• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403022618910
  • خبرنگار : 71567

طی نامه‌ای از سوی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی؛

اولویت‌های فرهنگی و فراخوان پیشنهاد طرح‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی ابلاغ شد

اولویت‌های فرهنگی و فراخوان پیشنهاد طرح‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی ابلاغ شد

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی طی نامه‌ای اولویت‌های فرهنگی و فراخوان پیشنهاد طرح‌های فرهنگی سال ۱۴۰۳ واحدها و مراکز جهاد دانشگاهی را ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا، علیرضا کلانتر مهرجردی طی نامه‌ای خطاب به معاونین فرهنگی واحدها و سازمان‌های جهاد دانشگاهی و همچنین روسای این سازمان‌ها اعلام کرد: احتراما به مناسبت آغاز دهه کرامت و تشکر از مجموعه اقدامات فرهنگی آن واحد به اطلاع می‌رساند به منظور تصریح در امر برنامه ریزی فعالیت‌های فرهنگی، اولویت‌های سیاسی، موضوعی و همکاری دستگاهی این معاونت در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر اعلام می‌شود.

* اولویت‌های سیاستی:

۱- تدوین و اجرایی سازی پیوست فرهنگی، اجتماعی در جهاد دانشگاهی

۲- توانمندسازی فکری، فرهنگی و مهارتی دانشجویان

۳- تعامل موثر و مستمر درون سازمانی و برون سازمانی

۴- دانشجو محوری و کنشگری موثر دانشجویان در برنامه‌ها

۵- اهتمام ویژه در اجرای برنامه‌های فرهنگی خانواده جهادگران، شهدا و ایثارگران جهاد دانشگاهی

۶- اهتمام در موضوع صنایع نرم و خلاق فرهنگی

* اولویت‌های موضوعی:

۱- فرهنگ کار، ابتکار و تولید

۲- خانواده، سبک زندگی و زیست عفیفانه

۳- فرهنگ دانشگاهی

۴- خود باوری، وطن دوستی و امیدآفرینی

۵- مقاومت و استکبارستیزی

۶- قانون مداری و مسئولیت اجتماعی – فرهنگی

* اولویت‌های همکاری دستگاهی:

۱- همکاری‌های دانشگاهی (شورای فرهنگی دانشگاه)

۲- همکاری‌های برون دانشگاهی (شورای فرهنگ عمومی استان)

۳- بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس

۴- ستاد جوانی جمعیت

۵- ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: انتظار می‌رود ضمن مطالعه دقیق نظام نامه برنامه‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی طرح‌های فرهنگی در قالب «ملی متمرکز»، «ملی هماهنگ»، «منطقه‌ای»، «استانی» و همچنین «طرح‌های مطالعاتی در راستای اولویت‌های فوق با نظر داشت اسناد بالادستی به خصوص سند دانشگاه اسلامی و نقشه جامع علمی کشور همچنین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پیشنهاد می‌شود.

در همین راستا مقتضی است با توجه به سنجه‌های هدفگذاری شده در اهداف سال اول برنامه هفتم توسعه واحد حداکثر تا تاریخ ۵ خرداد ماه جاری با مراجعه به صفحه مدیریت روی تاب به آدرس ruytab.ir قسمت برنامه ریزی از طریق لینک طرح‌های پیشنهادی نسبت به ثبت برنامه اقدام شود.

همچنین حمایت‌های سال جاری متناسب با سیاست‌ها و اولویت‌های فوق انجام می‌شود و سامانه رویتاب مرجع هر گونه ثبت برنامه‌های عملیاتی، ارزیابی و پایش در سال ۱۴۰۳ خواهد بود. ضمن اینکه در این خصوص جلسه مجازی خواهد بود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در خصوص اهداف اولویت‌های فرهنگی سال ۱۴۰۳ نیز تاکید کرد: هدف از سازماندهی و اجرای طرح‌های سالانه فرهنگی، تغییر وضع موجود و حصول به امر مطلوب شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد بین نیازهای واقعی و آنچه در عمل رخ می‌دهد شکاف و فاصله زیادی وجود دارد (سنجش نگرش دانشجویان در مورد اقدامات فرهنگی ایسپا ۱۴۰۳) یکی از مهمترین عوامل این وضعیت عدم ارتباط منطقی میان جهت گیری‌ها و نیازها است.

از این رو تلاش هر چه بیشتر در سازماندهی و جهت دهی فعالیت‌ها به سوی نیازها و تقاضاها از حساسیت بیشتری برخوردار است. همچنین وجود مسائل و مشکلات عدیده‌ای چون پرداختن به موضوعات غیر ضروری، غیر هماهنگ طرح‌هایی در دست اجرا، انجام برنامه‌های تکراری و کم اثر و ... همگی بیانگر آن است که برنامه‌ها می‌بایست از مبنای علمی و عینی برخوردار بوده و ریشه در نیازهای واقعی داشته باشد. در غیر اینصورت ضمن اتلاف منابع موجبات بی انگیزگی و عدم تمایل به برنامه‌های فرهنگی را در مخاطب به دنبال خواهد داشت.

همچنین وجود منابع محدود ضرورت شناسایی اولویت‌های مهم و تعیین راهبردها برای تحقق اثربخشی را الزامی می‌نماید. بر این اساس تلاش شده است اولویت‌های اعلام شده در راستای تحقق شعار سال، رفع مسائل، چالش‌ها، مشکلات فرهنگی و اولویت‌های نظام فرهنگی باشد.

*تدوین و اجرایی سازی پیوست فرهنگی اجتماعی در جهاد دانشگاهی

رویکرد موجود به پیوست فرهنگی اجتماعی عبارت است از ارزیابی آثار و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی اجرای طرح‌های مهم، تدوین سیاست‌ها و راهکارهایی برای کاهش آثار و پیامدهای اجرای اینگونه طرح‌ها، تقویت آثار و پیامدهای مثبت آن، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تلاش می‌کند علاوه بر توجه به ملاحظات این رویکرد اثربخشی و پرسشگری حوزه فرهنگی را به عنوان عاملان پیوست در ایجاد ارزش افزوده فرهنگی در حوزه‌های خدمات، فعالیت‌های آموزشی، طرح‌های پژوهشی و فناورانه، محصولات و خدمات تخصصی و ابنیه و ساختمان‌ها برجسته سازد.

بر این اساس انتظار می‌رود با توجه به ماهیت فرهنگی جهاد دانشگاهی تصویرسازی مناسب فرهنگی در اذهان مخاطبان شکل بگیرد. از این رو رد پای فرهنگی باید در فعل، ساختار و برنامه‌های جهاد نمایان باشد.

* توانمندسازی فکری، فرهنگی و مهارتی دانشجویان

دانشجویان مهمترین ذینفعان جهاد دانشگاهی بوده و بهره گیری از ظرفیت‌های آموزش عملی و مهارتی جهاد دانشگاهی با هدف آشناسازی دانشجویان با جریان‌های فکری، فرهنگی و افزایش قابلیت و توانمندی‌های مهارتی آنها از جمله اهدافی است که باید دنبال شود و وجه دیگر موضوع توان افزایی فرهنگی نیروی انسانی در این نهاد انقلابی است که این مهم از طریق شناسایی نیازهای آموزشی اجرایی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha