• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۵
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403022518683
  • خبرنگار : 50188

هشدار درباره خطر کاهش جمعیت در رفسنجان

هشدار درباره خطر کاهش جمعیت در رفسنجان

ایسنا/کرمان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: طبق آمار، نرخ فرزندآوری در رفسنجان طی سال‌های اخیر کاهش داشته که می‌تواند خطر افزایش سالمندی را به دنبال داشته باشد.

عباس اسماعیلی امروز، ۲۵ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری روز ملی جمعیت، اظهار کرد: ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت هفته جمعیت نامگذاری شده و برای افزایش نرخ جمعیت باید همه نهادها و مسئولان پای کار بیایند و ائمه جمعه از تریبون نماز جمعه در مورد جمعیت صحبت کنند.

وی افزود: در تمام دنیا بحران جمعیت را داریم، در کشور ما از دهه ۶۰ تا کنون نرخ باروری کلی از ۶.۳ به ۱.۶ رسیده است. موضوع جمعیت به‌حدی مهم است که در کشورهای دنیا از جمله کره جنوبی وزارت جمعیت تشکیل شده است.

اسماعیلی با بیان این‌که جمعیت سالمند ما در سال ۱۴۳۰ به ۳۰ درصد می‌رسد که چالش بزرگی در کشور ایجاد می‌شود، ادامه داد: پنج تا هفت سال فرصت داریم از این بحران جمعیت خارج شویم.

وی بیان کرد: در حوزه بهداشت و درمان ۷۴ ماده قانونی داریم که تقریبا ۹۰ درصد قوانین در این حوزه اجرا شده و در معاونت بهداشتی رفسنجان ۹۰ درصد قوانین جمعیتی به اجرا رسیده است.

وی تصریح کرد: تک‌فرزندی، بدون فرزند بودن و افزایش جمعیت دختران مجرد آسیب‌هایی است که نباید نادیده بگیریم و باید چاره‌ای برای آن بیندیشیم.

اسماعیلی با اشاره به پیام رهبر انقلاب به فعالان حوزه جمعیت افزود: امیدوارم با فرهنگ‌سازی و اقدام رسانه‌ای و شفاف‌سازی بتوانیم گامی برای شهر و نظام برداریم که به سیاهچاله جمعیتی دچار نشویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان کرد: رسانه در حوزه فرهنگسازی نقش بسزایی دارد که در حوزه افزایش جمعیت این نقش باید پررنگ‌ ایفا شود. با ایجاد فضای امیدوارکننده و با نشاط به سمت تبیین تبعات تک‌فرزندی و کاهش رشد جمعیت برویم. در حوزه چالش جمعیت دانشگاه علوم پزشکی به‌تنهایی نمی‌تواند موفق باشد بلکه سازمان‌های مختلف بایستی به اهمیت این چالش پی برده و کمک کنند.

کاهش موارد موالید اتباع در رفسنجان

کارشناس بهداشت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان نیز در این نشست خبری اظهار کرد: در سال گذشته در رفسنجان ۵۲ درصد موارد زایمان سزارین و ۴۸ درصد زایمان طبیعی بوده است.

مرجان کریمی افزود: سالانه باید پنج درصد موارد زایمان سزارین کاهش پیدا کند که این آمار در رفسنجان کاهش نیافته است.

وی درباره آمار تولد در میان اتباع نیز توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۷۹۹ مورد و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۷۲۵ مورد تولد در میان اتباع افغانستانی در رفسنجان داشتیم و در مجموع آمار موالید اتباع در رفسنجان ۴.۱ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha