• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403022518224
  • خبرنگار : 50184

مسئول راهبری آزاداندیشی سازمان بسیج دانشجویی:

کرسی‌های آزاداندیشی فرهنگ «گفت و گو» را تقویت می‌کند

کرسی‌های آزاداندیشی فرهنگ «گفت و گو» را تقویت می‌کند

ایسنا/کرمانشاه مسئول راهبری آزاداندیشی سازمان بسیج دانشجویی کشور از تلاش برای ایجاد فرهنگ گفت و گو در دانشگاه‌ها و جامعه از طریق راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی خبر داد.

مجید کاظمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ضرورت راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، اظهارکرد: لازمه تحقق تمدن اسلامی داشتن جامعه‌ای متفکر است. جامعه‌ای که مسائل و مشکلات خود را از درگاه گفت و گو، هم اندیشی و هم‌افزایی حل کند. 

وی افزود: کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها می‌تواند بستری را برای شکل گیری گفت و گو فراهم کند و در صورت تداوم، عادت و رویه‌ای برای دانشجویان و اساتید خواهد شد تا مشکلات، شبهات و ابهامات خود را از درگاهی سالم مطالبه و پیگیری کنند. 

دبیر رویداد کشوری کرسی‌های آزاداندیشی تصریح‌کرد: زمانی که زمینه برای بروز افکار، عقاید و اندیشه‌ها در قالب کرسی های آزاداندیشی فراهم شود، به دنبال آن گفت و گو کردن در محیط دانشگاه و به تبع آن در جامعه به یک فرهنگ تبدیل می‌شود، فکرها و اندیشه‌ها شکوفا خواهد شد و تولید علم و اندیشه صورت می گیرد.  

وی تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا حدودی فضای گفتمانی متناسب با نیاز جامعه در کشور شکل گرفته بود و مناظرات و مباحثی در حوزه‌های مختلف بین گروه‌های موافق و مخالف برگزار می شد، اما پس از مدتی رها شد تا اینکه اوایل دهه ۸۰ مقام معظم رهبری روی شکل گیری کرسی های آزاد اندیشی تاکید کردند. 

کاظمی افزود: در شروع دهه ۹۰ مقام معظم رهبری بار دیگر روی راه اندازی جریان کرسی های آزاد اندیشی تاکید داشتند و از دانشگاهیان و حوزویان آن را مطالبه کردند، چرا که این دو نهاد بستر فضای گفتمانی را دارند و می‌توانند در این زمینه پیشرو باشند و آن را در جامعه جاری کنند. 

مسئول راهبری آزاداندیشی سازمان بسیج دانشجویی کشور اضافه کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، بسیج دانشجویی کشور به منظور راه اندازی کرسی های  آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها مامویت ویژه‌ای برای خود تعریف کرده و تلاش کرده تا با یک دید و افق تازه تری روی کرسی‌های آزاد اندیشی کار کند و این موضوع را در دانشگاه‌ها جا بیندازد.  

وی با بیان اینکه در سازمان بسیج دانشجویی معاونتی تحت عنوان «طرح ولایت و کرسی های آزاداندیشی» راه اندازی شده، در خصوص موضوعات طرح شده در کرسی های آزاداندیشی، گفت: حدود نیمی از موضوعاتی که برای کرسی های آزاد اندیشی انتخاب می شود مربوط به مسائل روز جامعه همچون حجاب، عدالت آموزشی، قراردادهای سیاسی دولت‌ها و... است و مابقی آن موضوعات گفتمانی است. البته تلاش شده تا  کرسی های آزاد اندیشی در هر دانشگاهی را متناسب با بوم خود و مسائلی که درون استانها قرار دارد، شکل دهیم. 

کاظمی تاکید کرد: در برگزاری کرسی های آزاداندیشی به کیفیت آنها توجه ویژه داریم و نمی‌خواهیم بخاطر تعداد بالای برگزاری کرسی های آزاداندیشی، کیفیت کار را از دست بدهیم. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha