• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403022518591
  • خبرنگار : 30057

اثرات اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان در توسعه سرمایه‌گذاری در زیست‌بوم فناوری کشور

اثرات اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان در توسعه سرمایه‌گذاری در زیست‌بوم فناوری کشور

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران با اشاره به اثرات اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان و آیین‌نامه‌های آن، گفت: ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اعتبار مالیاتی برای حضور شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری و همکاری با زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور انگیزه ایجاد می‌کند.

حبه گزارش ایسنا، نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و اتاق‌های بازرگانی مشترک در نشستی با مدیران ارشد وزارت علوم و پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه زیست‌بوم فناوری کشور گفتند. در این نشست که به همت مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران برگزار شده بود، اهداف و ماموریت‌های ایجاد پارک علم و فناوری بین‌المللی برای توسعه صادرات محصولات های‌تک و فناورانه تشریح شد.

در این نشست، افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران ضمن معرفی اتاق‌های بازرگانی و ماموریت‌های این نهاد مدنی، گفت: فعالیت‌های زیادی در حوزه دانش‌بنیان در اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران انجام داده‌ایم و در رابطه با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و آیین‌نامه‌های مرتبط با آن اثرگذار بوده‌ایم که نتیجه آن اعمال حمایت‌های مؤثری برای فعالیت دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری بود.

وی  افزود: ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اعتبار مالیاتی برای حضور شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری و همکاری با زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور انگیزه ایجاد می‌کند. همچنین، با هدف نزدیک کردن شرکت‌های بزرگ و صنایع بزرگ و سنتی با اکوسیستم دانش‌بنیان، مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران و مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران را تاسیس کردیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تشکیل این جلسه نتیجه پیگیری‌های انجام شده در مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران بود، اشاره کرد: رویدادهای خوبی در مرکز نوآوری اتاق تهران برگزار شده که برای جلب توجه شرکت‌ها و صنایع بزرگ به حوزه دانش‌بنیان بسیار مؤثر بوده است و همچنین توانستیم همکاری‌های ارزنده‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته باشیم.

کلاهی ادامه داد: با توجه به اهداف اتاق بازرگانی که بخش مهمی از آن فعالیت‌های بین‌المللی است و با تمرکز بر هدف این پارک که ایجاد ارتباطات بین‌الملل برای شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ به نظر می‌رسد بهترین جایی که می‌تواند به ‌عنوان یک هاب برای ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور با عرصه بین‌الملل باشد، همین پارک‌ علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران باشد.

به نقل از روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که به دنبال آن هستیم، ایجاد ارتباط میان این پارک و اتاق‌های بازرگانی مشترک است که فکر می‌کنم اتفاق خجسته‌ای است. چراکه پتانسیل‌های صادراتی خوبی در اکوسیستم دانش‌بنیان کشور وجود دارد و وقتی که متخصصان فعال در این حوزه که سابقه کار زیادی در عرصه بین‌المللی دارند، کنار هم قرار می‌گیرند، اتفاقات خوبی در آینده خواهد افتاد.

همچنین دکتر علیرضا زراسوندی؛ رئیس پارک‌ علم و فناوری بین‌المللی کشور، از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به‌عنوان محور توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یاد کرد و گفت: این سازمان یک وظیفه ملی و حاکمیتی را در کشور بر عهده دارد که برای تحقق آن در ۲ شاخه تولید و زایش فناوری‌های جدید و انتقال این فناوری‌ها به سایر مراجع علمی کشور فعالیت می‌کند.

وی اظهار کرد: چندی قبل وزیر علوم وظیفه دیگری را هم به این سازمان محول کرده‌ و آن هم ایجاد پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بود که مورد توجه دولت، وزارت علوم و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران واقع شد. به‌گونه‌ای که این پارک پیش از موعد مقرر شکل گرفت و هم مجوزهای وزارتی و قانونی و هم زیرساخت‌های عمومی مرتبط ایجاد شد.

زراسوندی ادامه داد: ما اکنون فعالیت‌های ترویجی را انجام می‌دهیم که به هدفمان در ایجاد این پارک برسیم. شاید بسیاری معتقد باشند که همه استان‌های کشور پارک علم و فناوری دارند و چندین پارک علم و فناوری در تهران دایر است و چه لزومی داشته که این پارک با چنین عنوانی ایجاد شود؟ که در اینجا باید بگویم، فعالان اتاق‌های بازرگانی مشترک کسانی هستند که می‌توانند بهترین پاسخ‌ها را به این سؤال بدهند.

رئیس پارک علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: طبق آمار بالغ بر ۹ هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در کشور داریم که از این تعداد ۶ هزار شرکت در حوزه فعالیت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است و مابقی آن در پارک‌های علم و فناوری کشور مستقر هستند و ذیل مجموعه وزارت علوم فعالیت می‌کنند. همچنین، حدود ۱۴ هزار واحد فناور در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور کارهای بزرگی را می‌کنند که در پارک‌های علم و فناوری هستند و مجوز دانش‌بنیانی ندارند. اما از همه امکانات، تسهیلات و قوانین دانش‌بنیانی برخوردار هستند.

وی اظهار کرد: یک پشتوانه علمی بسیار قوی در حوزه فناوری کشور وجود دارد و این توان را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است که علاوه بر تامین نیازهای فناورانه داخلی بتوانیم نگاهی جدی به بحث صادرات واحدهای فناور داشته باشیم. از این رو، تصمیم گرفته شد با ایجاد این پارک تمام تعاملات فناورانه دارای قابلیت صادرات و تعاملات بین‌المللی را از این محل راهبری کنیم.

رئیس پارک‌ علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به مهمترین وظیفه این پارک اشاره کرد و گفت: آموزش شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در عرصه تعاملات بین‌المللی موضوع مهمی است که باید به آن بپردازیم تا با شناخت ادبیات تعامل در عرصه بین‌الملل توان رقابت در بازار جهانی را داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha