• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403022618901
  • خبرنگار : 50455

یک مسئول:

سواد سلامت باروری در بین زوجین ارتقا پیدا کند

سواد سلامت باروری در بین زوجین ارتقا پیدا کند

ایسنا/قم مدیرگروه سلامت خانواده و جوانی جمعیت مرکز ‌بهداشت قم اظهار کرد: وجود درصد قابل ملاحظه‌ای خانوار دارای تک فرزند در استان، تأخیر در ازدواج، تأخیر در تولد اولین فرزند پس از ازدواج و فاصله زیاد بین فرزندان و پایین بودن سواد سلامت و مفاهیم باروری در بین زوجین از مهمترین چالش‌های جوانی جمعیت است.

معصومه فرشید مقدم مدیرگروه سلامت خانواده و جوانی جمعیت مرکز ‌بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جمعیت استان قم بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم، در سال گذشته ۱ میلیون و ۴۳۵ هزار نفر است.

وی در رابطه با مهمترین چالش‌های جوانی جمعیت، عنوان کرد: وجود درصد قابل ملاحظه‌ای خانوار دارای تک فرزند در استان، تأخیر در ازدواج، تأخیر در تولد اولین فرزند پس از ازدواج و فاصله زیاد بین فرزندان و پایین بودن سواد سلامت و مفاهیم باروری در بین زوجین از مهمترین چالش‌های جوانی جمعیت است.

فرشید مقدم بیان کرد: معاونت بهداشتی به عنوان دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی و به عنوان خط مقدم ارائه خدمات سلامت متولی اجرای برنامه‌های متعددی در جهت جوانی جمعیت با مشارکت سایر معاونت‌های دانشگاه و دستگاه‌های مرتبط است.
 
مدیرگروه سلامت خانواده و جوانی جمعیت مرکز ‌بهداشت قم، تصریح کرد: مرکز بهداشت با مدیریت و اجرای برنامه‌های متعددی در حوزه سلامت باروری می‌تواند بر افزایش جمعیت تاثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان ناباروری، پیشگیری و مهار سقط خودبه‌خودی و ممانعت از سقط عمدی جنین، آموزش‌های هنگام ازدواج، مشاوره فرزندآوری، مراقبت‌های باکیفیت در دوران پیش از بارداری، بارداری و پس از زایمان، آموزش‌های ایجاد آمادگی برای زایمان طبیعی، آموزش‌های تغذیه نوزادان با شیرمادر و حمایت از مادران شیرده و مراقبت‌های گروه‌های مختلف سنی از جمله اقدامات مهم مرکز بهداشت در راستای جوانی جمعیت است.

فرشید مقدم ادامه داد: آموزش شیوه زندگی سالم برای افزایش قابلیت باروری در تمام رده‌های سنی، شناسایی و مدیریت عوامل مخاطره آمیز زیست محیطی موثر بر سلامت باروری با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط و آموزش روش‌های ارتقای سلامت باروری مبتنی بر علوم نوین و طب سنتی به گروه‌های هدف از جمله برنامه‌های معاونت بهداشتی است.

وی یادآور شد: مهمترین نقش خانواده‌ها در این زمینه کسب اطلاعات سلامت باروری از منابع معتبر نظیر پایگاه‌های سلامت و مراجعه جهت دریافت مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی از این پایگاه‌ها است. کلیه خدمات سلامت باروری و مراقبت‌های مادران باردار و نوزادان در پایگاه‌های بهداشت رایگان عرضه می‌شود.

مدیر گروه سلامت خانواده و جوانی جمعیت مرکز ‌بهداشت قم در پایان بیان کرد: افراد سالمند و خارج از سنین باروری به عنوان افراد با تجربه می‌توانند زوجین جوان را برای دریافت این خدمات ترغیب کرده و در جهت ازدواج و فرزندآوری به‌ هنگام از آن‌ها حمایت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha