• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403022518428
  • خبرنگار : 71299

یک مسئول در اداره کل دامپزشکی ایلام:

سامانه نظارتی و بازرسی «بینا» دامپزشکی ایلام راه‌اندازی شد

سامانه نظارتی و بازرسی «بینا» دامپزشکی ایلام راه‌اندازی شد

ایسنا/ایلام میزان بازدیدهای کارشناسان از مراکز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی در دامپزشکی استان ایلام افزایش ۱۶ درصدی داشته است.

دکتر «محمدحسین ابراهیم‌پور» در رابطه با ارتقای بهداشت و سلامت جامعه گفت:بخش مهمی از ارتقای سلامت و بهداشت جامعه با تأمین فرآورده‌های خام دامی و لبنی سالم تحقق می‌یابد که بخشی از وظایف دامپزشکی استان ایلام  کنترل بر تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی است که به صورت مستمر توسط بازرسان بهداشتی در سطح استان انجام می‌شود.

وی افزود: در راستای سلامت و بهداشت عمومی و نظارت بر اقلام و فرآورده‌های خام دامی، استحصالی و خوراک و نهاده‌های اولیه مصرفی در واحدهای دام طیور استان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۵ هزار نوبت بازدید توسط بازرسین اداره کل دامپزشکی استان ایلام از مراکز موضوع ماده ۲ آئین‌نامه اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره‌کل دامپزشکی  انجام گرفته است‌ که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ این بازدیدها ۱۶ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در این بازدیدها به ۱۵۹۵ مورد از مراکز تذکر کتبی رعایت مسائل بهداشتی داده شده و بیش از ۵۶ هزار کیلوگرم  فرآورده  خام دامی غیربهداشتی از چرخه مصرف خارج شده است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان ایلام افزود: در همین راستا  ۱۵۰۲ مورد نمونه‌گیری برای قضاوت محصولات مختلف گرفته شده و تعداد ۳۲۱ واحد متخلف به مراجع قضایی و تعزیراتی معرفی و تعداد ۹ واحد پلمب شده است، همچنین در رابطه با خوراک دام و نهاده‌های اولیه خوراک دام  بر بیش از۳۰ هزار کیلوگرم انواع نهاده اولیه نظارت و بازرسی انجام گرفت که این مهم حاصل نظارت مستمر و شبانه روزی کارشناسان دامپزشکی است.

وی ادامه داد: در سال گذشته با اجرای طرح تحول نظارت بهداشتی که کلیه مراکز تحت نظارت شهرستان‌ها دسته‌بندی و بازدیدها از این مراکز به صورت هدفمند و بر اساس برنامه ابلاغی صورت گرفت.

ابراهیم ‌پور افزود: در سال ۱۴۰۳ با راه‌اندازی سامانه بازرسی و نظارت بهداشتی بینای ایلام  که  قابلیت مانیتورینگ آنلاین خط سیر بازرسان بهداشتی ادارات شهرستان و حضور و غیاب مسئولان فنی را دارا است و از دیگر مزایای راه‌اندازی این نرم‌افزار ‌امکان دسترسی به سوابق انتظامی‌(پلمب واحد) و سوابق قضایی‌(دادگاه و تعزیرات)، سوابق اخطار و ضبط محموله مرکز در زمان بازدید، امکان دسترسی به مقررات، بخشنامه‌ها و دستور العمل‌های سازمان دامپزشکی کشور در هر زمان و مکان، امکان گزارش‌گیری و بررسی عملکرد بازرسی مواد خام شهرستان و یا استان در لحظه و قابلیت نصب نرم‌افزار بر روی موبایل و یا تبلت و بی نیازی به تجهیزات اضافی و یا صرف اعتبار خاص از دیگر مزایای مهم استفاده از این نرم‌افزار است و کارشناسان دامپزشکی حین بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی، بلافاصله نتیجه بازرسی را به سرورها انتقال می‌دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دامپزشکی ایلام، وی با تأکید بر اینکه شهروندان از خرید و مصرف گوشت‌هایی بدون هویت و تهیه شده در مراکز غیرمجاز خود داری کنند، ادامه داد: با توجه به افزایش دمای هوا و خطر تب کریمه کنگو که شناسایی تب کنگو در حیوانات آسان نیست و برای پیشگیری از بروز بیماری در جوامع انسانی باید از فرآورده های خام دامی زیر نظر سازمان دامپزشکی استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha