• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403022518054
  • خبرنگار : 50225

چرا ‌واکسیناسیون‌ «پنوموکوک» کودکان ضروری است؟

چرا ‌واکسیناسیون‌ «پنوموکوک» کودکان ضروری است؟

ایسنا/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آغاز پایلوت واکسیناسیون «پنوموکوک» در هفت استان کشور از جمله در خوزستان، گفت: «پنومونی پنوموکوکی» یکی از شایع‌ترین عفونت‌های دستگاه تنفسی است که سبب ارجاع کودکان به مراکز درمانی می‌شود و علت اصلی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان است.

پژمان بختیاری‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با اجرای برنامه واکسیناسیون همگانی در جهان، شیوع بسیاری از بیماری‌های خطرناک بین شیرخواران، کودکان و بالغان کاهش بارزی پیدا کرده است به گونه‌ای که اکنون شیوع بیماری‌های خطیری مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک و فلج کودکان با واکسیناسیون همگانی با موفقیت کنترل و در بسیاری از کشورها عملا به حداقل میزان خود رسیده است.

وی افزود: به طور مثال ایمن‌سازی، تأثیر عمده‌ای در کاهش مرگ و میر ناشی از سرخک داشته است. در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸، واکسیناسیون سرخک از مرگ ۲۳ میلیون نفر در جهان جلوگیری کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در حال حاضر واکسن‌هایی برای جلوگیری از بیش از ۲۰ بیماری تهدیدکننده زندگی داریم که به افراد در هر سنی کمک می‌کنند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایمن‌سازی در حال حاضر از مرگ ۳.۵ تا ۵ میلیون نفر در سال بر اثر بیماری‌هایی مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، آنفلوآنزا و سرخک جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: ۴۰ سال از آغاز برنامه توسعه ایمن‌سازی در کشور ما می‌گذرد و در حال حاضر ایمن‌سازی کودکان علیه بیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، فلج اطفال، سرخک، سرخجه، اوریون، سل، هپاتیت  Bو هموفیلوس آنفلوآنزا اجرا می‌شود.

پنومونی چیست؟

بختیاری‌نیا عنوان کرد: پنوموکوک، نوعی باکتری است که می‌تواند موجب بروز بیماری‌های پنومونی (سینه پهلو)، عفونت خونی، سینوزیت (التهاب بافت پوششی حفره‌های بینی) و عفونت گوش میانی شود. پنوموکوک و مننگوکوک بیشترین عامل عفونت در کودکان زیر پنج سال هستند و سالیانه ۵۱ هزار مورد از عفونت تهاجمی، عفونت‌های پنوموکوک هستند.

وی ادامه داد: این عفونت همچنین در کشور ما سالانه بیش از ۱۵ هزار بستری و یک هزار و ۵۰۰ مورد مرگ را ایجاد می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های دستگاه تنفسی است که سبب ارجاع کودکان به مراکز درمانی می‌شود و علت اصلی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان است.

تاکید بر انجام واکسیناسیون پنوموکوک

وی با اشاره به آغاز پایلوت واکسیناسیون پنوموکوک در هفت استان کشور از امسال عنوان کرد: در برابر این عفونت، امکان پیشگیری از مرگ و میر در کودکان با انجام واکسیناسیون بالا می‌رود و انتظار می‌رود در یک دوره ۱۰ ساله استفاده از واکسن، از مرگ ۱۰ هزار کودک زیر پنج سال جلوگیری شود.

بختیاری‌نیا گفت: واکسن پنوموکوک از دو روز پیش در استان خوزستان و شش استان دیگر رونمایی شد. این واکسن در سه دوز از سن دو ماهگی و بعد از آن چهار ماهگی و ۱۲ ماهگی به صورت عضلانی به کودکان تزریق می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha