• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403022518024
  • خبرنگار : 71650

خسروپناه مطرح کرد

تحصیل ۸ درصد دانشجویان کل کشور در دانشگاه‌های غیردولتی/صدور مجوز دانشگاه‌ علوم پزشکی غیرانتفاعی

تحصیل ۸ درصد دانشجویان کل کشور در دانشگاه‌های غیردولتی/صدور مجوز دانشگاه‌ علوم پزشکی غیرانتفاعی

طبق اظهارات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، هشت درصد از کل دانشجویان کشور در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، غیردولتی درس می‌خوانند و ۳۸ درصد آموزش عالی کشور در دست دانشگاه آزاد است.

به گزارش ایسنا، عبدالحسین خسروپناه در نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی، غیرانتفاعی کشور، اظهار کرد: وقتی آموزش عالی دولتی و غیردولتی را با هم مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم ۴۹ درصد رشته‌های دانشگاه دولتی در حوزه علوم انسانی و ۵۹ درصد رشته‌های دانشگاه غیردولتی در حوزه علوم انسانی است.

وی ادامه داد: همچنین ۲۳ درصد رشته‌ها در دانشگاه دولتی در حوزه فنی و مهندسی و ۲۴ درصد رشته‌های دانشگاه غیردولتی فنی مهندسی است. در دانشگاه دولتی ۱۱ درصد رشته‌ها پزشکی است. گویا در دانشگاه غیرانتفاعی رشته پزشکی نداریم یا یک دانشگاه این رشته را دارد. پیگری این هستیم بتوانیم امتیازات و مجوزی برای دانشگاه‌علوم پزشکی غیرانتفاعی به ویژه مراکز دانش بنیان صادر کنیم.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هفت درصد رشته‌های دانشگاه دولتی مربوط به علوم پایه و چهار درصد رشته‌های دانشگاه‌های غیردولتی مربوط به رشته‌های علوم پایه می‌شود، افزود: هفت درصد رشته‌های دانشگاه دولتی در حوزه هنر و ۱۲ درصد رشته‌های دانشگاه غیردولتی در حوزه هنر است. آمار رشته‌های کشاورزی در دانشگاه دولتی تقریبا سه درصد و در دانشگاه‌های عیردولتی کمتر از یک درصد است.

طبق اظهارات خسروپناه، ۶۲ درصد مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و ۶۳ درصد مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های غیردولتی مربوط به کارشناسی، ۱۳ درصد مقاطع تحصیلی در دانشگاه دولتی و پنج درصد در دانشگاه غیرولتی مربوط به کاردانی، ۱۷ درصد مقاطع تحصیلی در دانشگاه دولتی و ۳۱ درصد در دانشگاه غیردولتی مربوط به مقطع کارشناسی ارشد و سه درصد مقاطع تحصیلی در دانشگاه دولتی و کمتر از یک درصد در دانشگاه غیردولتی مربوط به مقطع دکتری حرفه‌ای است.

وی با بیان اینکه موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی هشت درصد از سهم کل دانشجویان کشور را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: ۳۸ درصد آموزش عالی کشور در دست دانشگاه آزاد است.

خسروپناه در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در آمریکا و اروپا و برخی کشورهای شرق اسیا مثل ژاپن، سه دسته دانشگاه دولتی، غیرانتفاعی و انتفاعی وجود دارد، توضیح داد: برخی دانشگاه‌ها در کشورهای خارجی انتفاعی هستند و در آمدی برای موسسه محسوب می‌شوند. پیشنهاد من این است کت این تقسیم بندیفعلی دانشگاه های ما که یا دولتی یا غیرانتفاعی هستند را مد نظر قرار دایم، چرا ما منحصر به دوگانه دانشگاه هستیم؟، قسم سوم و چهارم وجود دارد. نمی‌گویم حتما به دانشگاه انتفاعی مجوز دهیم یا خیر، اما می‌توان در این زمینه تصمیم گیری کرد. آیا نمی‌توان دانشگاه "وقفی" داشت که در تعریف دانشگاه انتفاعی و غیرانتفاعی و دولتی نگنجد؟. پیشنهاد دوم من این است که ما مجموعه سنجش و ارزیابی دانشگاه های دولتی و غیردولتی رابه لحاظ اهداف ایجاد کنیم.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد یک سامانه هوشمند به منظور سنجش ساحت سیاست های دانشگاه غیرانتفاعی و غیردولتی ادامه داد: دو سایت داریم، اول سیاست های کلان علم و فناوری و دوم سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی در نقشه جامع علمی کشور که در حال بازنگری آن هستیم. باید یک سامانه هوشمند به منظور سنجش ساحت سیاست های دانشگاه غیرانتفاعی و غیردولتی ایجاد شود. البته وزارت علوم در این دوره چندین سامانه هوشمند راه اندازی کرده است و از وزیر علوم تشکر می‌کنیم که ریل گذاری تثبیت شده ای ایجاد کرده است که با تعییردولت‌ها تغییر نکند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت رعایت قوانین در جذب دانشجو متناسب با تعداد اعضا هیات علمی در دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی، افزود: متاسفانه دچار مدیریت تساهل گونه هستیم. نباید وزارت علوم مانع دانشگاه های غیرانتفاعی شود؛ اما نظارت و سنجش باید وجود داشته باشد.

خسروپناه همچنین خطاب به اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی پیشنهاد کرد: خوب است که سند نقش دانشگاه‌های عیرانتفاعی در حکمرانی آموزش عالی نوشته شود. سند راهبردی و راهبری باشد، البته بیشتر منظور سند راهبری است. چون سند راهبردی سیاست ها را فقط بیان می‌کند، اینگونه خیلی از مسائل حل می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره جایگاه موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در حکم رانی آموزش عالی کشور، تصریح کرد: حکمرانی صحیح آموزش عالی به معنای حکمرانی مبتنی بر مشارکت ذی نفعان در سیاست گذاری، تنظیم گری راهبری و تصدی گری است. طبیعتا این حکمرانی در این ۴ ساحت در کشور ما باید متبنی بر سه مبنای حکمت توحیدی، علم نافع و عدالت آموزشی باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه علم نافع یعنی این علم هم برای جامعه نافع باشد و گره جامعه را باز کند و هم برای عالم نافع باشد، توضیح داد: اگر کسی با علم خود اوج پیدا کند و خودخواه شود، علم او نافع نیست. بنابراین حکمرانی صحیح آموزش عالی یعنی حکمرانی ما باید مبتنی بر حکمت توحیدی، علم نافع و عدالت آموزشی باشد. دانشگاه های ما و موسسات آموزش عالی در سراسر کشور باید فرصت برابر رشد و تعالی نسل جوان را در همه مناطق کشور فراهم کنند که این عدالت آموزشی است، کما اینکه وقتی اهداف اساسنامه موسسات آموش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی را می‌بینم متوجه می‌شویم این موسسات بر ارتقا سطح فرهنگ و دانش جامعه، تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور، فعالیت مردم در گسترش دانش و پژوهش تاکید کرده است. این سه هدف بسیار مهم است که با آنها می‌توان حکمت توحیدی، علم نافع و عدالت آموزشی تامین کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۵ ۱۳:۳۱

پیشنهاد من اینست که طبق سبک وسیاق دانشگاههای خارجی ,دانشگاههای داخلی بتوانند بخش از دانشجویان را ,مثلا 30 درصد ,بصورت پولی وخارج از سیستم کنکور در کالج پذیرش کنند , که حتما هزینه این بخش از دانشجویان بسیار کمتر از تحصیل در خارج است و از خروج ارز برای ادامه تحصیل در خارج از کشور , آسیب های فرهنگی به جوانان در خارج از کشور جلوگیری میکند , واگر دانشجویی نتوانست کالج را بگذراند خود بخود بجای کسب مدرک الکی بدنبال جذب در بازار کار میرود ودانشگاهها هم اعتبار خود را در جهان بدلیل عدم صدور مدرک بی ارزش افزایش میدهد

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۶ ۱۴:۳۸

ایران بهشت رشته های جراحی مثل چشم وگوش،وارتوپدی پوست واعصاب .. وجهنم رشته های غیرجراحی مثل اطفال عفونی داخلی وروان .. است چون ظرفیت جراح رادرایران ۱۸ برابرکمتر از اروپا نگه داشتند

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۶ ۱۴:۴۰

اگر یک جراح ارتوپد فقط دریک روز ۳ تا عمل تعویض مفصل انجام دهد پولش می شود ۶۰۰ ملیون تومان و۲۹ روز دیگر را می تواند برود دنبال تفریح ،ولی یک متخصص داخلی خیلی معروف اگر از صبح شنبه اول ماه تا اخر ماه اگر صبح وعصر مرتب بیمار ویزیت کند پولش درکل ماه ۶۰۰ ملیون تومان نمی شود درصورتیکه آقای جراح این پول را فقط دریک روز بدست می آورد.

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۶ ۱۴:۴۱

امروز دیگر کسی دررویای قبولی پزشک عمومی نیست چون ظرفیت زیادشدوکسی دررویای قبولی تخصص اطفال نیست چون ظرفیت زیادشد ولی هم اکنون متقاضی برای قبولی چشم وگوش وارتوپدی بیداد می کند چون ظرفیت خیلی کم نگه داشته شد

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۶ ۱۵:۰۳

اگر اختیار تربیت جراح را به دانشگاه آزاد بدهند هم فضای آموزشی وزیرساخت فراهم است وهم خانواده های زیادی هستند که حاضرندباهزینه شخصی فرزندان پزشکشان را به این مراکز بفرستند فقط کافی آموزش جراح را ازگروگان جراحان ومسئولان فعلی نظام پزشکی خارج کنند

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۶ ۱۵:۰۴

مشگل اصلی دخالت وانحصار طلبی جراحان است که باعث شده سرانه جراح درایران ۱۸ برابر کمتراز سرانه دنیاباشد اگر جراحان دخالت نکنند ما بیمارستانهای زیادی داریم که دانشگاه آزاد می تواند به تربیت جراح دراین مراکز اقدام کند باهزینه خود رزیدنت ها وخانواده هایشان

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۶ ۱۵:۰۵

هشدار هشدار هشدار آنچه که همیشه درحاشیه امن قرار میگیره ودرفضای شانتاژ فراموش میشه کمبود جراح گوش وچشم وارتوپد وارولوژی ومغزواعصاب هست ونه پزشک عمومی بنابراین باید شدیدا ظرفیت پذیرش رزیدنت رشته های جراحی دوبرابرشود چون سرانه جراح درایران ۱۸ برابر کمتر از استاندارد دنیا است . وبندگان خدا اصحاب جراح باافزایش عرضه جراح نون خودشان درمعرض آجر می بینند وطبیعی است مخالفت کنند .

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۶ ۱۶:۰۰

اقدام بسیار خوبی جهت شکستن انحصار در حوزه پزشکی هست ولی پذیرش باید به گونه ای باشد که عدالت برقرار شود یعنی با رتبه کنکور پذیرش کنند