• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403022618816
  • خبرنگار : 50046

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان:

کشاورزان خراسان شمالی از کشت بهاره آفتابگردان و کنجد غافل نشوند

کشاورزان خراسان شمالی از کشت بهاره آفتابگردان و کنجد غافل نشوند

ایسنا/خراسان شمالی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: هم اکنون زمان کشت دو دانه روغنی آفتابگردان و کنجد فرارسیده است و از سوی دیگر شرایط کشت برای این دو دانه روغنی در استان بسیار فراهم است و کشاورزان نسبت به کشت آن ها اقدام کنند و حتی در زمین‌های آیش نیز می‌توانند این دو محصول را کشت کنند.

وحید صباغ در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود آفتابگردان در سطح ۱۵۰۰ هکتار و کنجد نیز در سطح ۱۵۰۰ هکتار کشت شود.

صباغ با اشاره به اینکه کشت محصولات استراتزیک و افزایش تولید در واحد سطح این محصولات یکی از اهداف مهم این سازمان است، اظهار کرد: دانه‌های روغنی یکی از محصولات استراتژیکی است که در این استان کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پنج نوع دانه روغنی به‌صورت پاییزه و بهاره در استان کشت می‌شود، گفت: سه دانه روغنی کلزا، گلرنگ و کاملینا به‌صورت پاییزه و آفتابگردان و کنجد به‌صورت پاییزه در خراسان شمالی کشت می‌شود.

این مقام مسئول افزود: در کشت پاییزه امسال ۹۰۷ هکتار کلزا کشت شد و پیش‌بینی می‌شود ۱۴۰۰ تن از این محصول برداشت شود، ۳۷۰۰ هکتار کاملینا کشت شد و پیش بینی می‌شود ۱۵۰۰ تن محصول برداشت شود و سطح زیرکشت گلرنگ نیز ۱۷۰ هکتار است که برآورد می‌شود ۷۳ تن محصول برداشت شود.

وی بیان کرد: بارندگی‌های بهاره به‌طور قطع بر میزان تولید بخصوص در گیاه کاملینا تاثیرگذار خواهد بود، اما با توجه به اینکه کشت دانه روغنی مانند کلزا که از مهر ماه آغاز می‌شود و بارندگی‌های خوبی در پاییز سال گذشته وجود نداشت، سطح زیر کشت این محصول نسبت به سال‌های گذشته افزایش نیافت، اما خراسان شمالی در کشت و تولید دانه روغنی کامیلنا در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه دانه‌های روغنی به‌صورت تضمینی خرید می‌شود، گفت: قیمت خرید تضمینی کلزا ۳۵ هزار، آفتابگردان ۳۲ هزار، گلرنگ ۳۲ و کاملینا نیز ۳۳ هزار تومان است.

وی بیان کرد: دانه‌های روغنی خریده‌شده به شرکت دانه‌های روغنی و کارخانه‌های روغن‌کشی در سایر استان فرستاده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha