• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403022618893
  • خبرنگار : 30057

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد

برنامه جدی تقویت علوم‌انسانی در بخش دانش‌بنیان/ارائه ۶۵ درصد خدمات صندوق در دولت سیزدهم

برنامه جدی تقویت علوم‌انسانی در بخش دانش‌بنیان/ارائه ۶۵ درصد خدمات صندوق در دولت سیزدهم

رئییس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این صندوق از ابتدای تأسیس تاکنون، محورهای اصلی ۸ بسته برنامه «جهش تولید دانش‌بنیان» در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان در برنامه صف اول شبکه خبر با اشاره به پر ریسک بودن حوزه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، گفت: این شرکت‌ها دارایی فیزیکی خاصی ندارند و فکر و ایده متخصصان و پژوهشگران این شرکت‌ها، دارایی اصلی آنها محسوب می‌شود؛ از همین رو این حوزه، حوزه پرریسکی محسوب می‌شود و در سراسر دنیا، نهادهای تخصصی شکل می‌گیرند تا از این نوع شرکت‌ها حمایت کنند.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان نهاد تخصصی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مولود قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب سال ۱۳۸۹ است. وظیفه اصلی این نهاد، حمایت و تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور است. در این راستا ۷۹ خدمت و تسهیلات مختلف را در چهار دسته کلی شامل تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی به این شرکت‌ها ارائه می‌کنیم. این خدمات شامل ۲۰ مدل تسهیلات، ۷ مدل ضمانت‌نامه، ۸ خدمت در حوزه سرمایه‌گذاری و ۴۴ خدمت در حوزه توانمندسازی است. براین اساس برای کل زنجیره یک شرکت دانش‌بنیان - از شکل‌گیری ایده اولیه تا تبدیل شدن آن به یک شرکت بزرگ - خدمات متنوعی در نظر گرفته شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی فعالیت خود را با سرمایه اولیه ۳ همت آغاز کرد و با حمایت دولت سیزدهم، اکنون این سرمایه به ۱۰ همت افزایش پیدا کرده است. با سرمایه صندوق و همچنین استفاده از ظرفیت شبکه بانکی کشور و بازار سرمایه، بالغ بر ۵۸ همت (۵۸ هزار میلیارد تومان) انواع خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده‌ایم. از این رقم (۵۸ همت) حدود  ۳۷.۵ همت یعنی معادل ۶۵ درصد در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

خیاطیان درخصوص فرآیند ارزیابی و اعتبارسنجی شرکت‌های دانش‌بنیان برای اعطای تسهیلات، گفت: این فرآیند با دقت بالایی در صندوق نوآوری و شکوفایی صورت می‌گیرد. از مهم‌ترین ملاک‌های ارزیابی ما، طرح دانش‌بنیان و تیم فنی و متخصصی است که در شرکت دانش‌بنیان مشغول فعالیت هستند. مجموع شرایط شرکت دانش‌بنیان، تعیین‌کننده تضامینی است که از شرکت در قبال اعطای تسهیلات دریافت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات به شرکت‌های کوچک و نوپا معمولا از منابع داخلی صندوق یا صندوق‌های پژوهش و فناوری پرداخت می‌شوند. برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که عملکرد و طرح‌های خوبی دارند، اما با برخی سخت‌گیری‌ها توسط بانک‌ها مواجه می‌شوند، صندوق نوآوری و شکوفایی در نقش ضامن وارد عمل می‌شود. باید به این نکته مهم توجه داشت که شرکت‌های دانش‌بنیان با نرخ نکول زیر یک درصد، از جمله خوش‌حساب‌ترین مشتریان شبکه بانکی کشور محسوب می‌شوند؛ بنابراین شبکه بانکی کشور نیز به دانش‌بنیان‌ها اعتماد کند و مطمئن باشد که این شرکت‌ها می‌توانند کارهای بزرگی را در کشور رقم بزنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درخصوص وضعیت تسهیلات پرداخت‌شده به دانش‌بنیان‌ها، گفت: در بخش تسهیلات تکلیفی عملکرد چندان مطلوب نبود و از ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی، ۱۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. امیدواریم از طریق تضامینی که توسط صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می‌شود، شبکه بانکی کشور ترغیب شوند تا تسهیلات بیشتری در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهند. در بخش تسهیلات از طریق منابعی که صندوق در اختیار دارد و فرمول اهرم‌سازی با بانک‌ها، عملکرد نسبتا بهتر بوده و ۷۰-۶۰ درصد تسهیلات مورد نظر پرداخت شده است.

خیاطیان تصریح کرد: سال ۱۴۰۲ و متناسب با شعار سال، بسته «رشد تولید دانش‌بنیان» را در صندوق نوآوری و شکوفایی تدوین کردیم و ضمانت شرکت‌های دانش‌بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شد. از ۸ همت توافق‌شده تاکنون ۵ همت پرداخت شده است که عملکرد نسبتا خوبی است. اثربخشی این ۵ همت، رشد فروش ۷۰ همتی محصول دانش‌بنیان است که نشان‌دهنده ارزش‌افزوده بسیار بالای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی افزود: خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در دولت سیزدهم به تولید و توسعه ۷۶۰ محصول دانش‌بنیان و ایجاد ۵۸۰ خط تولید منجر شده است. از طریق خدماتی که در این مدت (دولت سیزدهم) توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه شده است، ۵۸ همت رشد فروش شرکت‌های دانش‌بنیان رقم خورده است. می‌توان گفت وجود این نهاد مالی تخصصی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت‌های نظام و دولت از حوزه دانش‌بنیان، عامل رشد و شکوفایی دانش‌بنیان‌ها بوده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درخصوص اثرگذاری شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه اشتغال‌آفرینی، گفت: رکن اصلی در شرکت‌های دانش‌بنیان، نیروی انسانی متخصص و تحصیل‌کرده است و یکی از راهکارهای کاهش بیکاری در بین تحصیل‌کردگان، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. در حوزه اشتغال نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۰ هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار بوده‌اند.

برنامه جدی صندوق نوآوری و شکوفایی برای تقویت حوزه علوم انسانی در بخش دانش‌بنیان

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: شرکت‌های زیادی در حوزه بازی، انیمیشن، اسباب بازی، ... به واسطه سطوح فناوری که به آن دست پیدا کرده‌اند، دانش‌بنیان شده‌اند، اما از مباحث علوم انسانی (مباحث روانشناسی، فرهنگی، ...) در این بخش نباید غافل شد. حوزه صنایع خلاق در کشور شکل گرفته است و علوم انسانی نقش‌آفرینی بسیار جدی در این بخش دارد. حوزه علوم انسانی در بخش دانش‌بنیان باید تقویت شود و در صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه جدی برای این موضوع داریم.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی حامی جدی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور است و اگر طرحی، توجیه‌پذیر باشد و تیم تخصصی خوبی در شرکت دانش‌بنیان حضور داشته باشند، حتما پای کار هستیم و از آنها حمایت می‌کنیم.

خیاطیان به نرخ نفوذ صندوق نوآوری و شکوفایی در بین دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد و گفت: نرخ نفوذ صندوق در بین ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان کشور، ۷۰ درصد است و هر شرکت حداقل از یک خدمت صندوق استفاده کرده است. البته کمبود منابع گاهی باعث شده است که نتوانیم حمایت‌های لازم را از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم. با این حال، ریل‌گذاری و قانون‌گذاری بسیار خوبی برای حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است.

تشریح برنامه «جهش تولید دانش‌بنیان» صندوق نوآوری و شکوفایی

خیاطیان با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳، گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، شرکت‌های دانش‌بنیان از مصادیق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» هستند. در راستای تحقق شعار سال و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، برنامه‌ای تحت عنوان «جهش تولید دانش‌بنیان» در صندوق نوآوری و شکوفایی تدارک دیده شده است. این برنامه شامل ۸ بسته: «جهش»، «توانا»، «رویش»، «۱۰۰۰ فناور»، «کارآفرین»، «شکوفا»، «حامی» و «ضامن» است.

وی افزود: منابع مالی در نظر گرفته شده برای برنامه «جهش تولید دانش‌بنیان» بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان است که می‌تواند به ۲۰۰ همت رشد فروش دانش‌بنیان‌ها در سال جاری و سال‌های آتی (با توجه به زیرساخت‌های ایجادشده) منجر شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: صادرات از موضوعات بسیار مهمی است که به رشد و به‌روزشدن شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند. سال گذشته شاهد ۲ میلیارد دلار صادرات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بودیم. در بخش صادرات، حمایت‌های متنوعی را در ۳ بُعد توانمندسازی، شبکه‌سازی و تأمین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته‌ایم. همچنین تأمین سرمایه در گردش خارجی و تولید فراسرزمینی، دو خدمت جدید صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha