• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403022518141
  • خبرنگار : 30057

جزئیات ۸ بسته حمایتی صندوق نوآوری برای دانش‌بنیان‌ها و نوپاها در راستای تحقق شعار سال

جزئیات ۸ بسته حمایتی صندوق نوآوری برای دانش‌بنیان‌ها و نوپاها در راستای تحقق شعار سال

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی از تهیه ۸ بسته حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا خبر داد و گفت: این بسته‌های حمایتی در راستای تحقق شعار سال تعریف شد که هر هفته یکی از این بسته‌ها معرفی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، روح الله ذوالفقاری در نشست خبری امروز که در محل ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، شرکت‌های دانش‌بنیان را مصداق تحقق شعار سال؛ جهش تولید با مشارکت مردم دانست و افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده که ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها نوپا هستند.

وی ادامه داد: ما در راستای تحقق شعار سال ۸ برنامه حمایتی را برای این شرکت‌ها تدارک دیدیم که اولین آن مربوط به ۶ هزار شرکت نوپا است که در قالب برنامه هزار فناور اجرایی می‌شود.

ذوالفقاری، شرکت‌های نوپا را شرکت‌هایی دانست که میزان فروش آنها کمتر از ۵ میلیارد تومان است و ادامه داد: برنامه دوم ما شرکت‌های با فروش ۵ تا ۵۰۰ میلیارد تومان است که در این برنامه در قالب ارائه تسهیلات رشد تولید از آنها حمایت خواهد شد.

معاون توسعه و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه تواما را سومین برنامه حمایتی این صندوق از شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و یادآور شد: برنامه چهارم ما برنامه ضامن است که برای شرکت‌هایی با مقیاس فروش ۵۰۰ میلیارد تومان به بالا می‌شود.

وی تامین مالی جمعی را برنامه پنجم‌ حمایتی این صندوق از شرکت‌های دانش‌بنیان ذکر کرد و افزود: این حمایت در قالب برنامه شکوفا و تضمین آورده‌های مردم ارائه می‌شود.

وی کارآفرینی مبتنی بر دانش‌بنیان را از دیگر برنامه‌های حمایتی این صندوق نام برد و گفت: این حمایت منجربه راه‌اندازی و توسعه کسب و کارهای خانگی و کوچک می‌شود.

ذوالفقاری، آخرین بسته حمایتی این صندوق را برنامه حامی دانست و گفت: این حمایت، ظرفیتی است که از طریق حمایت‌های اجتماعی و خیرین صورت می‌گیرد.

بسته حمایتی جهش دانش‌بنیان 

معاون توسعه و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: هدف‌گذاری برنامه جهش دانش‌بنیان تامین سرمایه برای شرکت‌های دانش‌بنیان با قابلیت فروش ۳ برابر است. در این برنامه هزینه تولید و سرمایه‌ در گردش شرکت‌هایی که می‌توانند فروش خود را تا سقف ۳ برابر افزایش دهند، تامین می‌شود.

وی ادامه داد: این تامین سرمایه مشروط بر آن است که فروش شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵ میلیارد تومان باشد. اگر شرکتی بلوغ کافی داشته باشد، ولی ظرفیت رشد ۳ برابری را نداشته باشد و اگر خالص فروش آن ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و رشد ۵۰ درصدی داشته باشد، مشمول حمایت‌های این بسته قرار می‌گیرد.

ذوالفقاری تاکید کرد: این بسته حمایتی به شرکت‌هایی که عمده فعالیت و ظرفیت  آنها به حوزه دانش‌بنیان اختصاص داده باشد، تعلق می گیرد.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری این بسته حمایتی را شامل ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دانست که با معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی به بانک‌ها اعطا می‌شود و افزود: در صورتی که شرکتی توان پرداخت ضمانت نامه را نداشته باشد، صندوق از طریق دریافت چک و سفته این ضمانت‌نامه‌ها تامین می‌شود.

ذوالفقاری ادامه داد: این ۸ بسته حمایتی تهیه شده و هر هفته یکی از این بسته‌های حمایتی معرفی خواهند شد.

حمایت‌های دانش‌بنیان

وی حمایت صندوق از دانش‌بنیان‌ها را در ۴ قالب تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه در گردش و توانمندسازی عنوان کرد و یادآور شد: در حوزه تسهیلات و ضمانت‌نامه در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌ها ارائه شد که شامل ۴۵۰۰ خدمت می‌شود.

ذوالفقاری ادامه داد: علاوه بر آن ۶ هزار میلیارد تومان برای رشد تولید شرکت‌ها در نظر گرفته شد که رشد ۷۰ هزار میلیارد تومان برای ۲۰۰ شرکت را به همراه داشته است. این آمارها نشان از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: بررسی عملکرد شرکت‌ها نشان می‌دهد که این شرکت‌ها ۱۲ برابر تسهیلات دریافت‌شده، رشد داشته‌اند و مسیر ما نیز از اقتصاد دانش‌بنیان می‌گذرد.

برخی دستاوردهای شرکت‌ها

ذوالفقاری به ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌های ما ناترازی برق در زمان پیک مصرف است و ۴۰ درصد از مصرف انرژی مربوط به الکتروموتورها می‌شود و تولید الکتروموتورهای کم مصرف می‌تواند در کاهش ناترازی انرژی مؤثر باشد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰ شرکت‌ دانش‌بنیان در این حوزه فعال شدند و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ظرفیت تولید ۱۵۰۰ الکتروموتور را در کشور فراهم کرده‌اند. این موتورها ۵ تا ۱۰ هزار مگاوات مصرف برق را کاهش می‌دهند.

ذوالفقاری نمونه دیگر را در پاندمی کرونا ذکر کرد و گفت: این شرکت‌ها کشور را در حوزه‌هایی چون تجهیزات شیمیایی، ونتیلاتور، شوینده‌ها، ماسک و  واکسن‌ها بی‌نیاز کردند.

حوزه‌های اولویت‌دار صندوق

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی، بهره‌وری و انرژی، آب و محیط زیست و امنیت غذایی را ۳ حوزه اولویت‌دار این صندوق عنوان کرد و گفت: هوش مصنوعی، میکروالکترونیک و زیست‌فناوری جزء حوزه‌های اولویت‌دار آتی این صندوق هستند و این فناوری‌ها می‌توانند برای کشور اقتدارآفرین باشند.

همکاری با بانک‌ها

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص همکاری با بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، مشکل بانک‌ها در این حوزه را مشکل نقدینگی عنوان کرد و گفت: برای اعطای تسهیلات با بانک‌های پاسارگاد، ملی، کارآفرین، ملت، پارسیان و صادرات مذاکراتی انجام دادیم و توافق‌نامه‌هایی را به امضاء رساندیم.

وی تاکید کرد: با تمهدیداتی که انجام دادیم، هر شرکتی که نیاز به ضمانت‌نامه داشت، برای آنها صادر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha