• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۷
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1403022618801
  • منبع : ریاست جمهوری

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری:

غزه نشان داد در برابر موشک، خانواده قدرتمند صادر کننده پیام مقاومت است

غزه نشان داد در برابر موشک، خانواده قدرتمند صادر کننده پیام مقاومت است

‌نشست بررسی نقش نخبگان در گفتمان‌سازی جنبش تعهد به خانواده در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با حضور کارشناسان و دست‌اندرکاران موضوع خانواده برگزار شد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور سال گذشته در سخنرانی خود در مجمع‌عمومی سازمان ملل ایده «جنبش تعهد به خانواده» را مورد تأکید قرار داد و بر همین اساس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با توجه به مأموریت خود پیگیری فرایند شکل‌گیری این جنبش را در دستور کار خود قرار داده و ساعاتی پیش نخستین نشست بررسی نقش نخبگان در گفتمان‌سازی این جنبش به میزبانی این مرکز و با مشارکت کارشناسان، اساتید دانشگاه‌های برجسته کشور و دست‌اندرکاران حوزه خانواده برگزار شد.

 در این نشست که با حضور  انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، و جمعی از کارشناسان نهادهای پژوهشی و اندیشگاهی مرتبط با موضوع خانواده برگزار شد، حاضرین به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص بهبود فرایند گفتمان‌سازی از سوی نخبگان در موضوع جنبش تعهد به خانواده پرداختند.

 زمانیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در این جلسه ضمن تأکید بر لزوم ایجاد زنجیره گفتمانی برای ایده جنبش تعهد به خانواده، ادامه داد: پیرو فراخوان ریاست محترم جمهور در بسط گفتمانی این ایده ضروری است که نخبگان و صاحب‌نظران در این باره دست به ارائه راهکار زده و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند. میدان نبرد مقاومت در غزه نشان داد که در کنار موشک، خانواده چقدر می‌تواند قدرتمند باشد و پیام مقاومت را به دنیا صادر کند. صحنه‌هایی که زنان و دختران غزه خلق کردند الهام‌بخش بود و امیدواریم که برای همه ما درس‌آموز باشد.

 انسیه خزعلی  معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور هم با اشاره به این‌که «اولین توصیه‌های مربوط به حفظ خانواده از جانب خداوند است»، گفت: اساس خانواده اولین و زیربنایی‌ترین اصل جامعه اصل و در واقع بنیه حفظ نسل جامعه محسوب می‌شود. برای ارتقای فرهنگ خانواده و تحکیم آن معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده و بسترهایی نیز در راستای کمک به بهبود شرایط خانواده‌های نوپا ایجاد شده است.

وی با بیان این‌که «در غرب حرکتی برای کم‌رنگ کردن خانواده طبیعی شکل‌گرفته و ممکن است فاجعه به بار بیاورد»، ادامه داد: ما برای‌آنکه بتوانیم جنبش تعهد به خانواده را به‌صورت جهانی مطرح کنیم نیاز به تدوین مصادیق قابل اجرا و اقدامات مربوط به آن در داخل کشور داریم. ما به دنبال آن هستیم که اولین سند مربوط به جنبش تعهد به خانواده را در سطح بین‌الملل مطرح کنیم و این سند به گونه‌ای باشد که از سوی همه ملت‌ها قابل‌پذیرش باشد.

 از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی کارشناسان و اندیشمندان حاضر در نشست مرکز بررسی‌های استراتژیک می‌توان به لزوم توجه به نقش آموزش، رسانه و فضای مجازی، متناسب‌سازی نظام‌های اداری و اجرایی کشور برای حضور مؤثر زنان در جامعه ایرانی، توجه به ظرفیت‌های کنشگران اجتماعی درون کشور هم‌زمان با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی، بهره‌گیری از ظرفیت سازمان همکاری اسلامی، لزوم اصلاح نگاشت ملی نهادی بخش خانواده در کشور، توجه به ابعاد جنبشی موضوع و ضرورت خلق یک حرکت یکپارچه جامعه‌محور و مردم‌نهاد، امتداد بخشی بین‌المللی جنبش تعهد به خانواده در سطح نخبگان همسو در کشورهای مختلف، توجه به ابعاد فرهنگی اجتماعی موضوع خانواده و جانمایی صحیح نقش نخبگان در زنجیره گفتمان‌سازی جنبش تعهد به خانواده اشاره کرد.

 این کارشناسان همچنین بر لزوم توجه به وجوه مشترک همه ادیان بر مبنای زیست انسانی عفیفانه تأکید کرده و خواستار شاخص‌سازی در سطح بین‌الملل در راستای ارزیابی و رتبه‌بندی کشورهای همسو بر اساس خانواده‌مداری یا خانواده‌گریزی شدند و اعلام کردند که باید به ریشه‌های تمدنی و فرهنگی ملی به عنوان پیش‌شرط بسط گفتمان جنبش تعهد به خانواده نگاه کرد و توجه داشت که صرف اظهار به پرچم‌دار بودن در موضوع خانواده نمی‌تواند در سطح بین‌المللی موج ایجاد کند و باید در این زمینه توانمند شویم.

 از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست پرهیز از سیاست‌زدگی و دستگاه محوری در مسئله خانواده بود و کارشناسان خواستار آن شدند که آمادگی همه‌جانبه برای پاسخ به شبهات مربوط به حوزه خانواده در سطح کشوری و بین‌المللی ایجاد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha