• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403022518014
  • خبرنگار : 50455

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم؛

خودکفایی مدارس مسئله‌ای که باید نهادینه شود/ احداث ۲۰۰ کیلووات انرژی خورشیدی در مدارس قم

خودکفایی مدارس مسئله‌ای که باید نهادینه شود/ احداث ۲۰۰ کیلووات انرژی خورشیدی در مدارس قم

ایسنا/قم مدیرکل نوسازی مدارس استان قم با بیان اینکه خودکفایی مدارس باید در کشور نهادینه شود، گفت: در تمامی مدارس خیرساز نیروگاه خورشیدی را در اولویت قرار دادیم و ۲۰۰ کیلووات سامانه انرژی خورشیدی در مدارس احداث شده است.

احمدرضا اجتهادی، مدیرکل نوسازی مدارس استان قم در گفت‌وگو با ایسنا، فرسودگی مدارس را مورد توجه قرار داد و گفت: امروز ۲۱ درصد مدارس پارامترهای لازم را برای اعلام استحکام ندارند و باید بازسازی شوند؛ و همچنین قریب ۲۵ درصد مدارس قم نیازمند تعمیرات و مقاوم سازی هستند.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹، ۵۵ کلاس درس به دانش آموزان تحویل داده شد، در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۶۳ کلاس درس رسید و در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۱۴۰ کلاس درس رسید و لذا بیش از دو برابر شد.

۳۵۰ کلاس درس در حال احداث

اجتهادی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ با تأمین اعتبارات استانی و ملی و حضور فعال خیرین ۲۱۰ کلاس درس تحویل مجموعه آموزش و پرورش شد؛ و امروز ۳۵۰ کلاس در حال احداث است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد فضاهای آموزشی با کمک خیرین احداث شده است، گفت: در طول بیش از ۲۵ سال خدمت مجمع خیرین مدرسه ساز بیش از ۳۰۰ نفر از خیرین در کنار مجموعه دولت قرار گرفتند و ۱۰۰ قطعه زمین تحویل دادند.  

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم، بیان کرد: در سال گذشته ۲۱۰ کلاس درس احداث و تحویل داده شد و خیرین در ۷۰ درصد پروژه‌های تحویل داده شد مشارکت داشتند؛ البته بر اساس میزان دقیق مشارکت از کل پروژه‌های سال گذشته ۵۰ درصد را خیرین احداث کردند.

اجتهادی یادآور شد: دولت بر اساس قوانین موظف است اگر خیری ۵۰ درصد کار را انجام داد دولت ۵۰ درصد مابقی را تکمیل کند؛ خوشبختانه ما عموما در این پروژه‌ها ماندگاری زمان نداریم در حالی که در سایر استان‌ها پروژه‌های خیری متوقف شده دارند.

احداث ۲۰۰ کیلووات سامانه انرژی خورشیدی در مدارس قم

وی عنوان کرد: مدارس به‌لحاظ نیاز مالی در وضعیت وخیمی هستند؛ بنابراین مهم‌ترین مسئله بعد از ساخت مدرسه، خودکفایی مدارس است و این مسئله باید در کشور نهادینه شود.

اجتهادی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله در خصوص خودکفایی مدارس احداث فضاهای مدیریت شده تجاری در مدارس است، بیان کرد: برای اولین بار در کشور در قم ۱۰۰ متر مربع فضای تجاری بدون نیاز به پارکینگ برای هر واحد آموزشی از کمیسیون ماده ۵ مجوز گرفته شد.

وی عنوان کرد: خیرین را توجیه می‌کنیم که بخشی از کوچکی را در مدارس به صورت فضای تجاری تعریف کنند و در مدارس خیرساز در طول دو سال ۲۰ فضای تجاری در اختیار آموزش و پروش قرار دادیم و این مسئله باید در آموزش و پروش دنبال شود تا شاهد راه‌اندازی این فضاهای تجاری باشیم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم، بیان کرد: استفاده از سامانه‌های تولید برق از انرژی‌ خورشیدی از دیگر بخش‌های مهم در خودکفایی مدارس است و دولت کمک خاصی در خصوص احداث نیروگاه‌های خورشیدی اعطا می‌کند.

وی با بیان اینکه ما در تمامی مدارس خیری نیروگاه خورشیدی را در اولویت قرار دادیم و در هیچ استانی این میزان نیروگاه خورشیدی نداشتیم، افزود: ۲۰۰ کیلووات سامانه انرژی خورشیدی در مدارس احداث شده است.

اجتهادی گفت: سامانه انرژی خورشیدی هیچ ضرری برای مجموعه مدارس ندارد یک صفحه برداشت کننده انرژی خورشیدی است که برق تولید می‌کند و این برق به شبکه وارد می‌شود؛ ماهانه یک نیروگاه ۲۰ کیلوواتی ۹ میلیون تومان درآمد برای مدارس خواهد داشت.

چالش تأمین زمین برای فضای آموزشی

وی تاکید کرد: متأسفانه وضعیت تأمین زمین برای فضای آموزشی استان قم در شرایط وخیمی است؛ البته در سایت‌های نهضت ملی زمین قابل تأمین است اما در داخل شهر امروز مسیر معنا داری برای تحویل زمین از شهرداری به مجموعه آموزش و پرورش وجود ندارد و در جمکران، ۱۵ خرداد، کلهری، هنرستان، بلوار غدیر، شهرک پست دچار مشکل تأمین زمین آموزشی هستیم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم، با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد مدارس ما در حوزه گرمایشی غیراستاندارد هستند، تصریح کرد: مسئله نگهداری و تعمیرات درست فضای آموزشی از جمله وظایفی است که بر آموزش و پرورش مترتب است و منجر به کنترل منابع مالی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha