدلی ایشان، در اقصی نقاط کشور طنین‌انداز شد.

تاثیرات ماندگار
سفر مقام معظم رهبری به کردستان، بدون شک یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخی این استان است و تاثیرات مثبت آن تا به امروز نیز به وضوح قابل مشاهده است و بە روند توسعه و پیشرفت در این استان سرعت بخشید و فضای مثبتی را برای گفت‌وگو و تبادل نظر میان اقوام مختلف ایرانی ایجاد کرد.

علاوه بر موارد ذکر شده، سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان، دستاوردهای دیگری نیز به همراه داشت که از جمله می توان به افزایش روحیه امید و انگیزه در میان مردم کردستان، جلب توجه سرمایه‌گذاران به این استان، تقویت زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی در کردستان و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در این استان اشاره کرد.

سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان، برگی زرین در تاریخ این استان به یادگار گذاشت و یادآور تعهد و توجه ایشان به همه اقوام ایرانی و تلاششان برای آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی بود.

بعد فرهنگی دستاوردهای سفر مقام معظم رهبری به کردستان، بسیار شایسته است

نماینده ولی فقیه در کردستان با تشریح ابعاد مختلف دستاوردهای این سفر تاریخی اظهار کرد: می توان برکات این سفر را در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دسته بندی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی افزود: در بعد فرهنگی دستاوردهای این سفر بسیار شایسته است و تاریخ، بنا، قدمت، میراث هنری، فرهنگی و موسیقی و هنرپیشگان ابعاد دیگر کردستان است و بعد فرهنگی آن را متمایز کرده و سرپا نگه داشته است.

وی با بیان اینکه کردستان در حساس‌ترین سالهای تاریخ انقلاب اسلامی درگیر مسائل مرزی، جنگ و عملیات‌های مختلف و درگیری گروهک‌های معاند بوده است، اضافه کرد: تاکید رهبر انقلاب بر این بود که از فرهنگی بودن کردستان غفلت نشود.

نماینده ولی فقیه در کردستان با بیان اینکه پیشمرگان کرد مسلمان با مردانگی و رشادت خاص خود، توطئه دشمنان در میادین مختلف را خنثی کرده است، افزود: بعد از درگیری هایی که در جبهه خارجی و داخلی در این استان در طول هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم، این استان باید بعد فرهنگی خود را نمایان می کرد که در سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب محقق شد.

حجت الاسلام پورذهبی افزود: کتابخانه ها ورزش و آموزش و پرورش ما کمترین بودجه ها را نسبت به برخی استان های دیگر برای گروه ها و تیم های ورزشی داشته است که نیاز به بازنگری دارد.

نماینده ولی فقیه در کردستان تاکید کرد: تفاوت چشمگیر در بعد اقتصادی از ۱۵ سال گذشته اتفاق افتاده که می ‌توان در این زمینه به قبل و بعد از سفر رهبر معظم انقلاب تقسیم کرد.

حجت الاسلام پورذهبی به ابعاد اجتماعی این سفر پر خیر و برکت نیز اشاره داشت و گفت: دلجویی از مردم استان در این سفر که آسیب های بسیاری را در اوایل انقلاب متحمل شده بودند، نشان از وسعت نظر رهبر معظم انقلاب داشت.

وی با بیان اینکه مسئولان برای تسریع در رشد توسعه و پیشرفت کردستان در حال حاضر وظیفه سنگینی بر دوش دارند، ادامه داد: یک نگاه ویژه در استان نیاز داشتیم که با سه سفر رئیس جمهور شکل گرفته است و نکته بعدی این است که مرکز کشور نگاه ویژه ای به کردستان داشته باشد.

نماینده ولی فقیه درکردستان گفت: به واسطه ترکیب جمعیتی و قومی و مذهبی و در داخل استان نیز فعالیت‌های خوبی شکل گرفته و با استفاده از توانمندی جوانان و استعدادهای بومی، پیشرفت استان قطعا تسریع می شود و جای این مهم هنوز در استان خالی است.

تحقق ۱۰۰ درصدی مصوبات سفر مقام معظم رهبری به کردستان

‌رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان نیز گفت: اجرای هزار و ۲۵۸ پروژه مصوب سفر رهبر معظم انقلاب در استان ۱۰۰ درصد تحقق پیدا کرده است.

اکبر محمدی روز 22 اردیبهشت در مراسم گرامیداشت سالروز سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۸ به کردستان و میلاد حضرت معصومه(س) که در مدرسه علی اصغرفانی سنندج برگزار شد، اظهار کرد: در سفر معظم له به استان هزار و ۲۵۸ پروژه به تصویب رسید.

وی افزود: کل اعتبارات مصوب شده در سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) به استان فرهنگی کردستان که از منابع مختلف شامل دفتر مقام معظم رهبری ( مدظله العالی )، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره )‌، نهاد ریاست جمهوری‌، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و ... است، ۸ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال است که در سالیان بعد اعتبارات بیشتری به این پروژه ها تزریق شد و اعتبار تخصیص یافته به استان در بخش های مختلف افزایش قابل توجهی یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان ادامه داد: ۸۰ درصد این اعتبارات در چهار سال نخست بعد از سفر رهبری در زمانی که نرخ ارز ۲۳ هزار ریال بود، تحقق یافت.

محمدی بیان کرد: همچنین از سال ۱۳۸۸ تاکنون تزریق اعتبار از دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) به استان کردستان برای اجرای طرح‌های عمرانی همچنان تداوم داشته است و بعد از ۱۵ سال از سفر معظم له به استان همچنان از عنایات ویژه این سفر به استان برخوردار هستیم‌، به‌طوری که ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تا پایان سال ۱۴۰۲ به استان از محل اعتبارات استانی تخصیص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: از شاخص ترین پروژه های سفر رهبری می توان به احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی کوثر سنندج، راه اندازی کارخانه لاستیک بارز و اجرای نهضت گازرسانی به روستاها و واحدهای صنعتی، احداث سدعباس آباد بانه و آب رسانی به شهر سقز از سد چراغ ویس اشاره کرد که در پانزدهمین سالگرد سفر مقام معظم رهبری (‌مدظله العالی‌) به کردستان از یک‌ هزار و ۲۵۸ طرح مصوب‌، چهار طرح شامل طرح های بهسازی راه اصلی سنندج - مریوان باشماق‌، دارالقرآن بین‌المللی سنندج، دانشگاه علوم قرآنی سنندج و سایت صدا و سیما تا تکمیل نهایی باقی مانده است که امیدواریم با عنایات ویژه معظم له و دولت سیزدهم شاهد تکمیل پروژه های باقیمانده از سفر مقام معظم رهبری به استان باشیم‌.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در سفر به کردستان و در سخنرانی‌هایشان سخنان کلیدی را مطرح کردند که چشم اندازی برای توسعه استان بوده است.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت ۱۵ سال از این سفر مبارک همه برنامه‌های و فعالیت‌ها به ویژه در حوزه فرهنگی در راستای تحقق منویات رهبری به اجرا درآمده است‌، گفت: اگر امروز از کردستان به عنوان استان مطرحی در زمینه اجرای رویدادهای فرهنگی و هنری در کشور نام برده می شود و دارای برندهای جهانی و ملی شده است نتیجه عمل به منویات رهبری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در پایان بیان کرد: می طلبد آموزش و پرورش استان سخنان معظم له را برای دانش آموزان که آینده سازان این مرز و بوم هستند، تشریح و تبیین نماید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha